• Snöviolen

Klassar du detta skämt som rasistiskt?

Turken går fram till en kille på torget.

- Hej kära svensk, jag vill tacka dig för att jag fått komma till ert underbara land.

Killen tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Bosnien.

- Oj då, förlåt så mycket.

Han går fram till nästa kille på torget och upprepar samma sak, även denna kille tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Irak.

Detta upprepar sig ett par gånger och till slut blir Turken förbannad och ropar högt:

- Hallå finns det någon svensk här?

Då svarar en kille i mängden:

- Du, dom är på jobbet till klockan fem...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klassar du detta skämt som rasistiskt?
  • InfinityPoint
    Dominant skrev 2012-08-16 13:22:42 följande:
    Nej, skämtet anspelar inte alls på raser utan på nationaliteter. Raserna hos vederbörande är över huvud taget inte belyst.

Det är alltså ett nationalistiskt skämt?
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Niveawomen

Undrar varför hundar är indelade i raser bla. De ser ju likadana ut förutom storlek, färg, karatäristiska kännetecken, och sen är de väl kända för olika temperament osv.......

• Simon 681
    Niveawomen skrev 2012-08-16 14:07:27 följande:
    Undrar varför hundar är indelade i raser bla. De ser ju likadana ut förutom storlek, färg, karatäristiska kännetecken, och sen är de väl kända för olika temperament osv.......

Det är olika med olika djur, faktiskt. En del harar är tom olika arter, I fågelvärlden kan kan honan eller hannen i en speciell ras vara like honan eller hannen hos en annan fågel som inte ens behöver vara samma art. När det gäller hundar så är de genetiska skillnaderna mellan olika raser stora, när det gäller människor är de inte större än mellan olika indivder, vilka som helst.                 
  • Dominant
    InfinityPoint skrev 2012-08-16 13:51:13 följande:

Det är alltså ett nationalistiskt skämt?
    Det stämmer, då skämtet anspelar på nationaliteter.
  • InfinityPoint
    Dominant skrev 2012-08-16 15:41:38 följande:
    Det stämmer, då skämtet anspelar på nationaliteter.

Japp. Nationalism är fult om det gäller svenskar. Det är fint om det handlar om andra kulturer. Svensk nationalism anses framkalla främlingsfientlighet och diskriminering. Annan nationalism anses vara generös och inkuderande.

Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Excentriskan

Det är ett nationalistiskt skämt som bygger på fördomar om invandrare och vill lyfta fram Svenskar som "bättre" människor.

Vidrigt i mitt tycke. 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Lavish
    Niveawomen skrev 2012-08-16 14:07:27 följande:
    Därför att de olika raserna uppvisar större genetisk olikhet än vad olika människor över jorden gör?
  • johanssone

Förklara för mig hur detta kan vara rasistiskt när alla drar Norgehistorier kors och tvärs? Eller är det bara rasistiskt när det gäller araber, albaner och turkar osv?

Svar på tråden Klassar du detta skämt som rasistiskt?