• courageous flower

Köper ni begagnade böcker

Ni som köper begagnade böcker, var gör ni det nånstans? Loppis, antikvariat, välgörenhetsställe typ Erikshjälpen, blocket, tradera eller nån annanstans?

Själv köper jag mest på antikvariat, tycker de är så mysiga. Det är rätt kul att läsa äldre litteratur dessutom som gamla flickböcker, riktigt tidiigt utgivna barnböcker och lyrik. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni begagnade böcker
  • Agapi
    AnnaGreta 378 skrev 2012-08-08 23:51:29 följande:
    Så spännande med dedikationer på beg. böcker också. "Till Signe på 17-års dagen från Mamma."

Vem var Signe? Tyckte hon om boken? Hur hamnade den här?   Triggar min fantasi enormt!
    sånt gillar jag också!

Jag jobbar på hotell och vi har en liten hylla där gäster kan lämna kvar och ta böcker, och i flera har jag sett att folk har skrivit saker som "lästes här vid poolen sommaren 2009 av Anna Svensson. Hoppas att du gillar den lika mycket som jag gjorde.". Tycker de är lite mysigt.
  • Khaleesi

Jag köper begagnade böcker närhelst jag kommer över dem till ett bra pris. Kokböcker, faktaböcker, Harlequin, lokalhistoriska böcker, fantasy och annat. "Normal" skönlitteratur köper jag inte, utan lånar på biblioteket. Sprillans nya böcker i bokhandel köper jag bara om de ska ges bort i present.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Regnig måndag

Det verkar vara många som köper begagnat. Jag måste fråga: hur står ni ut med åsynen av misshandlade böcker? Sånt gnisslar ju i själen!

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Khaleesi
    Regnig måndag skrev 2012-08-09 08:32:04 följande:
    Det verkar vara många som köper begagnat. Jag måste fråga: hur står ni ut med åsynen av misshandlade böcker? Sånt gnisslar ju i själen!
    Nu ska du få höra. Mitt bästa antikvariatsfynd var en sprillans ny latisk grammatikbok - exakt likadan som den jag hade på gymnasiet. Jag blev överlycklig när jag hittade den (för 20 spänn) , för det innebar att jag kunde få behålla min älskade grammatik som andra elever haft i säkert 20 år före mig, och som var full med klotter och lustiga kommentarer och färg. Vid terminens slut fick skolan in en ny och fräsch och ren bok, och jag fick behålla mitt underbara bruksexemplar. Den har fortfarande hedersplatsen på språkhyllan i mitt bibliotek!

Men det är väl som med heminredning. Jag tycker att det bara är fint om man ser att böcker har blivit lästa och använda, på samma sätt som jag tycker att det bör synas i ett hem att någon bor där.

Praktutgåvor av böcker bör vara hela och rena och blanka om bladen, men skönlitteratur och faktaböcker kan gott få ha lite hundöron och kommentarer i marginalen.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Fia 28

Ja jag köper begagnade böcker på loppis ibland, dock inte gamla böcker, utan främst nyare böcker som blivit lästa typ en gång. Köper dem inte om de är nötta eller har hundöron.

• Khaleesi
    Min smärtgräns för böcker är om jag får höra att någon slänger böcker. Så får man ju bara inte göra! En bok kan aldrig bli en sopa, utan måste lämnas vidare.
  • Björnmossa
    Jag köper bara de som är i bra skick.

Men det finns en annan aspekt också. Ofta köper jag böcker som jag älskade som liten men inte ägde själv, såna jag lånat på bibliotek eller som mamma och pappa hade. En sån bok kanske jag har läst 10-20 gånger. Då vill jag inte ha ett sprillans nytt ex i hyllan, jag vill ha ett som ser läst ut eftersom det bättre speglar min relation till boken.

Kan också handla om att jag vill ha originalutgåvan och inte nytrycket, alltså om originalutgåvan är från 80-talet och så har det kommit ett nytryck med ny framsida och så. Då vill jag ha den gamla.

Selma Lagerlöfs samlade verk köper jag mycket hellre i gamla fina halvfranska band än i toapapperspocket på bokrean. De brukar inte vara klottrade i heller.

De gånger jag haft begagnad kurslitteratur har jag haft stor hjälp av att andra redan strukit under det viktigaste.
Svar på tråden Köper ni begagnade böcker