• courageous flower

Köper ni begagnade böcker

Ni som köper begagnade böcker, var gör ni det nånstans? Loppis, antikvariat, välgörenhetsställe typ Erikshjälpen, blocket, tradera eller nån annanstans?

Själv köper jag mest på antikvariat, tycker de är så mysiga. Det är rätt kul att läsa äldre litteratur dessutom som gamla flickböcker, riktigt tidiigt utgivna barnböcker och lyrik. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni begagnade böcker
  • Regnig måndag
    Khaleesi skrev 2012-08-09 08:40:22 följande:
    Nu ska du få höra. Mitt bästa antikvariatsfynd var en sprillans ny latisk grammatikbok - exakt likadan som den jag hade på gymnasiet. Jag blev överlycklig när jag hittade den (för 20 spänn) , för det innebar att jag kunde få behålla min älskade grammatik som andra elever haft i säkert 20 år före mig, och som var full med klotter och lustiga kommentarer och färg. Vid terminens slut fick skolan in en ny och fräsch och ren bok, och jag fick behålla mitt underbara bruksexemplar. Den har fortfarande hedersplatsen på språkhyllan i mitt bibliotek!

Men det är väl som med heminredning. Jag tycker att det bara är fint om man ser att böcker har blivit lästa och använda, på samma sätt som jag tycker att det bör synas i ett hem att någon bor där.

Praktutgåvor av böcker bör vara hela och rena och blanka om bladen, men skönlitteratur och faktaböcker kan gott få ha lite hundöron och kommentarer i marginalen.
    Du behöll den misshandlade och gav bort den nya? Jisses, det gnisslar att bara läsa...

Böcker ska läsas men de ska inte hundöras, klottras, brytas eller misshandlas i största allmänhet.
    Är det bara jag som ser symboliken att man misshandlar kunskap? Kunskap ska man vara rädd om.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Björnmossa skrev 2012-08-09 08:44:59 följande:
    Jag köper bara de som är i bra skick.

Men det finns en annan aspekt också. Ofta köper jag böcker som jag älskade som liten men inte ägde själv, såna jag lånat på bibliotek eller som mamma och pappa hade. En sån bok kanske jag har läst 10-20 gånger. Då vill jag inte ha ett sprillans nytt ex i hyllan, jag vill ha ett som ser läst ut eftersom det bättre speglar min relation till boken.

Kan också handla om att jag vill ha originalutgåvan och inte nytrycket, alltså om originalutgåvan är från 80-talet och så har det kommit ett nytryck med ny framsida och så. Då vill jag ha den gamla.

Selma Lagerlöfs samlade verk köper jag mycket hellre i gamla fina halvfranska band än i toapapperspocket på bokrean. De brukar inte vara klottrade i heller.

De gånger jag haft begagnad kurslitteratur har jag haft stor hjälp av att andra redan strukit under det viktigaste.
    Ungefär som för mig då utom att jag aldrig köper barnböcker, det skulle jag aldrig stå ut med. Det är en sak om de slits hemma men aldrig att jag står ut med andras misshandel.

Kurslitteratur har jag aldrig köpt begagnat. Jag skulle ha retat mig på att det varit understrykningar och inte sett hjälpen. Det tog drygt ett år innan jag klarade av att göra det själv...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Khaleesi
    Regnig måndag skrev 2012-08-09 08:48:47 följande:
    Du behöll den misshandlade och gav bort den nya? Jisses, det gnisslar att bara läsa...

Böcker ska läsas men de ska inte hundöras, klottras, brytas eller misshandlas i största allmänhet.
    Är det bara jag som ser symboliken att man misshandlar kunskap? Kunskap ska man vara rädd om.
    Jag förstår din symbolik och tycker att den är vacker, men jag har den inte i ryggmärgen. Att stryka under i en bok tycker jag är OK. Att vara vårdslös med den så att man till exempel kastar den så att den åker i golvet är däremot helgerån.

Min grammatikbok kändes ungefär som Halvblodsprinsens bok  "Avancerad Trolldrycksframställning", om den är bekant.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Bollhav
    Khaleesi skrev 2012-08-09 08:44:26 följande:
    Min smärtgräns för böcker är om jag får höra att någon slänger böcker. Så får man ju bara inte göra! En bok kan aldrig bli en sopa, utan måste lämnas vidare.

Vilken tur att du inte jobbar på bibliotek. Vi slänger tusentals böcker om året.  
  • Khaleesi
    Bollhav skrev 2012-08-09 09:03:18 följande:
    Vilken tur att du inte jobbar på bibliotek. Vi slänger tusentals böcker om året.  
    IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii! *försöker förtränga att jag läste det där*

Skrikandes Det svider i ögonen!
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Piggelin78

Jag köper mest böcker på loppis. Många gånger har den som säljer böckerna fått ge råd om vilka böcker som varit bra, alltid kul med tips. När jag läst böckerna klart ger jag dem vidare till tex syrran eller så säljer jag dem på loppis igen. Tycker det är onödigt att böcker bara blir liggandes eller slängs.

• Fidelis ad urnam
    LadyViolette skrev 2012-08-09 08:11:19 följande:
    Nej, tycker inte om lukten på gamla böcker, köper nya!
    Ja doften av en ny bok är himmelsk
    *känner mig lite störd*  
  • JuliaLy

Jag köper gamla böcker på loppisar och second hand affärer.
    Men det är GAMLA böcker, de nyaste är från typ 1930 talet.
    Den äldsta jag har är från 1820-30 nån gång.
    Jag köper dem för att jag gillar utseendet på dem. De skall inte läsas utan endast användas som prydnad.

Får jag tag i böcker som har fina gulnade blad men en tråkig "pärm" så sliter jag ut papperna och använder till diverse pyssel..

Men jag skulle nog aldrig gå och köpa en bok på loppis eller liknande i syfte att läsa den....

• Khaleesi
    JuliaLy skrev 2012-08-09 10:09:46 följande:
    Jag köper gamla böcker på loppisar och second hand affärer.
    Men det är GAMLA böcker, de nyaste är från typ 1930 talet.
    Den äldsta jag har är från 1820-30 nån gång.
    Jag köper dem för att jag gillar utseendet på dem. De skall inte läsas utan endast användas som prydnad.

Får jag tag i böcker som har fina gulnade blad men en tråkig "pärm" så sliter jag ut papperna och använder till diverse pyssel..

Men jag skulle nog aldrig gå och köpa en bok på loppis eller liknande i syfte att läsa den....
    Om du ändå köper gamla vackra böcker så tycker jag att du ska unna dig att läsa i dem också. Böcker av typen "Kvinnans handbok för hemmet", "Husmoderns kokbok" och liknande är mycket underhållande att läsa. Särskilt kapitlen om samlevnad och barnuppfostran.
Svar på tråden Köper ni begagnade böcker