Anonym (willy) skrev 2012-12-21 12:48:48 följande:
Iam,
Inget svar alltså. Vet du varför? För att frågan var konkret.
Ser du, det är lätt att ge prediker om hur det borde vara, men när man blir konfonterad med ett konkret exempel då visar det sig vad man egentligen står för. Du är säkert medveten att det inte går att tvinga folk att samarbeta, om de inte vill. Du är säkert medveten att det är väldigt extremt att beröva spädbarn modersmjölk pga ideologin.
Jag förstår hur du tänker, din resonemang bildans kring två grundstenar:
1. Barn har rätt till båda föräldrar, pappor har varit orättvist marginaliserade och det är dags att ändra det.
2. Skaffar man barn med en annan person så skriver man automatiskt på ett osynligt avtal där det står att man måste samarbeta i 18 år.
Din resonemang är inte fullständig.
Att barn har rätt till båda sina föräldrar är bara en rättighet i hela röret och långt ifrån den enda. Den bästa illustrationen hur mycket detta egentligen väger är att föräldrarna kan fullständigt skita i deras barn och ingen kan tvinga dem ta ansvar. Föräldrarnas rätt att göra sina val gör före barnets rätt. Barn har rätt till båda sina föräldrar, men föräldrarna har också rätt att leva sina liv.
Att det finns ett osynligt avtal är en grov förenkling. Nej, det finns ingenting sånt. Samarbete måste vara frivilligt, under alla 18 år. Går det inte så går det inte. Du kanske ser världen på det sättet, och skulle tvinga dig själv uppfylla 18-års samarbete krav, men inte alla. Jag tex tror inte alls på det.
Så nej, jag ser ingen annan konkret lösning i fallet i fråga än att låta mamma amma i fred, om hon vill det, och sedan inkludera pappan. Ser du?
Inget svar? Jag sitter inte klistrad i alla trådar och håller koll.
Nu gjorde du mig uppmärksam och jag ska genast ge dig ett svar.
Anonym (willy) skrev 2012-12-20 22:01:56 följande:
ja, okej. men hur skulle du lösa det lagligt i fall där mamma ammar och vill inte ha kontakt med fadern?
skulle du lagligt tvinga henne träffa honom? hur ofta och var? skulle du inleda växelvis boende med välling hos pappan? skulle du låta mamman välja själv bland de två alternativen?
Först och främst så kan man inte avsäga sig all kontakt med den andra föräldern när man har ett litet barn. Någon form av kontakt måste finnas då man valt att få barn ihop.
Om mamman inte vill UMGÅS med pappan i sitt eget hem så får hon helt enkelt låta pappan ta med sig barnet på en promenad, eller ha barnet hemma hos sig medan mamman tar en promenad. Som back-up kan hon pumpa en flaska mjölk som pappan kan ge om det absolut krisar.
Svårare än så är det väl inte?
Och ja, föräldrarna har rätt att leva sina liv.. Men inte på bekostnad av den andre föräldern.
Dvs en mamma kan inte neka barnet sin pappa av egoistiska skäl och en pappa kan inte neka barnet sin mamma av egoistiska skäl.
Svårare än så är det inte.
Sen kommer det ibland in sånna som du i ekvationen som bär på så mycket svartsjuka att barnets rättigheter plötsligt är helt oviktiga.. Det är då det blir tragiskt.