• Rinella

Så dyrt att skaffa barn?!?

Det är det första man får höra, -Det är så dyrt med barn. En kompis till mig som har lite mer erfarenhet tyckte det var viktigt att påpeka att det kostar jääätte mycket när man får en bebis. Man ska köpa det, o det o det o det.. jo, afan att det blir dyrt? Slänga pengar överallt på en massa onödiga saker.. tänk efter, vad är det egentligen man behöver?

Jag och min sambo köpte säng, madrass, sängkläder, filt kudde och täcke (Allt Nytt) från Ikea för 900kr.. Alltså 900kr. Det är väl inte för dyrt?  Sen resten man behöver hittar man ennu billigare..
    (Vagn kan vara ett undantag)

Tycker inte att man ska behöva vara nån jävla miljonär bara för att kunna ha ett barn.. Visst, har man råd att slänga flera tusenlappar på bara en säng så kan man väl göra det, har man råd så har man, Men tro inte att det inte finns billigare alternativ!

så, nu känns det bättre.. fick skrika av mig lite här vid datan! Kommentera gärna:D

• Svar på tråden Så dyrt att skaffa barn?!?
  • Rinella
    hellokill3r skrev 2012-08-07 14:24:51 följande:

Nej, men de är inte små förevigt.
    Nej men när dom tex är 15, en bra ålder att få iphones och allt vad det är så kan dom sommarjobba, frerje jobb eller vad det heter. Där har dom pengar till det. Jag förstår inte varför föräldrarna förväntas slänga ut en massa hela tiden. Det hade jag aldrig gått med på!
  • Rinella
    Kinya skrev 2012-08-07 14:28:31 följande:

Och vilken storlek tycker du man skulle köpt till en nyfödd på 3,5 kg (51 cm lång) som också ska passa när bebisen är 5 månader gammal? För det är ju det scenariot som gäller när bebisen föds i oktober.
    Du hade kunnat köpa en strl större helt enkelt. så kanske du hade kunnat komma undan med 2 overaller ist för 4 eller vad du skrev.
  • hellokill3r
    Rinella skrev 2012-08-07 14:28:36 följande:
    Nej men när dom tex är 15, en bra ålder att få iphones och allt vad det är så kan dom sommarjobba, frerje jobb eller vad det heter. Där har dom pengar till det. Jag förstår inte varför föräldrarna förväntas slänga ut en massa hela tiden. Det hade jag aldrig gått med på!
    För att det är du som satt barnen på jorden och ska se till att de har det bra och har en normal levnadsstandard? Jag tror inte att det kommer vara lätt att vara tonåring om 10-15 år och inte ens få ha en mobiltelefon, det kommer nog ingå i socialnormen eller nåt.
  • hellokill3r
    Rinella skrev 2012-08-07 14:30:18 följande:
    Du hade kunnat köpa en strl större helt enkelt. så kanske du hade kunnat komma undan med 2 overaller ist för 4 eller vad du skrev.

Jag köpte en storlek större. Jag köpte 56 istället för storlek 50 till första, sen köpte jag 68 itället för storlek 62 och sen köpte jag storlek 74 eftersom sonen inte växt tillräckligt för att ha 82 men behövde ha en ny overall för det började bli för varmt. Så jag sparade ju redan in på att köpa 4 istället för 6 stycken....
  • Kinya
    Rinella skrev 2012-08-07 14:28:36 följande:

Du framstår som en otroligt generös och varm person måste jag säga... Självklart ska man inte skämma bort barnet till den grad att barnet inte förstår pengars värde. Men man ska ju inte överdriva.
  • Rinella
    hellokill3r skrev 2012-08-07 14:30:57 följande:
    För att det är du som satt barnen på jorden och ska se till att de har det bra och har en normal levnadsstandard? Jag tror inte att det kommer vara lätt att vara tonåring om 10-15 år och inte ens få ha en mobiltelefon, det kommer nog ingå i socialnormen eller nåt.
    Jag tror mina barn får en bra levnadsstandard utan iphones haha! En mobiltelefon hade jag kunnat köpa. Finns fina enkla för 500kr!
  • Annelie 76
    Kinya skrev 2012-08-07 14:28:31 följande:

Och vilken storlek tycker du man skulle köpt till en nyfödd på 3,5 kg (51 cm lång) som också ska passa när bebisen är 5 månader gammal? För det är ju det scenariot som gäller när bebisen föds i oktober.
    Nej men stl 62 räcker ganska långt. Min kille som föddes i september hade samma overall hela vintern och den var stl 62. Först var den ganska stor men det gjorde ju inget, den blev nästan som en sovsäck. Perfekt att ha rejält med kläder under. Det var aldrig nåt tal om att han frös...
  • Rinella
    Kinya skrev 2012-08-07 14:32:22 följande:

Du framstår som en otroligt generös och varm person måste jag säga... Självklart ska man inte skämma bort barnet till den grad att barnet inte förstår pengars värde. Men man ska ju inte överdriva.
    Nej. jag säger inte att man aldrig ska köpa nåt, självklar kommer jag köpa mycket. Men saker som är så dyra, när dom är så stora. Det får dom betala för själva.
  • hellokill3r
    Rinella skrev 2012-08-07 14:34:12 följande:
    Jag tror mina barn får en bra levnadsstandard utan iphones haha! En mobiltelefon hade jag kunnat köpa. Finns fina enkla för 500kr!

Vet du, det finns smartphones för ca 500-lappen redan så. Men det är inte poängen, poängen är att det ÄR dyrt att ha barn, det är dyrt att köpa nya vinteroveraller och skor, varje år går det bara på mitt lilla barn x antal tusen varje höst/vinter till nya regnkläder, stövlar, vinterskor, inneskor till dagis, overall, mössa och vantar (två uppsättningar eftersom om ett par blir blöta måste man kunna ha något att byta till på daigs) fleecekläder att ha under ytterkläderna, halsdukar, och raggsockar.  För att inte tala om att man måste köpa nya kläder i princip varje månad för att barnen växer ur dem, eller sliter ur dem. Jag handlar inte dyra kläder, handlar ofta på Ica Maxi eller på Lindex/H&M eller vart de nu har rea. Men det kostar liksom pengar. Bra mycket mer än det kostar att ha en bebis under det första halvåret.
  • hellokill3r
    Annelie 76 skrev 2012-08-07 14:34:44 följande:
    Nej men stl 62 räcker ganska långt. Min kille som föddes i september hade samma overall hela vintern och den var stl 62. Först var den ganska stor men det gjorde ju inget, den blev nästan som en sovsäck. Perfekt att ha rejält med kläder under. Det var aldrig nåt tal om att han frös...
    Min son kunde inte ha storlek 62 i slutet på vintern. Han drunknade också i storlek 62 när han föddes.
Svar på tråden Så dyrt att skaffa barn?!?