Majlisen skrev 2012-11-09 15:29:47 följande:
Tror du missförstått mig lite nu (hoppas inte fler gjort detta). Men jag utgår ifrån att han är en normal och bra pappa just nu och bortser från vissa saker farmodern tycker. Är han en vettig person så är det bra att barnet får träffa pappan och bygga en relation från start där mamman är med, helst att de ses ca 3 ggr/vecka. Jag tycker definitivt inte pappan just nu ska kräva att ha barnet ensamt och att han för tillfället ska strunta i hur vårdnaden ser ut. Eftersom de inte lever tillsammans och aldrig gjort tycker jag också att pappan kan backa för föräldraledigheten då barnets primära anknytningsperson kommer att vara modern. Om föräldrarna annars kommit överrens så tycker jag att de gott kan ses i alla fall 1 timme, tre gånger i veckan, så att de kan bygga upp en relation redan nu. Sen tycker jag vidare att barnet kanske kan få börja ha dagumgänge ensamt när barnet känner sig tryggt med pappan (efter året). Om modern fortfarande ammar så är kanske inte så många timmar lämpligt.
Jag tycker i regel också att man under småbarnsåren ska vara försiktig med övernattningar. Jag utgår ifrån att problemet ovan ligger i att den nya är problemet, finns det även annat bakom kan det kanske vara så att pappan måste backa. Tro mig, jag har upplevt där jag själv måste dra in umgänge för ett litet barn med en vettig anledning och försöker få till att för tillfället vänta tills barnet är äldre. Men där finns ju också ordentliga anledningar och dessa har tagits upp med myndigheter.
Det är ju från situation till situation, men att bara backa för att mammans nya inte vill ha honom där känns fel. Visst, jg kan ha full förståelse för att det kan vara svårt att ha honom där jämt. Men kanske ett besök hemma i veckan, en promenad en gång i veckan och ett besök på ett fik en gång i veckan...
Ja, jag hoppas att vi missförstår varandra. Och visst fungerar dina tips om föräldrarna är sams (eller fortfarande ett par)
Fast jag är ju lite äldre 50++ och har tonåringar samt har jobbat med tonåringar på glid och jag vill verkligen påpeka att det spelar absolut ingen roll alls om pappan är med sitt spädbarn eller ej. Om pappan vill ha en bra kontakt med sitt barn när barnet blir äldre är det helt andra saker som spelar in. Att det är bra om pappan kan träffa sitt spädbarn regelbundet har mer att göra med att pappan ska fatta att han är pappa och att pappan ska utvecklas. Spädbarnet har egentligen inga behov av det.
Mellan4-9 månader tycker jag det är direkt olämpligt. Länk om spädbarns olika utvecklingsfaser
user.tninet.se/~qnv528z/om_utvecklingen.htm#DE%20SJU%20UTVECKLINGSSPR%C3%85NGEN%20HOS%20SP%C3%84DBARN
Tänk er in i mammans situation ett ögonblick. Det är inte rimligt att hon ska behöva schemalägga sitt liv så att pappan ska kunna vara i hennes hem 3dagar i veckan. Det är inte heller rimligt att nya mannen ska behöva ha sin partners ex rännande i sitt hem så ofta. Komma och påstå att nya mannen är svartsjuk bara för att han vill få ett stopp på det tycker jag är nonsens. Familjen måste kunna vara spontana, kunna resa bort, hälsa på vänner och släktingar, bygga upp relationer med andra föräldrar osv.