• Snöviolen

Klassar du detta skämt som rasistiskt?

Turken går fram till en kille på torget.

- Hej kära svensk, jag vill tacka dig för att jag fått komma till ert underbara land.

Killen tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Bosnien.

- Oj då, förlåt så mycket.

Han går fram till nästa kille på torget och upprepar samma sak, även denna kille tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Irak.

Detta upprepar sig ett par gånger och till slut blir Turken förbannad och ropar högt:

- Hallå finns det någon svensk här?

Då svarar en kille i mängden:

- Du, dom är på jobbet till klockan fem...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klassar du detta skämt som rasistiskt?
  • Pallas
    karro72 skrev 2012-08-09 03:52:05 följande:
    Cool Nej de anser jag inte det är, ett skämt som alla skämt. allt måste inte vara rasistiskt. då e det rasistiskt och fira sveriges nationaldag, osv. Själv e jag en Jävligt stolt Svensk, men född skåning.. Tungan ute
    Det är det jag alltid har sagt: Gräv bort Skåne!
  • Lavish

Nja, rasistiskt är det bara kanske, men det är definitivt främlingsfientligt och invandrarfientligt.

Och ganska kul.

• karro72
    Pallas skrev 2012-08-15 21:51:47 följande:
    Det är det jag alltid har sagt: Gräv bort Skåne!
    du kan ju hoppa skita,Kräks hade inte skåne funnits så hade fan inte resten av sverige funnits, man kunde ju önska skåne tillhörde danmark fortfarande.{#emotions_dlg.djavulsk}
  • karro72
    Selaine skrev 2012-08-09 23:11:41 följande:
    På vilket sätt har nationaldagen att göra med ett skämt om att svenskar jobbar och invandrare är arbetslösa??
    nej men svenskar e ju bara dumma i huvedet bara för man skämtar så e man rasse, helt jävla sjukt. de e juh för helvete bara ett skämt vad är det med det, lika mycket som bellman historierna, de e oxå skämt. eller normän historier, eller blondin skämt. va inte så jävla allvarliga. e det något fel vara stolt svensk men jävligt glad för vara skåning, precis som alla borde vara stolta, över sina länder eller nationalitet. "jisses så jäkla alvarliga man ska vara då".
  • Dominant

För att vara rasistiskt så förutsätter det först och främst att skämtet handlar om raser. Detta skämt handlar inte ens om raser, och kan dock på intet sätt vara rasistiskt.

Jag tror allt för många blandar ihop rasistiskt med nationalistiskt.

• Pallas
    karro72 skrev 2012-08-16 00:20:56 följande:
    du kan ju hoppa skita,Kräks hade inte skåne funnits så hade fan inte resten av sverige funnits, man kunde ju önska skåne tillhörde danmark fortfarande.{#emotions_dlg.djavulsk}
    Det var ett skämt. Visst var det roligt?
  • beccagranen

Hahaha! Ja det var kul, fördomsfullt och bitter sanning. Det som är mest komiskt är väl hur "svensson" tar så illa vid sig och måste inta någon försvarsposition och skydda de stackars invandrarna. Medan "blattarna" själva garvar åt skämtet och går vidare.

• Lavish
    Dominant skrev 2012-08-16 00:32:39 följande:
    För att vara rasistiskt så förutsätter det först och främst att skämtet handlar om raser. Detta skämt handlar inte ens om raser, och kan dock på intet sätt vara rasistiskt.

Jag tror allt för många blandar ihop rasistiskt med nationalistiskt.
    Fast skämtet kan bygga på rasistiska tankar i form av att turken och irakiern och bosniern hör till en annan ras än svenskarna som är latar och inte jobbar.
  • sötarara
    karro72 skrev 2012-08-09 03:52:05 följande:
    Cool Nej de anser jag inte det är, ett skämt som alla skämt. allt måste inte vara rasistiskt. då e det rasistiskt och fira sveriges nationaldag, osv. Själv e jag en Jävligt stolt Svensk, men född skåning.. Tungan ute
    okej, intresseklubben antecknar...
  • Dominant
    Lavish skrev 2012-08-16 12:15:27 följande:
    Fast skämtet kan bygga på rasistiska tankar i form av att turken och irakiern och bosniern hör till en annan ras än svenskarna som är latar och inte jobbar.
    De tillhör inte olika raser, så ditt argument fallerar. Skämtet går ju till och med ut på att Irakier och Bosnier är så lika svenskarna att de inte utseendemässigt kan särskiljas.
Svar på tråden Klassar du detta skämt som rasistiskt?