• Snöviolen

Klassar du detta skämt som rasistiskt?

Turken går fram till en kille på torget.

- Hej kära svensk, jag vill tacka dig för att jag fått komma till ert underbara land.

Killen tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Bosnien.

- Oj då, förlåt så mycket.

Han går fram till nästa kille på torget och upprepar samma sak, även denna kille tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Irak.

Detta upprepar sig ett par gånger och till slut blir Turken förbannad och ropar högt:

- Hallå finns det någon svensk här?

Då svarar en kille i mängden:

- Du, dom är på jobbet till klockan fem...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klassar du detta skämt som rasistiskt?
  • puss
    mliten skrev 2012-08-08 15:16:27 följande:
    Det roliga ligger ju i att man driver med fördomar, precis som i blondin-historier.

fast detta är ju inte att driva med fördomar. detta är ju att befästa dem.
    Easy cum easy go
  • Butterscotch
    puss skrev 2012-08-08 15:16:11 följande:
    och den fördomen är alltså INTE rasistisk, enligt dig?
    Nej, verkligen inte. Eventuellt kan den vara främlingsfientlig, men om jag skulle uppfatta det så eller inte beror på vem det är som berättar skämtet. Man kan ju ha fördomar om invandrare utan att vara främlingsfientlig.
  • mliten
    puss skrev 2012-08-08 15:18:46 följande:
    fast detta är ju inte att driva med fördomar. detta är ju att befästa dem.
    Ok, på samma sätt som blondinskämt befäster att blondiner är dumma och promiskuösa?
    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Rödnäbba

ja, det tycker jag. men ganska kul.

• såärdet

jag röstade på ja.

Givetvis är det rasism, även om de flesta nog tycker det är lite "snällare" än man menar när man tänker på ordet rasism.

Men det är där problemet ligger: när personer inte ens kan se att detta skulle vara en sorts rasism, det är då det blir farligt.

Samma typ av personer som skulle säga "nejdå, svarta har inte diskriminerats i USA"

Den typ av "vardagsrasism" som finns hos de flesta mer eller mindre. Oftast är det inte illa menat men det spelar ingen roll, det är taskigt oavsett vad vi "vita, inhemska svenskfödda" tycker. Vi kan aldrig sätta oss in i den situationen hur mycket vi än försöker.  Det är just det, vi tycker att vi bara skojade...men det kan aldrig bli skoj

En gång på bussen hörde jag en vit kvinna prata högt och brett om tandläkaren hon gått till "han var kolsvart!!!! men...han var jättebra!"
    dvs hon såg honom och trodde han skulle vara en klåpare men han visade sig vara jättebra. Hennes syn på honom var endast grundad på hans hudfärg och sen skulle hon liksom berätta för sin vän hur fel det var, för han var ju "så jättebra trots att han var från Afrika" (dessutom satt det en lika svart kvinna framför i bussen, hon kan inte ha undgått att höra,..)

den sortens vardagsrasism finns överallt hela tiden tyvärr

• Bumblebeegirl
    Snöviolen skrev 2012-08-08 15:03:30 följande:
    Turken går fram till en kille på torget.

- Hej kära svensk, jag vill tacka dig för att jag fått komma till ert underbara land.

Killen tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Bosnien.

- Oj då, förlåt så mycket.

Han går fram till nästa kille på torget och upprepar samma sak, även denna kille tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Irak.

Detta upprepar sig ett par gånger och till slut blir Turken förbannad och ropar högt:

- Hallå finns det någon svensk här?

Då svarar en kille i mängden:

- Du, dom är på jobbet till klockan fem...
    Varför skulle det vara rasistiskt? Precis allt man säger idag verkar ju vara rasistiskt, man måste ju kunna dra lite roliga skämt.Vi svenskar har ju i alla tider dragit Norge-historier och norrmännen har gjort detsamma med oss svenskar, har väl aldrig hört att någon skulle tycka det var rasistiskt!
  • Rödnäbba
    Bumblebeegirl skrev 2012-08-08 18:03:02 följande:
    Varför skulle det vara rasistiskt? Precis allt man säger idag verkar ju vara rasistiskt, man måste ju kunna dra lite roliga skämt.Vi svenskar har ju i alla tider dragit Norge-historier och norrmännen har gjort detsamma med oss svenskar, har väl aldrig hört att någon skulle tycka det var rasistiskt!
    Därför att man gör skillnad på och nedvärderar folk med annat etniskt ursprung. Norrmän har väl förodat samma etniska ursprung. 
  • Snöviolen
    Rödnäbba skrev 2012-08-08 18:25:42 följande:
    Därför att man gör skillnad på och nedvärderar folk med annat etniskt ursprung. Norrmän har väl förodat samma etniska ursprung. 
    Ja, men de är dummare än oss svenskar
Svar på tråden Klassar du detta skämt som rasistiskt?