• Rinella

Så dyrt att skaffa barn?!?

Det är det första man får höra, -Det är så dyrt med barn. En kompis till mig som har lite mer erfarenhet tyckte det var viktigt att påpeka att det kostar jääätte mycket när man får en bebis. Man ska köpa det, o det o det o det.. jo, afan att det blir dyrt? Slänga pengar överallt på en massa onödiga saker.. tänk efter, vad är det egentligen man behöver?

Jag och min sambo köpte säng, madrass, sängkläder, filt kudde och täcke (Allt Nytt) från Ikea för 900kr.. Alltså 900kr. Det är väl inte för dyrt?  Sen resten man behöver hittar man ennu billigare..
    (Vagn kan vara ett undantag)

Tycker inte att man ska behöva vara nån jävla miljonär bara för att kunna ha ett barn.. Visst, har man råd att slänga flera tusenlappar på bara en säng så kan man väl göra det, har man råd så har man, Men tro inte att det inte finns billigare alternativ!

så, nu känns det bättre.. fick skrika av mig lite här vid datan! Kommentera gärna:D

• Svar på tråden Så dyrt att skaffa barn?!?
  • beccagranen

Givetvis så blir det så dyrt som man själv väljer att göra det vid start. Till första barnet spendera vi lätt 40-50 000kr, köpte allt nytt som jag tyckte var fint osv. Kan säga att jag hade klarat mig med hälften av sakerna och billigare alternativ. Vi gjorde oss av med det mesta (nästan allt) under åren, och nu fem år senare ska vi ha en till. Har hittills spenderat 400kr inför kommande bebisen. Däremot så märker jag att det blir allt dyrare ju äldre barnet blir på annat. Det kommer högre krav på kläder och leksaker som barnen sett på tv, det ska vara spec. märken osv. Ja en sketen legobyggsats kan ligga på 700kr, barnen vill ha Nintendo DS ca 2000kr + spel osv. Jag är inte den som ger vika för alla önskemål, men jag vill ändå att sonens ska ha det kompisarna har så han kan vara med i leken. Det är svårt att säga nej när "alla andra" har saker och ting.

• SolOchSnö

Det beror väl på vilka tidsperspektiv man har. För jag antar att du inte tror att babysängen och vagnen är det enda som ni någonsin kommer att köpa till barnet (ursäkta ironin).

Jag har hört siffran 1 miljon kronor för hur mycket ett barn kostar från födseln till 18 års ålder. Mat, kläder, sportutrustning och aktiviteter, läger... I det sammanhanget känns ett par tusen hit eller dit på babyutrustningen som en droppe i havet. Men visst, jag håller med om att man inte ska slösa i onödan, speciellt inte om man knappt har råd.

• Novembertvillingar

Beg. Inte neg ska d stå! Sen ett tillägg. Ny tvillingvagn av boogaboo finnet kostar i Sverige 16400. Så då förstår man verkligen hur billigt man kom undan.

• Dr Evans

Men det är ju inte bebisprylarna som kostar? Jag tänker mer på inkomstbortfall, större boende, fler flygbiljetter, hobbies, sparande, barnomsorgsavgift, läger, märkeskläder... Och allt annat man vill göra med sina barn. En bebis är ju i princip gratis med tanke på barnbidraget. Kostnaderna kommer senare.

• enanna
    SolOchSnö skrev 2012-08-06 20:41:46 följande:

Det beror väl på vilka tidsperspektiv man har. För jag antar att du inte tror att babysängen och vagnen är det enda som ni någonsin kommer att köpa till barnet (ursäkta ironin).

Jag har hört siffran 1 miljon kronor för hur mycket ett barn kostar från födseln till 18 års ålder. Mat, kläder, sportutrustning och aktiviteter, läger... I det sammanhanget känns ett par tusen hit eller dit på babyutrustningen som en droppe i havet. Men visst, jag håller med om att man inte ska slösa i onödan, speciellt inte om man knappt har råd.

Men det där gäller ju inte det man som förälder betalar utan det som hela samhället betalar Glad Få se... två miljoner... 18 år.... blir dryga 11.000 i året och knappa tusen i månaden. Så mycket har i alla fall inte jag råd att betala hur mycket jag än skulle vilja, och kommer knappast att ha det innan tösen fyller 18 om så där en femton år heller.
  • enanna

Fast vår tös kostar ännu mer på grund av sjukdom, jisses om man skulle betala de summorna själv! Jag tror inte hela min inkomst ens hade räckt till hennes vård. Sådant ska man förstås också räkna med, att barnet kan få en sjukdom som kostar en hel del, sjuka barn är inte billiga - där blir också inkomstbortfall plus direkta kostnader!

• enanna
    enanna skrev 2012-08-06 20:55:05 följande:
    Men det där gäller ju inte det man som förälder betalar utan det som hela samhället betalar Glad Få se... två miljoner... 18 år.... blir dryga 11.000 i året och knappa tusen i månaden. Så mycket har i alla fall inte jag råd att betala hur mycket jag än skulle vilja, och kommer knappast att ha det innan tösen fyller 18 om så där en femton år heller.
    Fast oj, nu blandade jag ihop euro och kronor när jag funderade Glad i kronor är det ju inte så överdrivet mycket faktiskt, sry!
  • Vinterankan
    Lena skrev 2012-08-06 20:40:25 följande:
    Det är dyrt men det är inkomstbortfallet under föräldraledigheten som kostar, allt annat är försumbart.
    Ja precis, det är inkomstbortfallet som är den stora kostnaden. Och om man vill skaffa större boende pga av barnen så kostar ju det också. Men själva "driften" av barn är ju mindre än vad vi tidigare lagt på restaurangbesök och utekvällar.
  • LängtanEfterLitenTill

jag valde att bli ensamstående med mitt barn för två år sedan, och klarade mig HUR bra som helst. Det var inte särskilt dyrt.. oftast får man ju mkt saker från familjen & släkten.. och har man inte sån hjälp så är det precis som du säger , inte särskilt dyrt.. man måste inte köpa det absolut dyraste här i världen.. HELT onödigt att köpa nya kläder till en nyfödd bebis, när jag köpte ett sött platt för minns inte vad det kunde kostat.. men oavsett så va det pengar i sjön.. hon hann använda det två gånger sen hade hon vuxit ur det.. 

• beccagranen
    enanna skrev 2012-08-06 20:58:51 följande:
    Fast oj, nu blandade jag ihop euro och kronor när jag funderade Glad i kronor är det ju inte så överdrivet mycket faktiskt, sry!
    fast klassikern att ett barn kostar drygt 1mkr är ganska höftad. Det baserar även på förbrukning av värme/vatten, och "uppoffringar" man gör genom att skaffa större (dyrare) boende och allmän drift. Oh det kan mycket väl stämma om man jämför att ha en 2rums lägenhet vs. hus för att man har barn osv. 4630kr i månaden per barn under 18år kan vara rimligt.
Svar på tråden Så dyrt att skaffa barn?!?