• Anonym (hjälp)

Umgänge med spädbarn

Hur änker man kring umgänge med spädbarn. Har en son på snart 3 månader. Hans far lämnade mig under graviditeten. Han träffar sonen ca 1 gång / vecka ca 3 timmar. Då jag finns i närheten. Jag helammar honom. Nu vill fadern umgås med honom längre stunder själv och ta med honom hem. Samt ställt frågan om han inte kan ge ersättning.
    Amningen funkar bra för mig. Kan ev tänka mig att pumpa ur nån gång och att han kan ha en lite längre stund men på hemmplan hos mig. Jag vill inte alls att amningen ska äventyras.
    I mina ögon är han på tok för liten för att fadern ska ha honom längre stunder(han bor dessutom en timmes bilfär härifrån)    
    Lillen har ju sin trygghet hos mig än så länge.

Hur tänker  ni? Och när börjar man med övernattningar?   

• Svar på tråden Umgänge med spädbarn
  • Tonårsmorsan
    elmadumle skrev 2012-11-09 14:27:18 följande:
    Så du menar alltså på allvar att biopappan ska stå tillbaka till förmån för mammans nya pojkvän? det är väl ändå inte riktigt. Jag tycker det låter som om nya killen är svartsjuk och att mamman är rädd för honom, om jag vore biopappan skulle jag anmäla till soc och berätta vad som försigår där.
    En pappa har lika stor rätt som en mamma att bygga en relation med sitt barn från början som en mamma har. Det bästa för ett spädbarn är inte att en ny kommer in i bilden och leker pappa. Här kanske mamman borde fråntas barnet och pappan får vårdnade om hon fortsätter hindra barn och pappa träffas.
    "En pappa har lika stor rätt som en mamma att bygga en relation med sitt barn från början som en mamma har."

Det är så trist när allting bara handlar om vuxnas rätt. Pappor ska minsann ha lika stor rätt... Mammor ska inte tro att dom har rätt till nå't..... Mammor och pappor ska minsann vara precis lika dana för det har Feministerna bestämt....

Nu handlar det här helt och hållet om ett barns behov. Och jag tycker inte alls denna nye man verkar svartsjuk bara för att han inte vill ha biopappan rännande där var och varannan dag. En nybliven mamma behöver framför allt lugn och ro för att kunna amma och för att kunna vara en bra mamma.

Och vem är jag som har dess åsikter då? Jo jag har under många års tid arbetat med tonåringar som mår dåligt och behöver extra stöd. Väldigt många av dessa ungdomar har mått väldigt dåligt av att bollas mellan föräldrarna. 

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Majlisen
    Tonårsmorsan skrev 2012-11-09 14:33:33 följande:
    Men lugn lite nu. Det du tipsar om är lite farligt för det kan precis lika gärna slå helt fel.

Stämmer pappan mamman på växelvis boende redan innan barn ens fyllt 1år finns det risk att pappan bara framstår som bråkmakare som inte har förmåga att tänka på barnets behov. Rent strikt juridiskt så har Tingsrätten ingen möjlighet att tvinga mamman att öppna sitt hem för pappan. (Den möjligheten finns i en del andra länder men inte i Sverige) Om det verkligen går till Tingsrätten så kommer pappan knappast få umgänge förrän barnet börjat på Dagis.

Kom ihåg att kommunernas Familjerätter är frivilliga och enbart har till uppgift att få föräldrarna att samarbeta. Familjerätten ska alltså vara neutral och inte ta ställning för pappan.

Visst finns det pappor som tappar lusten helt och hållet bara för att millimeterrättvis delning av spädbarn inte sker redan från start men dessa pappor kanske inte riktigt har koll på vad det innebär att vara pappa?

Håller inte alls med dig, Majlisen, att pappan skulle förlora något på att vänta lite med att stämma mamman osv. Tvärt om faktiskt. Det finns gott om pappor som varit frånvarande de första åren och som sen har fått en alldeles utmärkt kontakt med sina barn, tom fått hela boendet när barnen blivit tonåringar. Däremot vet jag flera fall där mammor har fått enskild vårdnad och pappan 0-umgänge när pappan har bråkat och tjafsat med mamman redan från start.

Oavsett om mammans nya är svartsjuk eller ej så kan man inte kräva att en nybliven mamma ska tvingas leva i någon typ av kollektiv eller storfamilj. Det här handlar ju om att pappan behöver vara mer eller mindre varje dag hos mamman och hennes nya och det tycker jag vem som helst kan förstå att det är inte är rimligt.

Majlisen, dom råd du kommer med här har jag hört många gånger men det är råd till föräldrar som antingen fortfarande lever ihop och vill dela föräldradagarna lika eller separerade föräldrar där bägge verkligen vill dela lika. Det är ingenting man kan pressa en mamma att gå med på.  

Tror du missförstått mig lite nu (hoppas inte fler gjort detta). Men jag utgår ifrån att han är en normal och bra pappa just nu och bortser från vissa saker farmodern tycker. Är han en vettig person så är det bra att barnet får träffa pappan och bygga en relation från start där mamman är med, helst att de ses ca 3 ggr/vecka. Jag tycker definitivt inte pappan just nu ska kräva att ha barnet ensamt och att han för tillfället ska strunta i hur vårdnaden ser ut. Eftersom de inte lever tillsammans och aldrig gjort tycker jag också att pappan kan backa för föräldraledigheten då barnets primära anknytningsperson kommer att vara modern. Om föräldrarna annars kommit överrens så tycker jag att de gott kan ses i alla fall 1 timme, tre gånger i veckan, så att de kan bygga upp en relation redan nu. Sen tycker jag vidare att barnet kanske kan få börja ha dagumgänge ensamt när barnet känner sig tryggt med pappan (efter året). Om modern fortfarande ammar så är kanske inte så många timmar lämpligt.

Jag tycker i regel också att man under småbarnsåren ska vara försiktig med övernattningar. Jag utgår ifrån att problemet ovan ligger i att den nya är problemet, finns det även annat bakom kan det kanske vara så att pappan måste backa. Tro mig, jag har upplevt där jag själv måste dra in umgänge för ett litet barn med en vettig anledning och försöker få till att för tillfället vänta tills barnet är äldre. Men där finns ju också ordentliga anledningar och dessa har tagits upp med myndigheter.

Det är ju från situation till situation, men att bara backa för att mammans nya inte vill ha honom där känns fel. Visst, jg kan ha full förståelse för att det kan vara svårt att ha honom där jämt. Men kanske ett besök hemma i veckan, en promenad en gång i veckan och ett besök på ett fik en gång i veckan...
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Majlisen
    Tonårsmorsan skrev 2012-11-09 14:52:40 följande:
    "En pappa har lika stor rätt som en mamma att bygga en relation med sitt barn från början som en mamma har."

Det är så trist när allting bara handlar om vuxnas rätt. Pappor ska minsann ha lika stor rätt... Mammor ska inte tro att dom har rätt till nå't..... Mammor och pappor ska minsann vara precis lika dana för det har Feministerna bestämt....

Nu handlar det här helt och hållet om ett barns behov. Och jag tycker inte alls denna nye man verkar svartsjuk bara för att han inte vill ha biopappan rännande där var och varannan dag. En nybliven mamma behöver framför allt lugn och ro för att kunna amma och för att kunna vara en bra mamma.

Och vem är jag som har dess åsikter då? Jo jag har under många års tid arbetat med tonåringar som mår dåligt och behöver extra stöd. Väldigt många av dessa ungdomar har mått väldigt dåligt av att bollas mellan föräldrarna. 

Och jag håller för Guds skull med dig, och är det inte bra för barnet så ska man backa. Men att bara vägra träffa pappan helt för att den nya inte vill känns fel. Jag vet inte alla omständigheter, men om det finns mer bakom som farmodern inte nämner så är ju inte mitt svar längre giltigt.
  • Anonym
    Tonårsmorsan skrev 2012-11-09 14:45:21 följande:
    Det har med barn utveckling att göra och barnets behov.
    Så barnet har ett behov att inte få träffa sin pappa för att mamman skaffat en ny pojkvän?

Det kan ju knappast gagna barnets utveckling eller vara för barnets bästa att inte få träffa sin
    biologiska far?
    Och varför ska pappan acceptera att uteslutas ur barnets liv för att mamman har en ny partner?

• Anonym (Uppgiven Farmor)

Anledningen till mitt inlägg överhuvudtaget är att jag står på sidan av och ser på hur han inte får träffa sin dotter alls helt plötsligt och han kan inte göra ett endaste dugg åt saken.

Han saknar henne och är ledsen och jag som Farmor OCH Mamma  reagerar självklart!

Jag lägger mig inte i och jag tjafsar inte om något med någon och att jag drog upp den här nya killen, var ju för att det var efter hon träffat honom som alla dessa konstigheter började.

Vad har hänt sen sist?

Sonen och Mamman bestämmer att han ska få umgås med lilltjejen ett par timmar på dagen medans hon ändå har ett ärende i stan.
    Kvällen innan frågar sonen vilken tid de ska mötas och får till svar att hon (mamman) är sjuk, så det får bli en annan dag (han accepterar det och litar på vad hon säger).

Det visar sig att hon ändå åkte till stan och uträttade detta ärende och tog med en kompis som barnvakt istället!
    Så sjuk var hon?! 

Såna saker är det hela tiden, hon hittar på ursäkter i sista stund för att det inte ska bli något umgänge alls.

Min son är inte ute efter att "ta" lilltjejen ifrån Mamman, han förstår att det handlar om ett par timmar här och där (som ovanstående situation) eftersom hon ammas och är så liten.

Han vill bara träffa henne, se henne, rå om henne en för en stund (som han fick göra från början)., lägga grunden för den relation som en Pappa och dotter ska ha.

Att Mammans nya kille är svartsjuk och att sonen inte kan vara där för att umgås är något hon själv sade rakt ut.

När de var ensamma inne på familjerätten frågade sonen hur de skulle göra med umgänget nu, om det var ok för hennes kille (som satt ute i väntrummet) att han kom dit ibland.
    Då sa hon och jag citerar " -**** är så svartsjuk, han vill inte att du och jag träffas, så det är nog ingen bra idé"  
    Men hade inget svar på hur de skulle lösa detta och har det fortfarande inte.

Sonen frågar, men får inga svar.

Så för att svara dig Tonårsmorsan:
    Det handlar inte om mig och att jag är upprörd över att jag inte får gulla med mitt barnbarn, eller att jag är upprörd över att hon skaffat sig en kille (erkänner dock att jag står lite frågande i hur hon har haft ork och tid eftersom lillan var ca 2 månader, inte ens det. Kan ju tycka själv att fokus borde ligga på lilltjej då?!)
    Tycka kan man ju få, eller? :) 

Varför ska han behöva vänta på att få skapa en relation med sin dotter tills det passar Mamman och vad är det som säger att Mamman kommer låta honom träffa henne när hon blivit större?

Och varför ska lilltjejen behöva vänta med att få lägga grunden till trygghet med sin Pappa? 

Jag ser och hör hela tiden diskussioner om Pappor som är ointresserade och frånvarande och tro mig, jag vet av egen erfarenhet hur det är att ha att göra med en sån.. JUST DÄRFÖR blir jag upprörd, när sonen VILL vara delaktig i sitt barns liv, men inte får!

Han bråkar inte, han förstår att det handlar om korta tillfällen med Mamman åtminstone i närheten, han vill inte tränga sig på i Mammans nya liv men han vill ha någon form av svar på hur de ska göra istället (vilket han inte får).  

Är inte det här såå FEL?!

Tankarna snurrade och det gjorde ont i Mammahjärtat och jag sökte svar på vad sonen kan göra, ramlade in på den här tråden och bara rent impulsivt (jag lovar) kastade ur mig en fråga om det.

Var inte meningen att kapa tråden :(   

Jag är tacksam för alla svar.

• Anonym (Uppgiven Farmor)

Och Majlisen:
    Det finns inga bakomliggande eller dolda problem som jag inte tagit upp.

Fram tills hon började träffa denna kille, ville Mamman gärna att min son kom dit för att umgås med lilltjejen.
    Det var inga problem alls, hon uppmuntade det till fullo.

• Anonym

ALDRIG att jag skulle ge upp amningen för en sån sak. han får gott vänta tills du ammat klart innan han har sonen längre stunder. HAN valde att lämna dig. han kan inte tro att han kan komma mellan dig coh barnet. Barnets behov går före pappas faktiskt. 

• Majlisen
    Anonym (Uppgiven Farmor) skrev 2012-11-09 17:09:54 följande:
    Och Majlisen:

Det finns inga bakomliggande eller dolda problem som jag inte tagit upp.

Fram tills hon började träffa denna kille, ville Mamman gärna att min son kom dit för att umgås med lilltjejen.

Det var inga problem alls, hon uppmuntade det till fullo.

Men precis, så kan han ringa och boka in ett möte på familjerätten på måndag Så får de börja där!
  • Anonym

Är det någon som vet om barnet kan få en lika god relation till umgängesföräldern fast man skulle börja med umgänge först när barnet fyllt ett och kan börja ha ensamumgänge utan boföräldern? Eller blir relationen bättre om barnet börjar med umgänge redan under sitt första år? Jag jämför med adoptivbarn att de brukar ju få en god relation till sina adoptivföräldrar även om de inte är nyfödda när de adopteras. Det verkar ju ofta krångligt med umgänge under första året om föräldrarna inte kommer överens och det skulle kanske underlätta att skjuta på det lite om det inte är skadligt för barnet. Bara funderar. Är det nån som vet?

• Majlisen
    Anonym skrev 2012-11-09 18:23:12 följande:
    Är det någon som vet om barnet kan få en lika god relation till umgängesföräldern fast man skulle börja med umgänge först när barnet fyllt ett och kan börja ha ensamumgänge utan boföräldern? Eller blir relationen bättre om barnet börjar med umgänge redan under sitt första år? Jag jämför med adoptivbarn att de brukar ju få en god relation till sina adoptivföräldrar även om de inte är nyfödda när de adopteras. Det verkar ju ofta krångligt med umgänge under första året om föräldrarna inte kommer överens och det skulle kanske underlätta att skjuta på det lite om det inte är skadligt för barnet. Bara funderar. Är det nån som vet?

Om jag utgår ifrån min ettåring så skulle inte hon alls acceptera att hennes pappa efter frånvaro bara kom och hämtade henne, hon skulle antagligen må jättedåligt av det. Jag har henne alltid och har valt att skjuta på dagisstart tills hon blir två för att hon inte känner sig redo för det heller. Ett adoptivbarn tycker inte jag är jämförbart, ett adoptivbarn som kommer till sina nya föräldrar har oftast redan en skadad anknytning och i de fallen gäller detsamma som man ska göra med ett nyfött barn, helst bara vara, bygga upp en obefintlig tillit etc. Visst kan en umgängesförälder bygga upp en bra relation, men ska man börja med ensamumgänge på en gång och inte vill ha med den andre föräldern så tror jag att man generellt sätt ska vänta längre än till ett.

Om man redan byggt upp en relation kan man börja ha ensamumgänge vid ett, att bara dyka upp när barnet är ett och kräva umgänge tror jag kan vara direkt negativt för ett barn.
Svar på tråden Umgänge med spädbarn