• kakmonstret123

Varför är det olagligt att knarka?

Jag förstår mig inte på detta förmynderi. Bör det inte vara upp till var och en att göra vad de själva vill med sina egna kroppar?

Vore det inte bättre att legalisera vissa droger såsom cannabis, avkriminalisera droganvändande, samt flytta alla resurserna från polisverksamheten till vården istället?

Tomtar som Maria Larsson hävdar att dagens drogkrig är effektivt. Fel! Det är ett misslyckade som kostar skattebetalarna ofantliga summor och många människor livet varje år, samtidigt som det stimulerar en organiserad brottslighet.

Våga tänka utanför lådan, plz.

• Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?
  • FlamingRed
    Snuttizen skrev 2012-07-18 00:30:53 följande:
    Jag vet ärligt talat inte, berätta gärna.
    Det hindrar/försvårar/minskar/nedprioriterar/döljer din förmåga.
  • Queenie70
    Tom Araya skrev 2012-07-18 00:28:06 följande:
    Ja om det är priset för att ha möjligheten att ta mig några öl ibland så är det värt det för mig.

Jag tycker inte alkohol är dyrt i Sverige. Med normal inkomst har jag gott och väl råd med normal konsumtion.

Talade inte om inköpapriset utan om samhällskostnaderna.
  • Anonym (Nej tack!)
    Snuttizen skrev 2012-07-18 00:34:08 följande:
    Nej, men de köper den redan olagligt? De kommer de att göra även när det är legaliserat. Det är sådant ungdomar gör och har gjort i alla tider.
    Då hjälper en legalisering alltså inte till att få bort kriminaliteten.
  • kakmonstret123
    Anonym (Nej tack!) skrev 2012-07-18 00:32:22 följande:
    Ja, men barn och ungdomar kommer ju inte att få köpa lagligt, eller hur?
    Vad har barn och ungdomar med diskussionen att göra överhuvudtaget? Givetvis tycker jag att det skall vara en 18-årsgräns på cannabis om det nu legaliseras.
  • Snuttizen
    FlamingRed skrev 2012-07-18 00:34:13 följande:
    Det hindrar/försvårar/minskar/nedprioriterar/döljer din förmåga.
    Min förmåga att, min förmåga till... Skriva i oavslutade meningar men ändå avsluta med en punkt?

Talar vi narkotika generellt eller tänker du på någon specifik form? Narkotika är ett synnerligen brett spektrum av preparat. 
  • FlamingRed
    Snuttizen skrev 2012-07-18 00:36:50 följande:
    Min förmåga att, min förmåga till... Skriva i oavslutade meningar men ändå avsluta med en punkt?
    Förmågan som vi för bara en minut sen talade om i ditt eget inlägg #89.
  • Snuttizen
    Anonym (Nej tack!) skrev 2012-07-18 00:35:25 följande:
    Då hjälper en legalisering alltså inte till att få bort kriminaliteten.
    Jag gör en kvalificerad gissning att de i de fallen ungdomar får tag i det handlar det i detta scenario om langning. Så som med alkoholen idag. Inte om kriminella nätverk. 
    Att langning av cannabis skulle vara särskilt mycket värre än alkohol av langning har jag svårt att se.
    Cannabis är knark och knark är ett socialt tabu, så givetvis sitter det långt inne för de flesta att erkänna det men sanningen är att jag hellre ser mina barn röka langad cannabis än langad alkohol.  
  • Tom Araya
    Queenie70 skrev 2012-07-18 00:33:07 följande:
    Som sagt denna tolerans för alkohol är absolut inget annat än en social konstruktion .
    Nej, det är det inte. Alkohol har en så oändligt mycket högre smaklig upplevelse än narkotikaklassade preparat.
    Om jag dricker 1-3 kalla öl en kväll så är det till 100% för smaken och inte för ruseffekten.
    Faktum är att jag knappt alls längre är ute efter någon ruseffekt (som när man var yngre) skulle kunna vara utan den men inte smaken.
  • FlamingRed
    Snuttizen skrev 2012-07-18 00:36:50 följande:
    Talar vi narkotika generellt eller tänker du på någon specifik form? Narkotika är ett synnerligen brett spektrum av preparat. 
    Alkohol och cannabis verkar ju vara på tapeten här, så ta dom.
  • FlamingRed
    Tom Araya skrev 2012-07-18 00:40:05 följande:
    Nej, det är det inte. Alkohol har en så oändligt mycket högre smaklig upplevelse än narkotikaklassade preparat.
    Om jag dricker 1-3 kalla öl en kväll så är det till 100% för smaken och inte för ruseffekten.
    Faktum är att jag knappt alls längre är ute efter någon ruseffekt (som när man var yngre) skulle kunna vara utan den men inte smaken.
    Vatten "smakar" gott när kroppen är törstig, öl "smakar" gott när kroppen saknar alkohol.
Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?