• kakmonstret123

Varför är det olagligt att knarka?

Jag förstår mig inte på detta förmynderi. Bör det inte vara upp till var och en att göra vad de själva vill med sina egna kroppar?

Vore det inte bättre att legalisera vissa droger såsom cannabis, avkriminalisera droganvändande, samt flytta alla resurserna från polisverksamheten till vården istället?

Tomtar som Maria Larsson hävdar att dagens drogkrig är effektivt. Fel! Det är ett misslyckade som kostar skattebetalarna ofantliga summor och många människor livet varje år, samtidigt som det stimulerar en organiserad brottslighet.

Våga tänka utanför lådan, plz.

• Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?
  • Snuttizen
    Ojsan skrev 2012-07-18 00:05:38 följande:
    Det lär va en dålig kombination med alkohol och cb enligt de cb brukare jag har pratat med.
    Jag har i runda tal språkats med ett hundratal cannabisbrukare genom åren och vid de tillfällen det nämnts att det skulle ha varit en dålig kombination brukar de undantagslöst visa sig att vederbörande inte kan handskas med alkohol till att börja med.
  • Queenie70
    Anonym (Nej tack!) skrev 2012-07-18 00:11:54 följande:
    Ja, i den bästa av världar. Och inga krig, våldtäkter eller barnmisshandel. Men det vet vi att det aldrig kommer att hända...

Inte under överskådlig framtid i alla fall. Men man kan ju önska.
  • Snowdrops

Jag kan tänka mig att det är olagligt för att kunna förebygga användning, meningen är att avskräcka unga människor. Det handlar inte enbart om individen men en individ som blir en missbrukare, blir ett samhällsproblem. En viss kontroll krävs alltid och man ska inte tro att ett samhälle klarar sig utan lag och ordning, till slut leder det till kaos. I Holland som är drogliberalt, försöker man ändå ha en viss kontroll för samhällets bästa.

Jag kan däremot se anledning att man legaliserar cannabis, att samhället får större översikt på cannabis-användare och på det sättet fångar upp människor i ett tidigare skede som är i behov av hjälp och stöd. Cannabis är den drog som unga testar först innan man kanske går vidare till andra droger. Det finns nog svårigheter i förebyggande när användningen av en vanligt förekommande drog bland unga sker ständigt i det fördolda, för att lagen uppmuntrar
    att unga människor döljer sin användning från sin omgivning. 

• Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-17 23:47:53 följande:
    Men fortkörning, och framför allt rattfylla, medför ökade risker för andra i 100% av fallen, även om det inte resulterar i ett brottsoffer i 100% av fallet.

Att sitta hemma och dricka öl kan innebära 2% risk för andra i Person A's fall , medan det kanske innebär 45% risk för andra i Person B's fall, för att han har en tendens att vilja ge sig ut och slåss på fyllan. Skall vi förbjuda person A att dricka öl på grund av detta?
    Anledningen till att vissa preparat narkotikaklassas är ju helt enkelt för att risken för negativa konsekvenser är större och då ska ju allt räknas in som risk för beroende, effekter av ökat beroende, våldstendenser vid påverkan, andra riskfyllda beteenden vid påverkan, skadliga effekter på kroppen, risk för brott för att finansiera bruk/missbruk, resurser som går åt till vård och avvänjning mm.

Jag kan hålla med om att alltför många har problem med alkohol men det är också desto fler som kan bruka alkohol utan några som helst problem för sig själva, sin omgivning eller samhället.
  • Anonym (Nej tack!)
    Queenie70 skrev 2012-07-18 00:11:18 följande:
    Å andra sidan går massor av dina skattepengar till alkoholrelaterade skador. Den största delenav dessa kostnader står de som INTE Ens betraktas som missbrukare,utan som bara dricker som folk gör mest och kanske en aning till. Känns det ok?
    Nej, det gör det ju inte. Men i ett samhälle där vi bestämt oss för att försöka hålla en viss nivå på välfärden så måste man ju ta kostnaderna för en del som man egentligen inte vill. Men det är ju det som motiverar lagar mot fyllekörningar, om cykelhjälmar och bilbälten osv. för att göra det möjligt att ta ett solidariskt ekonomiskt ansvar. Alkohol är ju tyvärr en drog som är så etablerad att vi inte kan förbjuda den, men vi kan begränsa dess skadeverkningar.

Men jag håller i grunden med dig, alkohol borde vara förbjudet!
  • kakmonstret123
    Queenie70 skrev 2012-07-18 00:07:26 följande:
    Ja det vore en utmärkt ide.
    Och resultatet av detta tror du skulle vara positivt? Ännu en till sak för den organiserade brottsligheten att ägna sig åt. För du tror väl inte på fullaste allvar att brukandet av alkohol skulle minska bara för att det skedde en kriminalisering?
  • Quickman
    Anonym skrev 2012-07-18 00:10:19 följande:
    Hellre ser jag att vi förbjuder alkohol och tobak!
    Många verkar inte förstå att även en kriminalisering av redan befintliga droger medför skada. Det är inte så enkelt att man kriminaliserar det och sedan är problemet löst. Hur mycket mindre tror du att folk skulle dricka om alkohol skulle bli förbjudet? Hur mycket mindre skulle folk röka om cigaretter kriminaliserades?

I USA försökte man förbjuda alkohol under 30-talet. Konsekvenserna blev att Al Capone och hans lakejer tog över marknaden. Vilket medförde en rejäl ökning i kriminalitet samt att alkoholförsäljningen skedde i gränder utan någon som helst kontroll.

Man tog bort alkoholförbudet i USA av just den anledningen att förbudet gjorde större skada än vad en legalisering gjorde. Fast du kanske tycker det är en bra idé att göda en kriminell marknad och se till att fjortonåringar köper sprit av kriminella.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2012-07-18 00:10:19 följande:
    Hellre ser jag att vi förbjuder alkohol och tobak!
    Än vad?
  • Snuttizen
    Ojsan skrev 2012-07-18 00:11:55 följande:
    Men har du tänkt på vilka skatteintäkter det skulle medföra?
    Cannabis, när den är laglig, får givetvis beskattas i den grad det anses skäligt för eventuella merkostnader rörande sjukvård. På så vis får resten av den civiliserade icke-nyttjande befolkningen inte lika mycket att klaga över. Cannabislegaliseringen skall givetvis bekostas i den mån det går av de som väljer att nyttja den friheten. 
  • Anonym (Nej tack!)
    kakmonstret123 skrev 2012-07-18 00:17:24 följande:
    Och resultatet av detta tror du skulle vara positivt? Ännu en till sak för den organiserade brottsligheten att ägna sig åt. För du tror väl inte på fullaste allvar att brukandet av alkohol skulle minska bara för att det skedde en kriminalisering?
    Men tror du verkligen att en avkriminalisering skulle ta bort kriminaliteten kring droger? Jag antar att du inte vill att barn ska ta droger? Då finns det ju fortfarande en illegal marknad där.
Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?