• Rinella

Så dyrt att skaffa barn?!?

Det är det första man får höra, -Det är så dyrt med barn. En kompis till mig som har lite mer erfarenhet tyckte det var viktigt att påpeka att det kostar jääätte mycket när man får en bebis. Man ska köpa det, o det o det o det.. jo, afan att det blir dyrt? Slänga pengar överallt på en massa onödiga saker.. tänk efter, vad är det egentligen man behöver?

Jag och min sambo köpte säng, madrass, sängkläder, filt kudde och täcke (Allt Nytt) från Ikea för 900kr.. Alltså 900kr. Det är väl inte för dyrt?  Sen resten man behöver hittar man ennu billigare..
    (Vagn kan vara ett undantag)

Tycker inte att man ska behöva vara nån jävla miljonär bara för att kunna ha ett barn.. Visst, har man råd att slänga flera tusenlappar på bara en säng så kan man väl göra det, har man råd så har man, Men tro inte att det inte finns billigare alternativ!

så, nu känns det bättre.. fick skrika av mig lite här vid datan! Kommentera gärna:D

• Svar på tråden Så dyrt att skaffa barn?!?
  • hellokill3r
    StarStruck skrev 2012-08-07 14:49:35 följande:
    På tradera tycker inte jag att det är särskilt billigt längre. Jag använder bara facebookgrupper, där är det inte lika många som tar överpriser ;)

Klart barn har krav, men ibland får man sätta kraven åt sidan och klä på dom en grön jacka fast dom vill ha en röd.

Har man inte råd med annat så har man inte.   

Nej har man inte råd så har man inte men som barn ur en fattig familj så vet jag hur det känns. Därför ska man kanske inte räkna kallt med att barnen ska klara sig på allra minsta möjliga man kan när man planerar barn.
  • StarStruck

Vi har tänkt börja testa lite billigare blöjmärken på våran, jag har hört mycket bra om t.ex Lidls och Willys. Funkar det så kommer man undan med några kronor där. Nappar måste man inte köpa varje månad, inte säkert att barnet ens vill ha napp. Salvor, ja, det måste man ha men jag tror inte att det är något man lägger ut 500 spänn i månaden på. Vi lägger ner så mycket som det behövs på vårat barn. Sen vad som är dyrt eller billigt är en annan sak.

• hellokill3r
    Rinella skrev 2012-08-07 14:51:12 följande:
    UTVECKLANDE FÖR EN TREÅRING MED IPHONE? Det finns andra alternativ att hjälpa barn på förskolor, själv är jag utbildad förskolelärare.

Du låter då verkligen inte som det. På en förskola i min grannkommun har de flera ipads på varje avdelning som ett redakap i det pedagogiska arbetet.
  • sirisdotter
    thenalle skrev 2012-08-07 14:45:25 följande:
    Hmm jag förstår din kompis lite, det är inte jätte billigt med barn. Men vist man kan köpa mycket begagnat, men mat, nappar och blöjor mm kan man inte köpa använt. Man tror inte att det ska bli så dyrt. Men man ska ha en del genom åren. Säg att du har en månad när ni inte har så mycket pengar och ni kanske har använt ert sparande, då märker ni snabbare att pengarna försvinner snabbt. det är kanske 49 kr för nappar där och ett paket välling där för 60 kr osv sen kommer dagis perioden, då är det barnomsorg, extra tåliga kläder som ska köpas in, och allt som man ska ha där. Sen kommer det salvor o mediciner jag kan fortsätta länge. Men det kostar att ha barn, men är man inte beredd att lägga pengar på sitt barn så tycker jag inte man ska ha några.
    Tja   nappar och välling var inte så bra exempel -   alla barn gillar inte sånt alls.
  • hellokill3r
    StarStruck skrev 2012-08-07 14:57:15 följande:
    Vi har tänkt börja testa lite billigare blöjmärken på våran, jag har hört mycket bra om t.ex Lidls och Willys. Funkar det så kommer man undan med några kronor där. Nappar måste man inte köpa varje månad, inte säkert att barnet ens vill ha napp. Salvor, ja, det måste man ha men jag tror inte att det är något man lägger ut 500 spänn i månaden på. Vi lägger ner så mycket som det behövs på vårat barn. Sen vad som är dyrt eller billigt är en annan sak.

Det beror väl på om man har barn med hudproblem eller ej.
  • engladprick

tänkte precis på det idag när jag strosade runt i affärer, på HM kan man köpa 6 bodys för 199:- och lindex har 3 byxor för 180:-. det klarar man sig ju på rätt ok :)

inte måste man gå på polarnochpyret och köpa bodys för över 200kr/st heller!! 

• sirisdotter
    Rinella skrev 2012-08-07 14:49:30 följande:
    Jag förstår vad du säger. Den sista meningen tycke jag dock va lite kall. Det är klart man vill lägga pengar på sitt barn. Tycker bara att man ska tänka efter innan man lägger. Nappar , salvor osv är ett måste ju.
    Nappar   måste?   Blir man anmäld till soc.   om ungen inte gillar napp.......
  • hellokill3r
    engladprick skrev 2012-08-07 14:59:10 följande:
    tänkte precis på det idag när jag strosade runt i affärer, på HM kan man köpa 6 bodys för 199:- och lindex har 3 byxor för 180:-. det klarar man sig ju på rätt ok :)

inte måste man gå på polarnochpyret och köpa bodys för över 200kr/st heller!! 

Nej men barn är inte bebisar föralltid och större kläder är dyrare kläder.
  • thenalle
    Rinella skrev 2012-08-07 14:49:30 följande:
    Jag förstår vad du säger. Den sista meningen tycke jag dock va lite kall. Det är klart man vill lägga pengar på sitt barn. Tycker bara att man ska tänka efter innan man lägger. Nappar , salvor osv är ett måste ju.
    Jag ville mest potentiera min mening. Jag har sett det själv. Alla föräldrar vill inte lägga pengar på sina barn tyvärr. Och då handlar det oftast inte om ekonomin utan att föräldrarna vill ha andra saker och sätter sitt barn som nr två. Nu säger jag inte att ALLA föräldrar är så. Jag själv vet med mig att om jag inte hade haft pengar till att se till att min son fick mat och kläder och alla valmöjligheter var borta, lätt att jag sålt min rumpa utan att tveka. Nu är det inte det tråden handlar om :O) men sådan är jag som förälder.
  • StarStruck
    hellokill3r skrev 2012-08-07 14:56:08 följande:

Nej har man inte råd så har man inte men som barn ur en fattig familj så vet jag hur det känns. Därför ska man kanske inte räkna kallt med att barnen ska klara sig på allra minsta möjliga man kan när man planerar barn.
    Jag kommer också  från en fattig familj med 5 barn och en arbetande förälder.
    Det blev mycket ärva och så, men vi fick nytt också när det behövdes. Vi gick även på fritidsaktiviteter och åkte på semester. 
Svar på tråden Så dyrt att skaffa barn?!?