• courageous flower

Köper ni begagnade böcker

Ni som köper begagnade böcker, var gör ni det nånstans? Loppis, antikvariat, välgörenhetsställe typ Erikshjälpen, blocket, tradera eller nån annanstans?

Själv köper jag mest på antikvariat, tycker de är så mysiga. Det är rätt kul att läsa äldre litteratur dessutom som gamla flickböcker, riktigt tidiigt utgivna barnböcker och lyrik. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni begagnade böcker
  • Anova
    overdose skrev 2012-08-10 01:00:02 följande:
    Kolla i ett soprum i ett innerstadshögkvarter...

Vissa arvingar slänger vad som helst utan att ha koll. En gång var soprummet fullt av många hyllmeter böcker där någon kunde vara värd tusentals spänn. Man blir tokig när man ser det och även märker att en del av böckerna var sådana som betydde mycket för människan som hade dött.

En morgon hittade jag en kasse med böcker vid sopstationen. Den tog jag med mig hem. Jag tyckte det var roliga böcker och även sådana som inte är allför billiga, exempelvis, Olaus Magnus, men den bara stod där.

Men man ska kanske inte vara förvånad, folk slänger skrivare, skärmar, datorer, tv, möbler, och mycket är i prima skick :o Det är ett underligt land vi lever i.

Jag är en riktig skäpmaja som räddar massor ifrån sitt bistra öde. Jag har en sambo som är lika dan.. Våran lägenhet är väldigt överfull  

Jag håller med dig, jag fattar inte varför folk slänger så mycket. Men i andra sidan har jag spenderat sommaren att tömma ett sommarställe och vi kastade massor bara för att det var omodernt och ingen ville ta emot det förutom återvinningen.  
  • AnnaGreta 378
    Regnig måndag skrev 2012-08-09 08:32:04 följande:
    Det verkar vara många som köper begagnat. Jag måste fråga: hur står ni ut med åsynen av misshandlade böcker? Sånt gnisslar ju i själen!

Jag tycker mycket om att böcker är älskade och lästa (eller misshandlade enl. dej).
    Böcker ska användas, inte vara en prydnadsgrej i hyllan.
  • AnnaGreta 378
    Anova skrev 2012-08-09 20:37:16 följande:
    Jag älskar doften av gamla böcker, hängde i universitetsbibliotekets magasin under studietiden och bara luktade på böckerna.. Nya böcker luktar opersonligt.

Håller helt med. Var luktar böcker godare än på bibliotek?
  • Anova
    AnnaGreta 378 skrev 2012-08-10 01:06:48 följande:

Håller helt med. Var luktar böcker godare än på bibliotek?

Möjligtvis min sambo. men jag älskar doften av bibliotek... (men den kanske inte fungerar som parfymdoft direkt)
  • Åsa

Älskar antikvariat, både riktiga och bokavdelningar på typ Stadsmissionen (fast lokala Myrornas är hemskt; de kör någon "estetisk" variant och sorterar efter _färg_, absolut noll struktur när man letar. Bokbörsen är ofta dyrt men funkar om det är något specifikt.
      Nya böcker köper jag bara i undantagsfall längre (senast en fackbok jag behövde till en bokcirkel och som hade tjugo pers före i bibliotekskön - fast den var vacker och värd undantaget). Har slutat gå på bokrean, har ändå inte plats. Kom hem från förlagsutförsäljning med tre kassar sist och hade en cirkus var jag skulle göra av dem. Jag byter och ger bort också, blivit bättre att skiljas från böcker efter att sista bokhyllan också blev överfull.

Mitt senaste fynd kom från en låda en granne satt ut i trappen i kväll med "var så god och ta" (jag har också gjort så ibland).     

• jonnysbrud
    Chianti skrev 2012-08-10 01:08:09 följande:
    Vad heter bokgruppen på fejjan?
    Jag är med i " Bokbyteriet ". Kanske finns det fler bokbytarklubbar men denna fyndar jag mest på. :)
  • Regnig måndag
    AnnaGreta 378 skrev 2012-08-10 01:05:54 följande:

Jag tycker mycket om att böcker är älskade och lästa (eller misshandlade enl. dej).
    Böcker ska användas, inte vara en prydnadsgrej i hyllan.
    Visst ska böcker användas men man ska vara försiktig med dem.
    De enda böcker jag tycker är ok att de är slitna är mycket gamla biblar.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • JuliaLy
    Pimpinellan skrev 2012-08-09 14:05:40 följande:

Å,en like! FörvånadGladJag samlar på antika religiösa skrifter och det enbart p.g.a utseendet! De är dessutom billiga som rackarns för många vill inte ha dem. Äldsta är en psalmbok från makens släkt sen 1820. Men även barnböcker och andra böcker har jag hittat genom åren på loppis,nu senast en läsebok för 5:- från 1908. Nånstans där går min gräns,en del är yngre också.

Ja visst är det härligt med dessa gamla, slitna böcker..
    Många av dem luktar ju desto mindre härligt men lukten släpper ju med tiden

Jag fick tag i 2 böcker ur en serie som heter "sverige ungdom", 1922 och 1923. De var inte alls roliga på utsidan men bladen är gulnade och där är massor med gamla annonser, kyrkoscheman och andra tidningsartiklar. Jättekul att skumma igenom sidorna faktiskt.. Nu pryder en del av boksidorna en bordsskiva, ska bara lackas också så det tål lite slitage sen har jag ett väldigt fint och helt unikt bord.
  • Åsa
    jonnysbrud skrev 2012-08-10 02:06:18 följande:
    Jag är med i " Bokbyteriet ". Kanske finns det fler bokbytarklubbar men denna fyndar jag mest på. :)

Hur funkar Bokbyteriet?
    En kompis är stor användare av Bookmooch på nätet. Nackelen där som jag kan se att dominansen av engelskspråkigt litteratur och och att inte alla skickar utanför sina hemländer.  Och så får ju givaren/bytaren stå för porto för att skicka boken.
Svar på tråden Köper ni begagnade böcker