CMM skrev 2012-11-07 21:17:46 följande:
Det är ju precis så det inte är. Språket utvecklas naturligt och ord tillkommer och förändras allt eftersom folk använder dem. Inga dolda agendor där. Därför rimmar införandet av "hen", med sin tveklösa genusvetarbakgrund och sitt syfte till att plantera något sorts diffust "jämställdhetstänkande" hos sina användare, så illa med vad jag menar är naturlig språkutveckling.
Och då är vi tillbaka på ruta ett, där du och andra henmotståndare hänvisar till - eller antyder - en dold agenda och där ni bättre tror er förstå avsikten hos de som använder hen än de själva gör.
I och för sig anger du ett syfte, det har jag nog inte sett förut. Och det är ju sant; man kan använda han och hon om personer vars kön man vet, och om personer vars kön man inte känner till kan man använda hen eller också välja den variant av hen/hon som bäst stämmer med de föreställningar man har om vilket kön personen borde ha. Och alternativt kan man använda krångliga könsneutrala omskrivningar av rädsla för att använda ett så kompromenterande pronomen som hen. Och vilket alternativ man väljer har säkert ett tydligt samband med vilken syn man har på jämställdhet.
Längre än så går det nog inte att komma i den här diskussionen där du tror att hen är ett ord som skiljer sig från språkets övriga såtillvida att det inte är naturligt.
Jag tycker mig minnas att du tidigare i tråden ansåg att snippa också var ett sånt ord. Som förälder till en flicka är jag glad att hon har ett ord för sitt kön som är naturligt för henne och hennes kompisar. Det går säkert att härleda ordet tillbaka till RFSU och ett genusteoretiskt tänkesätt men för de som använder ordet är det bara en självklar och gemensam benämning för en flickas kön.
Jag misstänker att det finns åtskilliga länder där det du kallar diffust jämställdhetstänkande inte påverkat språket lika mycket som i Sverige och där får flickor leva med att att ha en kroppsdel utan andra gemensamma namn än de som är präglade av vuxnas sexualitet.