• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • Tvåbarnsmamman81
    Vinterankan skrev 2012-08-24 06:54:30 följande:
    Om det är så att du inte alls har rätt att ha ditt barn på fritids så skulle jag reagera för då har du ingen möjlighet att påverka. Om det är så att du själv valt att barnet inte ska gå på fritids så ser jag inget konstigt i att barnet inte får äta lunch, barnet slutar ju innan lunchen. Min dotter får inte äta mellanmål på dagis eftersom att 15-timmarsbarnen hämtas precis innan mellanmålet. Ofta kan man i de kommuner där inte alla har rätt till fritids (som tex barn till arbetslösa och föräldralediga) söka dispens om att få gå på fritids ändå. Vet att i vår kommun så har tex barn till arbetslösa fått dispens för att de bor så långt bort att de har svårt att leka med sina kompisar efter skolan om de inte får vara på fritids.

Men varför ska man reagera på att ens barn inte får äta lunch som är på fritidstid och efter FK-tiden?
  • StilaM

Skolan och kommunen är skyldig att tillhandahålla lunch för alla elever, oavsett om de går på fritids eller inte. Det skolan gör går emot skollagen.

• Tvåbarnsmamman81
    MansonDust skrev 2012-08-24 07:08:55 följande:
    Men skolmat ingår ju när man går i skolan...!

Jag har en 6-åring som nyss börjat i förskoleklass & hon går inte på fritids, men det är ju en annan sak - lunch äter hela klassen i skolmatsalen innan skoldagen är slut!
    Ja skolmaten ingår när man går i skolan. Det är när man börjar i 1:an som man går i skolan. När man är 6 år går man i förskoleklass. Vill man inte påbörja förskoleklass så måste man inte, det är ett erbjudande.

TS barn går bara 3 timmar och slutar sin dag före lunchtid. 
  • Busbellan
    StilaM skrev 2012-08-24 07:45:37 följande:
    Skolan och kommunen är skyldig att tillhandahålla lunch för alla elever, oavsett om de går på fritids eller inte. Det skolan gör går emot skollagen.
    Fast dit hör inte förskoleklassen
    Mamma till Nora, August och Ella
  • StilaM
    doggy skrev 2012-08-24 07:46:39 följande:
    6 års reglerats inte i Skollagen

Jodå, men inte avseende skolmåltid. Men TS skriver ju att barnet går i skolan.
  • StilaM
    Busbellan skrev 2012-08-24 07:50:15 följande:
    Fast dit hör inte förskoleklassen

Nej, men TS skrev "skolan".
  • Busbellan
    StilaM skrev 2012-08-24 07:51:48 följande:

Nej, men TS skrev "skolan".

Fast det har ju framkommit att det är förskoleklassen barnet går i
    Mamma till Nora, August och Ella
  • nuharjagbytt
    Tvåbarnsmamman81 skrev 2012-08-24 06:53:31 följande:

Eller så får föräldrarna hämta henne i tid så hon slipper sitta ensam? Jag gissar att lunchen börjar efter den gemensamma FK-tiden. (Har inte sett något inlägg om när de går till lunch).

Skulle det vara så att lunchen var 10.45 och hon fick sitta själv i en halvtimma så vore det ju förfärligt för då är ju lunchen under FK-tiden. Men jag har utgått från att lunchen börjat efter för varför skulle man annars ha så kort FK-tid som TS barn har?  
    TS har ju skrivit att de andra står i kö för att gå och äta när hon hämtar. Alltså när FK är slut ställs de som ska äta i kö eller antagligen i ett led för att gå gemensamt till matsalen. Det är ju svårt att hämta tidigare som någon skrev förut.
  • SockerStinn

Om hon slutar innan lunch är det inget konstigt att hon inte serveras lunch, det har inget med mobbning att göra. Lika lite som det är mobbing att min tjej denna vecka inte får vara med på samlingen på fritids - hon slutar när samlingen börjar.

Det jag däremot reagerar på är hur korta dagarna är. I förskoleklassen ka de ha 3 timmars undervisning om dagen. Hur hinns det med? Hur tror de en 6-åring ska orka ha en lång lektionstimma utan rast? Låter inte som att de tar lärandet på allvar när de väljer att lägga 15-timmars så. 

Här går barnen i skola 8-12:50 må-fre. Det blir 3 timmar lektionstid, flera små raster och en längre lunchrast  på en dag.  Vid 12:50 börjar fritids.

Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.