• courageous flower

Köper ni begagnade böcker

Ni som köper begagnade böcker, var gör ni det nånstans? Loppis, antikvariat, välgörenhetsställe typ Erikshjälpen, blocket, tradera eller nån annanstans?

Själv köper jag mest på antikvariat, tycker de är så mysiga. Det är rätt kul att läsa äldre litteratur dessutom som gamla flickböcker, riktigt tidiigt utgivna barnböcker och lyrik. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni begagnade böcker
  • Hermioney
    Björnmossa skrev 2012-08-09 18:58:21 följande:
    Förstår att du aldrig fått Danielle Steels samlade verk i julklapp av välmenande släktingar
    jag har på egen hand köpt danielle steels nästan samlade verk eftersom jag hört att de är SÅÅÅ BRAAA
    det var de INTE
    så nu har jag en massa vidriga böcker som inte ens får lov att vistas i mina bokhyllor
  • Björnmossa
    Hermioney skrev 2012-08-09 19:08:11 följande:
    jag har på egen hand köpt danielle steels nästan samlade verk eftersom jag hört att de är SÅÅÅ BRAAA
    det var de INTE
    så nu har jag en massa vidriga böcker som inte ens får lov att vistas i mina bokhyllor
    Haha, att du inte läste en av dem innan du köpte fler =)
  • Regnig måndag
    Björnmossa skrev 2012-08-09 18:58:21 följande:
    Förstår att du aldrig fått Danielle Steels samlade verk i julklapp av välmenande släktingar
    Mhä... Vad har du för släktingar? Tungan ute
    Mina skulle ärligt inte ens komma på tanken.

Det skulle möjligen ha varit ex-svärmor som ramlat över något "fynd" men jag tror att hon instinktivt insåg att jag inte skulle uppskatta sånt, istället fick jag sånt "skräp" som ingen annan ville ha. Tex en skatt bestående av böcker tryckta runt 20-talet av en en massa ryska författare jag aldrig hört talas om. Spännande var det. Glad blev jag och ex-svärmor skakade bara på huvudet.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • LadyViolette
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-09 09:52:36 följande:
    Ja doften av en ny bok är himmelsk
    *känner mig lite störd*  
    Vi kan vara störda tillsammans
  • Chianti

Jag köper beggat då och då, men har själv svår separationsångest så jag kan inte tänka mig att sälja eller kasta böcker. Den där gamla boken representerar en period i mitt liv, julen 94 eller vad det nu var när jag läste den.
    Om jag känner att en bok är så skämsdålig att den sårar mina andra böcker genom sin blotta närvaro så tar jag med boken och lägger den på bussen så nån annan kan hitta den och läsa den. Vidrigt gjort mot en främling, jag vet, men böcker får man bara inte kasta!!!

• Anova

Jag älskar doften av gamla böcker, hängde i universitetsbibliotekets magasin under studietiden och bara luktade på böckerna.. Nya böcker luktar opersonligt.

• Björnmossa
    Regnig måndag skrev 2012-08-09 19:51:02 följande:
    Mhä... Vad har du för släktingar? Tungan ute
    Mina skulle ärligt inte ens komma på tanken.

Det skulle möjligen ha varit ex-svärmor som ramlat över något "fynd" men jag tror att hon instinktivt insåg att jag inte skulle uppskatta sånt, istället fick jag sånt "skräp" som ingen annan ville ha. Tex en skatt bestående av böcker tryckta runt 20-talet av en en massa ryska författare jag aldrig hört talas om. Spännande var det. Glad blev jag och ex-svärmor skakade bara på huvudet.
    Det är faktiskt jättekonstigt, särskilt som jag ibland får riktig kvalitetslitteratur också. De har fått för sig att jag är allätare, vilket jag på sätt och vis är, men bara när det gäller genre, inte kvalitet.
  • alanbanks

Köper ett par om året nya på internet, men 99% köper jag på röda korsets second hand, 4 kr/pocket.

• jonnysbrud

Jag har alltid älskat böcker och under låg/mellan och högstadiet var jag nog flitigast av alla med att låna hem böcker både från vanliga biblioteket som skolbiblioteket... När jag fick barn för 6år sedan har jag inte haft tid att slå mig ner i soffan med en god bok.. För jag vet ack så väl att när jag väl öppnar boken och läser första kapitlet kan jag inte sluta läsa fören bokens sista kapitel är läst...

För något år sedan lånade vi lite titt som tätt böcker på biblioteket... En barnbok där, en kokbok där... Ja ni vet... Famnen full med böcker när man till slut nådde biblioteks disken och skulle ta fram lånekortet...
    Det fanns helt enkelt en tid när jag nöjde mig med att låna och sen lämna tillbaka men när jag "råkade" surfa in på en bokbytarsida på facebook så är jag nu "fast" i "bokträsket" igen...

Inom loppet av 4 månader har jag köpt uppemot 500böcker på facebook (oftast i kartongvis för en 50-lapp)... Jag har förgyllt 2 bokhyllor med "favoriter" som jag ska gå igenom när jag har tid... Och de böcker som av handlingen på baksidan inte har fallit mig i smaken har jag sålt vidare för en mindre peng...  För ärligt talat... Jag kan inte motstå att köpa böcker... När vi någon gång flyttar från huset vi bor i, så kommer jag försöka övertala maken om att ha ett "biblioteksrum"... Det vore så fantastiskt att komma hem en regnig dag från jobbet, snegla lite lätt över titlarna i bokhyllan och sätta sig bekvämt i en fåtölj med en god bok...

• overdose
    Anova skrev 2012-08-09 19:04:24 följande:

Det är klart jag köper begagnat.

Varje gång jag köper en bok på ett antikvariat så känns det som jag räddar en bok från att bli nermald till flis någon återvinning.. Istället får boken ett varmt hem i min samling och blir ompysslad då och då. 

Kolla i ett soprum i ett innerstadshögkvarter...

Vissa arvingar slänger vad som helst utan att ha koll. En gång var soprummet fullt av många hyllmeter böcker där någon kunde vara värd tusentals spänn. Man blir tokig när man ser det och även märker att en del av böckerna var sådana som betydde mycket för människan som hade dött.

En morgon hittade jag en kasse med böcker vid sopstationen. Den tog jag med mig hem. Jag tyckte det var roliga böcker och även sådana som inte är allför billiga, exempelvis, Olaus Magnus, men den bara stod där.

Men man ska kanske inte vara förvånad, folk slänger skrivare, skärmar, datorer, tv, möbler, och mycket är i prima skick :o Det är ett underligt land vi lever i.
Svar på tråden Köper ni begagnade böcker