• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • nuharjagbytt

När min son gick i nollan hade de utökad tid med lunch och verksamhet även på eftermiddagen. Det var bara förmiddagen som var gratis och han som gick på fritids ingick automatiskt i den utökade verksamheten. Däremot var det ett barn som bara skulle delta i den gratis förskoleverksamheten. Hon missade alltså inte bara lunchen utan även eftermiddagen fast då var det mer lek än pedagogisk verksamhet. Mamman valde ganska snabbt att betala för att låta henne vara med hela "Skoldagen" tror inte det var lika mycket som en fritidsplats. Detta hade jag inte haft koll på om det inte varit för detta ända barn.

• nicke nyfiken76
    doggy skrev 2012-08-23 21:10:58 följande:
    Man får inte fritids om man inte ärvt behov av det
    Det får man väl visst?
  • Snösparv

Du har fått förklarat varför det troligtvis är så att hon inte äter lunch på skolan. Jag vill bara tillägga att jag tycker det är lite väl magstarkt när du skriver att det känns som mobbing. Det är rätt respektlöst mot alla som blir eller har blivit utsatta för mobbing.

• pLeNa84

Min dotter går inte heller på fritids, pga att jag är mammaledig. Dock går hon 9-14 varje dag med lunch inkluderat i det. Kommunal skola, Göteborg.

• Matte72

Jag förstår sakargumenten, men jag tycker samtidigt att det är ganska ledsamt att se vad som prioriteras i skolorna och att skolan/kommunen inte kan vara flexibel nog att anpassa sig till sina medborgare så att en situation som denna uppstår? Kostnadsbesparingen måste väl i sammanhanget ändå vara ganska försumbar om man ser till helheten?

• Grande Rock

om ungen skulle få lunch skulle hon troligtvis tycka att det var lika tråkigt att lämna kompisarna när de ska gå och leka på fritids efter lunch

• Steffi

Fast vad lustigt att det är så olika.. Här är dom i förskoleklass 8.35-13.05 och visst ingår lunch för alla barn. Att det var så olika var jag inte medveten om. Även skolskjuts ingår för förskoleklass ivår kommun för barn som bor längre bort än 2 km ..

• Åsa
    Steffi skrev 2012-08-24 01:01:20 följande:
    Fast vad lustigt att det är så olika.. Här är dom i förskoleklass 8.35-13.05 och visst ingår lunch för alla barn. Att det var så olika var jag inte medveten om. Även skolskjuts ingår för förskoleklass ivår kommun för barn som bor längre bort än 2 km ..
    Det är inte samma situtation som för TS barn som slutar 11:15 innan lunchen serverats.

Hur menar du med att barnen är i förskoleklass 8:35-13:05? Är det en standardtid för barn som har föräldrarna hemma hos er?
  • Matte72
    Steffi skrev 2012-08-24 01:01:20 följande:
    Det är olika, mina två bonusar har 4 km till skolan

Nu har vi tur som kan lösa den delen, men jag tycker lite synd om de som inte kan göra det. VI löser det oftast med cykel ena vägen och lämning/hämtning den andra
  • Tjohalia
    Orpat skrev 2012-08-23 18:38:04 följande:

Läraren tyckte själv att det skulle vara mest praktiskt om alla barn åt lunch och sen så kunde fritids ta vid efter lunch. Det jag reagerar över är att man kan låta ett barn inte gå med dom andra till maten. Det är ju så viktigt att alla barn ska vara lika viktiga i skolan och inte ska känna sig utanför.

Vet du, i ditt läge hade jag nog rytit i och bråkat för saken. Det låter ju helt sjukt! Första instansen att vända sig till är väl skolan och rektorn, och om inte det ger utslag ta det ett steg högre (politiker). Om inte annat, prata ut i tidningen och berätta att skolan bäddar för utanförskap och mobbning istället för att jobba emot det, att skolan genom sina regler visar barnen att det är helt okej att stänga ute en individ från gemenskapen! Då kanske det händer något?!
    Flicka 2005 * Pojke 2007
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.