Iam skrev 2012-11-11 15:30:16 följande:
Fast det där är ju en omöjlig ekvation om man ska läsa trådar här på FL och även i denna.
För enligt många så är det ju bara mamman med sin ammning som gäller, pappan är sekundär. Man ska som mamma inte ens behöva släppa in pappan i sitt hem för att träffa barnet.. Så hur ska en pappa kunna bygga upp en relation till sitt spädbarn, när mamman är den som sätter spelreglerna och reglerar när och hur ofta och på vilket sätt? Det går ju inte.
Och det är det jag menar.
Så länge mammor kan använda ammningen som vapen för att säga "Nej, du får inte ha barnet, Jag kan inte lämna ifrån mig det för det är beroende av mig, du får komma tillbaka när barnet inte helammar längre" Enbart för att, när hon inte helammar längre, kunna säga "Nej, men har du inte varit närvarande hittills så är du inte välkommen nu heller, du har minsann inte brytt dig innan och behöver inte bry dig nu"
Så länge mamman ses som den viktigare föräldern så kan pappan inte bygga en vettig relation till sitt barn.
Som i trådstarten, nu vet ju inte jag om pappan är en skitstövel eller om det ligger annat bakom. Varför bor TS och hennes ex en timme ifrån varandra? Vem flyttade och varför? Varför kan inte TS åka med barnet till pappan varannan gång, så åker pappan till mamman varannan gång? På så vis kunde dom ju dubbla umgänget. Och varför ska inte pappan kunna få ta en liten promenad med sitt barn?
Det är ju det som är problemet. Mamman ser det som SITT barn... inte DERAS barn.. Och därmed glömmer hon att hon faktiskt inte styr över barnet som om det vore en av hennes ägodelar. Hon verkar inte vara ett dugg intresserad av att hon och pappan GEMENSAMT tar beslut gällande barnet, utan hon vill vara diktator i föräldraskapet.. Och det är väl klart som fan att det skiter sig då..
Jag är helt hundra på att ingen av er som kommenterat här skulle acceptera att ni inte fick vara mamma på era villkor, utan hade en pappa som bestämde när och var och hur ni fick träffa och knyta an till ert barn. Det skulle bli ett jävla liv på er då...
Så om pappan nu skulle vägra komma mer än en gång/vecka för det första, tycker du fortfarande att han ska kunna säga (när barnet visar att det inte känner igen) att: Imorgon ska jag ha barnet ensamt. Om det skulle vara så att han inte "har lust" mer än en gång i veckan (och knappast på den tiden lär känna barnet), tycker du fortfarande att det är synd om pappan om modern säger, tyvärr så känner sig inte barnet sig helt tryggt med dig, kom oftare under en kort period så går det säkert jättebra sedan.
Du svarar ju inte alls på det jag skriver, och läser något helknasigt ur min text. Och jag tycker definitivt att man ska amma då det är gynnsamt för barnet. Men man kan ju ha ett umgänge ändå, kanske inte många timmar i sträck. Men barnpsykologer rekommenderar ju ändå kort och ofta för så små barn. Varför ser du öht amningen som ett vapen?!
Nu vet jag ju inte hur fallet ovan är helt hundraprocentigt, utan jag rekommenderar att de ska ses oftare. Amning HAR de facto gynnsamma effekter för ett barn, så amma på! Varför ska det vara rättvist för pappan, it makes no sense. Det är barnet som är viktigt, och nu är det så att mamman är boendeförälder och pappan umgängesförälder, pappan kanske får stå tillbaka lite under denna period, för barnets skull. Mamman känner ju trots allt barnet bäst, och psykologer säger också att barnet gynnas av att ha ett umgänge på en för barnet välkänd plats. Mamman säger att hon kan pumpa ur så det räcker till något mål, och att de kan vara hos henne. Kan inte pappan för barnets skull ställa upp på detta, det handlar om en kort period liksom. Sen kan han ha barnet lika mycket, mer eller varannan helg, beroende på vad som passar barn och föräldrar bäst. Just nu känner modern barnet bättre, pappan har ju träffat barnet väldigt lite... Är det inte då klokt (om mamman är klok, vilket det verkar som) att mamman kanske har lite mer att säga till om, då hon vet hur barnet funkar? Skulle hon dock sätta käppar i hjulet för umgänget så är det ju en helt annan sak, om pappan också är bra så får man kanske boka tid på familjerätten.