• Snöviolen

Klassar du detta skämt som rasistiskt?

Turken går fram till en kille på torget.

- Hej kära svensk, jag vill tacka dig för att jag fått komma till ert underbara land.

Killen tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Bosnien.

- Oj då, förlåt så mycket.

Han går fram till nästa kille på torget och upprepar samma sak, även denna kille tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Irak.

Detta upprepar sig ett par gånger och till slut blir Turken förbannad och ropar högt:

- Hallå finns det någon svensk här?

Då svarar en kille i mängden:

- Du, dom är på jobbet till klockan fem...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klassar du detta skämt som rasistiskt?
  • Rödnäbba
    Dominant skrev 2012-08-16 15:41:38 följande:
    Det stämmer, då skämtet anspelar på nationaliteter.
    Är du nationalist?
  • ljung och viol

Tycker skämtet var roligt. Sån rasist-hysteri jämt.

• Pompeia01
    Simon 681 skrev 2012-08-16 15:06:45 följande:

Det är olika med olika djur, faktiskt. En del harar är tom olika arter, I fågelvärlden kan kan honan eller hannen i en speciell ras vara like honan eller hannen hos en annan fågel som inte ens behöver vara samma art. När det gäller hundar så är de genetiska skillnaderna mellan olika raser stora, när det gäller människor är de inte större än mellan olika indivder, vilka som helst.                 

Fast det där är ju en sådan där "faktoid" som vi får lära oss. Det är helt enkelt inte sant. Om du tittar på en afrikan vilken som helst (från Afrika söder om Sahara menar jag), en kaukasier (t.ex. en svensk) och en asiat (t.ex. en kines), så ser du väl själv att skillnaderna är MYCKET större än mellan t.ex. en burma och en siames..? Som då alltså räknas som olika raser.

Jag tycker att PK-folket kastar ut barnet med badvattnet hela tiden. Att inse att det FINNS olika människoraser, är ju inte samma sak som att säga att "X-rasen är bättre än Y-rasen". Att försöka ljuga bort att raserna finns, väcker bara irritation... ja, ilska! Och då vill inte folk ta till sig andra välmenande försök att överbrygga motsättningar mellan grupper HELLER. Förtroendet är borta! 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • FuckGoggleAskMe
    Snöviolen skrev 2012-08-08 15:03:30 följande:
    Turken går fram till en kille på torget.

- Hej kära svensk, jag vill tacka dig för att jag fått komma till ert underbara land.

Killen tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Bosnien.

- Oj då, förlåt så mycket.

Han går fram till nästa kille på torget och upprepar samma sak, även denna kille tittar på honom och svarar:

- Jag är inte svensk jag kommer från Irak.

Detta upprepar sig ett par gånger och till slut blir Turken förbannad och ropar högt:

- Hallå finns det någon svensk här?

Då svarar en kille i mängden:

- Du, dom är på jobbet till klockan fem...
    Detta var en marklig fragestallning.

For det forsta:: var ar skamtet
  • FuckGoggleAskMe

for det andra: raknas det som sent att sluta jobbet klockan 5?
    Eller tidigt?
    Jag kan eventuellt ana att det menas att icke-svenskar slutar jobba tidigare an svenskar. Ar det meningen?
    Detta "skamt" fall platt som en pannkaka till marken och alla somnade...  

• Dominant
    Rödnäbba skrev 2012-08-16 18:35:00 följande:
    Är du nationalist?
    Om du med nationalist menar att jag hellre ser att det går bra för Sverige än för något annat land, så ja. Jag hejar absolut på Sverige i exempelvis idrottssammanhang. Gör du?
  • Niveawomen
    Simon 681 skrev 2012-08-16 15:06:45 följande:

Det är olika med olika djur, faktiskt. En del harar är tom olika arter, I fågelvärlden kan kan honan eller hannen i en speciell ras vara like honan eller hannen hos en annan fågel som inte ens behöver vara samma art. När det gäller hundar så är de genetiska skillnaderna mellan olika raser stora, när det gäller människor är de inte större än mellan olika indivder, vilka som helst.                 
    Citat
     "Enligt 44-åringen finns förklaringen i slaveriet. Johnson menar att ättlingar till slavar från västafrikanska länder fått en ”överlägsen idrottslig gen”. Usain Bolt kommer från Trelawny Parish på Jamaica där ingen mindre än OS-chefen Lord Coes släkting George Hyde Park hade 297 slavar. Enligt Daily Mail tros samtliga finalister på 100 meter vid olympiska spelen i Peking 2008 vara ättlingar till slavar. Daily Mail skriver att forskare tidigare slagit fast att det tydliga utvalet slavägarna gjorde, och de miserabla levnadsförhållandena, gjorde att bara de allra starkaste människorna överlevde. Det onaturliga urvalet menar forskarna har skapat ättlingar med större fysisk förmåga."

"Detta pekar mot rasliga egenskaper genom urval och levnadsförhållanden."

• InfinityPoint
    Niveawomen skrev 2012-08-17 08:03:33 följande:
    Citat
     "Enligt 44-åringen finns förklaringen i slaveriet. Johnson menar att ättlingar till slavar från västafrikanska länder fått en ”överlägsen idrottslig gen”. Usain Bolt kommer från Trelawny Parish på Jamaica där ingen mindre än OS-chefen Lord Coes släkting George Hyde Park hade 297 slavar. Enligt Daily Mail tros samtliga finalister på 100 meter vid olympiska spelen i Peking 2008 vara ättlingar till slavar. Daily Mail skriver att forskare tidigare slagit fast att det tydliga utvalet slavägarna gjorde, och de miserabla levnadsförhållandena, gjorde att bara de allra starkaste människorna överlevde. Det onaturliga urvalet menar forskarna har skapat ättlingar med större fysisk förmåga."

Onaturligt urval? Det är ett bra exempel på naturligt urval.
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • InfinityPoint
    johanssone skrev 2012-08-16 17:58:41 följande:
    Förklara för mig hur detta kan vara rasistiskt när alla drar Norgehistorier kors och tvärs? Eller är det bara rasistiskt när det gäller araber, albaner och turkar osv?

"Det var en gång en svensk och två norrmän som bodde i England. Varje dag efter jobbet gick alla tre till en krog. Efter några år så dog svensken och på begravningen sa den ena norrmannen till den andra: - Du, den där svensken... Han var allt bra konstig! - Vadå, vad menar du? - Jo men, han hade ju två rövhål! - Nej, det hade han väl inte?! - Jomen... Har du inte hört? Varje gång vi kommer in på krogen så säger ju ägaren "Here comes the Swede with the two assholes!"

Raistiskt?
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Pompeia01
    Niveawomen skrev 2012-08-17 08:03:33 följande:
    Citat

Så är det väl inte..? Finns massor med afrikaner - vars släkt bott i Afrika hela tiden och inte varit slavar någon annanstans - som är överlägsna i en massa sporter. De har ju bland annat större, tyngre och kraftigare skelett än vita - och mycket större, tyngre och kraftigare skelett än asiater och indianer t.ex.. Dessutom har de en större procent av just de muskelfibrer som behövs för att kunna sprinta extremt fort. Vi svenskar - och finländare - är däremot bättre på uthållighet. Om detta är en mefödd fysisk eller psykisk egenskap kan man diskutera...
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
Svar på tråden Klassar du detta skämt som rasistiskt?