• courageous flower

Köper ni begagnade böcker

Ni som köper begagnade böcker, var gör ni det nånstans? Loppis, antikvariat, välgörenhetsställe typ Erikshjälpen, blocket, tradera eller nån annanstans?

Själv köper jag mest på antikvariat, tycker de är så mysiga. Det är rätt kul att läsa äldre litteratur dessutom som gamla flickböcker, riktigt tidiigt utgivna barnböcker och lyrik. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni begagnade böcker
  • murderdoll13

Ja, det är billigt och man kan hitta mycket kul, både nytt och gammalt

• Pimpinellan
    JuliaLy skrev 2012-08-10 08:24:13 följande:

Ja visst är det härligt med dessa gamla, slitna böcker..
    Många av dem luktar ju desto mindre härligt men lukten släpper ju med tiden

Jag fick tag i 2 böcker ur en serie som heter "sverige ungdom", 1922 och 1923. De var inte alls roliga på utsidan men bladen är gulnade och där är massor med gamla annonser, kyrkoscheman och andra tidningsartiklar. Jättekul att skumma igenom sidorna faktiskt.. Nu pryder en del av boksidorna en bordsskiva, ska bara lackas också så det tål lite slitage sen har jag ett väldigt fint och helt unikt bord.

Jag har köpt gamla veckotidningar också,de nyaste från runt 1934 och annonserna och reklamen är ju oslagbart roliga! Skrattande Bilderna så vackra,hela upplägget fint. Receptböcker med sköldpaddssoppa och sånt är också kul,en bok riktar sig till "unga mammor" och inrymmer stickbeskrivningar på bebiskläder anno 1921 och diverse annat kul. Vilka fynd gamla böcker kan vara,jag hittar nåt nästan varje gång.

Men ta sönder böcker!? Jaja,blir det fint så kanske,men det skulle svida här!
  • TrailerTrash

Idag fyndade jag på väg hem från jobbet.Köpte Charles Bukowskis böcker, 5 kr styck
    Vävarnas Barn av Fogelström,10 kr inbunden,den läste jag för 15 år sedan och sen tappat bort boken vid en flytt.
    Linda Lovelace skärseld för 25 kr

Böcker är fan det bästa som finns.Doften av en bok när man öppnar den,oslagbart.Om det inte är som böckerna jag fick efter min farmor,dom luktade cigarettrök,riktigt inpyrt.Gick tyvärr inte att behålla dom,fick slänga allt.Kunde inte läsa dom utan att få allergiproblem.

I love the smell of shit in the morning
  • Khaleesi
    Pimpinellan skrev 2012-08-10 13:59:49 följande:
    Jag har köpt gamla veckotidningar också,de nyaste från runt 1934 och annonserna och reklamen är ju oslagbart roliga! Skrattande Bilderna så vackra,hela upplägget fint. Receptböcker med sköldpaddssoppa och sånt är också kul,en bok riktar sig till "unga mammor" och inrymmer stickbeskrivningar på bebiskläder anno 1921 och diverse annat kul. Vilka fynd gamla böcker kan vara,jag hittar nåt nästan varje gång.

Men ta sönder böcker!? Jaja,blir det fint så kanske,men det skulle svida här!
    Gamla veckotidningar är ju bland det roligaste som finns. Framförallt reklamen, insändarna och jobbannonserna!
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • JuliaLy
    Pimpinellan skrev 2012-08-10 13:59:49 följande:
    Jag har köpt gamla veckotidningar också,de nyaste från runt 1934 och annonserna och reklamen är ju oslagbart roliga!  Bilderna så vackra,hela upplägget fint. Receptböcker med sköldpaddssoppa och sånt är också kul,en bok riktar sig till "unga mammor" och inrymmer stickbeskrivningar på bebiskläder anno 1921 och diverse annat kul. Vilka fynd gamla böcker kan vara,jag hittar nåt nästan varje gång. Men ta sönder böcker!? Jaja,blir det fint så kanske,men det skulle svida här!

Jag har fått tag i en del gamla tidningar och tidsskrifter också. Och de ska också användas till pyssel och en del ska bli en fondvägg är det tänkt. Vissa böcker köper jag för att de är fina att titta på och vissa för att bladen är fina att titta på. Och man ser ju bladen lättast om de visas upp på olika sätt
  • Embla

Jag köper begagnade böcker på alla de ställen TS räknar upp.

• jonnysbrud
    Åsa skrev 2012-08-10 11:12:44 följande:

Hur funkar Bokbyteriet?
    En kompis är stor användare av Bookmooch på nätet. Nackelen där som jag kan se att dominansen av engelskspråkigt litteratur och och att inte alla skickar utanför sina hemländer.  Och så får ju givaren/bytaren stå för porto för att skicka boken.
    Det är privatpersoner som säljer. Några  av köparna vill ha en mindre peng för en bok, andra kan tänka sig att byta mot bullar, frukt, godis osv. De mesta av böckerna som säljs via bokbyteriet på facebook är svenskspråkiga men självklart går säkert andra språk också bra. :)
  • jonnysbrud

På en loppis här i närheten hade de "sommarrea". Man fick ta 10st böcker för 10kr! :)
    Det var underbart att gå där och "rota upp fynd" och enbart betala en liten peng för att få hem massor med böcker. Jag önskar man stötte på sådana erbjudanden fler gånger. :)

• David2009

Stockholms Studentbokhandel AB

Säljer både nya och begagnade kursböcker.

De köper även begagnade kursböcker och betalar direkt.

Kolla gärna på deras webbplats www.studentböcker.se

• Marie-anne

Jag köper ibland via Bokbörsen, Har hittat min idol RobertBrobergs böcker där till rimliga priser!

• SupersurasunkSara

Jag köper fån alla ställen TS räknar upp. Dels för att det är betydligt billgare men även för att många av de böcker jag har sökt inte finns i handeln och inte ens hos tryckerierna Jag testar begagnat marknaden först men hittar jag inget där inom ganska kort tid (otålig, jag? ) så ringer jag förlagen, eller mailar.

Hmm, kanske borde starta en tråd där man kan efterlysa böcker

Svar på tråden Köper ni begagnade böcker