• OnlyZ

Köttfärssåsen skär sig!

Varför, VARFÖR skär sig alltid min köttfärssås? Jag gör oftast på olika sätt varje gång men ändå så skär den dig hela tiden. Vad är mitt problem?? Någon som vet?

• Svar på tråden Köttfärssåsen skär sig!
  • deecember

Allt utom mjölkprodukter och redning kan puttre lääänge, mina såser brukar stå ett par timmar på svag värme. 2 minuter innan servering har jag i ev. Mjölkprodukter och redning. Använder man väldigt fet köttfärs så "skär" det sig ju också.

• Åsa

Råd om att inte "överkoka" grädde hjälper säkert.
    Själv har jag aldrig mjölkprodukter i köttfärssås och har inte upplevt problemet. 

• Aaliyah

Sen tror jag att det är tomaten i kombination med grädden som gör att det skär sig.

• cattus

Strunta i grädden, jag använder buljong istället för att få en godare smak.

• JasonDamian

Jag lagar ganska mycket mat själv. Dels utbildad kock. Min mat skär sig inte. Kan det vara fel på mejeriprodukterna? Eller kanske att du inte rör om tillräckligt ofta? Prova att höj värmen till 3an och låt det puttra 30 min istället? :)

• Scaniamamma

Varför koka den i 1timme?? min låter jag puttra i 10-15min med alla ingredienser i då antingen creme fraich el grädde och den skär sig aldrig.

• PolyPond

Jag tror problemet handlar om kombinationen lök, tomatsås och väldigt lite grädde. Både lök och tomatkross kan få grädde att skära sig om det inte blir tillräckligt fett. Antingen är du väldigt noga med att bryna löken ordentligt först (det kanske du redan gör?) och drar ner lite på tomatsåsen eller tar mera grädde (eller alltihopa). Du behöver inte heller ha i grädden förrän såsen är i princip färdig.

• jårtrån

Syran i tomaterna tillsammans med grädden är det som får såsen att skära sig. Vänta med att ha i grädden tills precis i slutet av koktiden så kommer det gå bra.

Koktiden är det inget fel på, krossade/passerade tomater behöver oftast lite tid på sig för att få "rätt" smak. Lycka till nästa gång!

• Sverigelös

Jag brukar bryna båda tomatpuré och lök tillsammans, sen brukar jag ha det på lägsta (har gasspis, så blir precis lagom) i en timmes tid så man får bort den syrliga smaken, dvs köttfärs krossade/färska tomater.
    Sen när allting gottat ihop sig så drar man i mjölk/grädde eller vad man är sugen på.
    Tycker personligen grädde blir för fett. 

• PolyPond

ps. man kan också "skydda" grädden med lite mjöl.

• alllwaysdrunk

Det som jag kallar köttfärssås har aldrig fått mjölkprodukter, blir ju en helt annan rätt med grädde.

Du skrev att den skar sig, menar du verkligen detta?
    Grädde separerar sig rätt ofta vid längre kok, men under alla mina år har jag aldrig sett den skära sig.
    Andra mjölkprodukter kan som tex gräddfil skär sig, är inte alls ovanligt.
    Men bara röra på så löser den sig rätt mycket och ibland helt.

• OnlyZ

Omg omg omg omg! Tack för den hjälp jag fått. På detta sätt gjorde jag min färssås denna gång, måste jag verkligen känna att jag gör fel? Hade jag gjort en pasta bolognese så hade jag absolut inte gjort på detta sätt.. Mina köttfärssåser är inte pasta bolognese, bara ihopsläng av det som finns hemma och när jag inte har nån större lust att laga mat. Tack för era tips och råd..

Svar på tråden Köttfärssåsen skär sig!