Majlisen skrev 2012-11-07 21:36:01 följande:
Trist när det blir så med vuxna människor, om det enbart handlar om svartsjuka! Men det din son borde göra är att agera så fort som möjligt och ta tag i det ordentligt. Velar han finns ju risken att det blir till moderns fördel. Visst, jag tycker inte att han ska ha barnet helt själv ännu när det är jättelitet och kanske inte fullt så van med honom (beroende på hur tidigare ug sett ut?), det bästa är att modern är med under ug ca 3ggr/vecka åtminstone, helst dagligen. Kort men ofta! Men går hon inte med på det så får de försöka göra avtal i familjerätten efter prat där, men vill hon inte får man ta det till stämning. Tänk också på att lägga det lilla barnet i fokus, vissa tappar det helt för att de blir ledsna själva och försök få till ug minst tre dagar/vecka fram till ettårsdagen ca, och därefter kan pappan kanske ta barnet lite själv om de byggt upp en bra relation. Ammar modern så får man kanske också tänka lite på det, men fram till året bör hon hålla sig i närheten om barnet och pappa inte lyckas få till en bra anknytning snabbare än så. Men att ta någon promenad med en nöjd bebis i området är ju nödvändigtvis inte heller ett problem, du förstår kanske vad jag menar. Det primära är att han så snabbt som möjligt får börja träffa barnet, så att de kan bygga upp sin relation. Modern har inga andra anledningar än att nya är svartsjuk? Eller påståenden?
Men lugn lite nu. Det du tipsar om är lite farligt för det kan precis lika gärna slå helt fel.
Stämmer pappan mamman på växelvis boende redan innan barn ens fyllt 1år finns det risk att pappan bara framstår som bråkmakare som inte har förmåga att tänka på barnets behov. Rent strikt juridiskt så har Tingsrätten ingen möjlighet att tvinga mamman att öppna sitt hem för pappan. (Den möjligheten finns i en del andra länder men inte i Sverige) Om det verkligen går till Tingsrätten så kommer pappan knappast få umgänge förrän barnet börjat på Dagis.
Kom ihåg att kommunernas Familjerätter är frivilliga och enbart har till uppgift att få föräldrarna att samarbeta. Familjerätten ska alltså vara neutral och inte ta ställning för pappan.
Visst finns det pappor som tappar lusten helt och hållet bara för att millimeterrättvis delning av spädbarn inte sker redan från start men dessa pappor kanske inte riktigt har koll på vad det innebär att vara pappa?
Håller inte alls med dig, Majlisen, att pappan skulle förlora något på att vänta lite med att stämma mamman osv. Tvärt om faktiskt. Det finns gott om pappor som varit frånvarande de första åren och som sen har fått en alldeles utmärkt kontakt med sina barn, tom fått hela boendet när barnen blivit tonåringar. Däremot vet jag flera fall där mammor har fått enskild vårdnad och pappan 0-umgänge när pappan har bråkat och tjafsat med mamman redan från start.
Oavsett om mammans nya är svartsjuk eller ej så kan man inte kräva att en nybliven mamma ska tvingas leva i någon typ av kollektiv eller storfamilj. Det här handlar ju om att pappan behöver vara mer eller mindre varje dag hos mamman och hennes nya och det tycker jag vem som helst kan förstå att det är inte är rimligt.
Majlisen, dom råd du kommer med här har jag hört många gånger men det är råd till föräldrar som antingen fortfarande lever ihop och vill dela föräldradagarna lika eller separerade föräldrar där
bägge verkligen
vill dela lika. Det är ingenting man kan pressa en mamma att gå med på.