• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • Orpat

Jag är alltså hemmafru och tycker det är onödigt att betala i fritidsavgift och har inga problem att laga lunch åt henne. Tidigare har alla barn ätit skollunchen oavsett om dom gått på fritids eller ej. Men nu har dom ändrat på detta så att bara fritidsbarnen får äta.
    Det jag reagerar över är att man sätter ett barn åt sidan när man på skolan pratar så mycket kring likabehandlingsplaner. Visst kan jag hämta henne ännu tidigare innan dom samlas för lunch men dom går ju så kort tid så jag vill att hon verkligen får vara in till sista minuten. 

• levelivia

Förskoleklassen är ju 15timmar/vecka och kommunerna fördelar ju dessa timmar hur de vill. I Göteborgs stad som vi bor i har man dock tagit ett gemensamt beslut om att förskoleklassen följer ettornas tider och går alltså mellan 8.00-13.30 varje dag. Jag tycker det är trist att din dotter inte får äta med de andra barnen, men samtidigt ska ju reglerna vara lika för alla. Om man börjar göra undantag så blir det genast svårt att veta vad som är giltiga skäl för särbehandling. 

• Sara 191

på min dotters skola som är från f-klass till 9an äter fk klockan halv el
    va och skolan slutar kl 12.  sedan tar fritids över.

Bara för att fk inte är obligatorisk är det visst en skolan. 
    barnen jobbar med olika uppgifter och förbereder sig fint inför ettan.  

• Butterflie

Här äter de i matsalen 6åringarna och maten serveras ju även under skoltiden, även om de bara är förskolan så ska de ha rätt till mat den tiden de är där! Löjligt tycker jag, men går det inte att du betalar maten då? Kostar väl lite varje månad men för ditt barns skull så.

• straw2008

Sorry kan inte riktigt se problemet ? Din dotter går inte på fritids därför får hon ingen lunch. Antingen betalar ni för fritids elelr så förklarar ni för henne att lunchen kostar, som på restaurang o att ni har valt att inte betala för henne så hon får äta hemma.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Butterflie
    Butterflie skrev 2012-08-24 09:15:38 följande:
    Här äter de i matsalen 6åringarna och maten serveras ju även under skoltiden, även om de bara är förskolan så ska de ha rätt till mat den tiden de är där! Löjligt tycker jag, men går det inte att du betalar maten då? Kostar väl lite varje månad men för ditt barns skull så.
    Läste du att ts barn slutade innan lunch, ja men d så.. det e ju lika dant för 15h barnen på dagis.
    Här går de från 8-12.20 så är väl inte så konstigt att det får lunch.
  • Vinterankan
    Tvåbarnsmamman81 skrev 2012-08-24 07:42:14 följande:

Men varför ska man reagera på att ens barn inte får äta lunch som är på fritidstid och efter FK-tiden?
    Jag skulle reagera om det var så att barnet kände sig utanför för att den var enda barnet som inte fick äta lunch och det var så att inget jag kunde göra kunde påverka detta . Dvs om jag inte alls hade valmöjligheten att påverka detta genom att låta barnet börja på fritids eller betala en avgift för att barnet ska få vara med på maten. 

Om det däremot är så att barnet får vara med och äta om man t.ex. betalar en fritidsavgift så ser jag ingen anledning att reagera. Då är det ens eget val att barnet inte är med och äter lunch, inte skolans.  
  • Butterflie

Orpat skrev 2012-08-24 09:00:45 följande:
    Jag är alltså hemmafru och tycker det är onödigt att betala i fritidsavgift och har inga problem att laga lunch åt henne. Tidigare har alla barn ätit skollunchen oavsett om dom gått på fritids eller ej. Men nu har dom ändrat på detta så att bara fritidsbarnen får äta.
    Det jag reagerar över är att man sätter ett barn åt sidan när man på skolan pratar så mycket kring likabehandlingsplaner. Visst kan jag hämta henne ännu tidigare innan dom samlas för lunch men dom går ju så kort tid så jag vill att hon verkligen får vara in till sista minuten. 
    Tror inte du ens har rätt till å ha ditt barn på fritids då du är hemmafru, här är det så ial. Fritids är till för de barn vars föräldrar jobbar.

• Vinterankan
    Men då är det ju ditt eget val att ditt barn inte ska ha lunch. Skolluncher är en utgift för en kommun och på ditt barns skola så kanske det bara är din dotter som inte får mat men på andra skolor kanske det är många fler så det kan bli en ordentlig kostnad för kommunen att alla dessa ska få äta gratis. Då får de kanske höja skatten eller dra in på något annat istället. 
  • SockerStinn
    Så du tycker det är onödigt att betala. Men tycker det är mobbning om skolan inte betalar för hennes lunch?? Antingen tycker du det är viktigt eller så gör du det inte, bestäm dig!
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.