• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • krompa

Här är det samma. Det är ett sätt för kommunen att spara in pengar...

• fortsätt paddla

När dottern gick fsklass var jag fl. Hon fick äta och sedan var dagen slut.
    Det sparas på så tokiga sätt idag. Om man ser till den mat som slängs i skolmatsalarna runt om tror jag inte det gör till lr från om dom som har " lediga" föräldrar får äta.
    Maten får kosta runt 7 kr/ barn så det handlar inte om mycket pengar på det stora hela. För det handlar nog om ekonomi och besparingar...helt tokigt!

• tro  hopp  kärlek

Fritids är barnomsorg. Har du ingen barnomsorg så får du förklara det för ditt barn.

Förklara vilken fördel hon har som har sin mamma hemma, att de andra kanske får se sin mamma jättelite.

Så var det här med, korta dagar på förskolan,  De åt bara mellanmål/smörgås under förmiddagen. 
    Lunch åt vi då de kom hem. 

• FruBlöjor

Men ge din dotter en matlåda med sig. Då får hon umgås med andra.
    Tycker ändå att det låter lite fel, som mobbning. Sådant beteende orsakar utanförskap osv. Prata med kommunen om ni kan lösa situationen. Om de hittar ingen lösning, gå och gråt i aftonbladet. Aftonbladet kan göra mirakel ibland.

• Hannah76
    FruBlöjor skrev 2012-08-23 19:44:04 följande:
    Men ge din dotter en matlåda med sig. Då får hon umgås med andra.
    Tycker ändå att det låter lite fel, som mobbning. Sådant beteende orsakar utanförskap osv. Prata med kommunen om ni kan lösa situationen. Om de hittar ingen lösning, gå och gråt i aftonbladet. Aftonbladet kan göra mirakel ibland.
    Men hon kan ju inte vara kvar på fritids när hon inte har en fritidsplats?

Det är ju ts som valt bort fritids?
  • FruBlöjor
    Hannah76 skrev 2012-08-23 19:48:20 följande:
    Men hon kan ju inte vara kvar på fritids när hon inte har en fritidsplats?

Det är ju ts som valt bort fritids?
    i för sig, ja. Det låter lite fel att hon måste gå hem men sådant är livet, orättvis.
  • myskatt

Inge konstigt med det. Din skola har de minsta 15 timmar per vecka som förskoleklassen måste ha. Slutar f-klassen innan lunchen är det bara fritidsbarnen som får lunch.

Jag gick på lekis 1989. Samma sak där. Vi gick 8-11, de som gick på fritids gick till matsalen, resten åkte hem. Ingen skrek över det!

Här är det tvärt om. Föräldrarna har fått skolan att ändra så att lådstadiet och f-klassen bara behöver gå 8.20-13.20 i år. När dottern fick i f-klass förra året gick hela skolan till 14.20, det är långa dagar för en sexåring!

• doggy

Men varför är det orättvist tycker du ? Hon går ju inte på fritids o det är där man får lunch ? Då är det ju ni föräldrar som är orättvisa mot henne då för ni inte har en fritidsplats

• Tårtsmulan

Vi bor i Botkyrka, Stockholm och måste säga att det är toppen! För här får alla barn (även barn till f-lediga och arbetssökande) gå på fritids (max 4 h/dag).

När äldste sonen började förskoleklass var han inte på fritids första månaden (jag var f-ledig) - sonen var jättearg för att han inte fick vara med sina kompisar och leka!! Så vi lät honom självklart få börja.

Även "dagisbarnen" här i Botkyrka har rätt till 35 timmar i veckan!

Faktiskt toppen då man kan styra tiden/behovet självt!

Vi har valt att ha vår "dagisbarn" cirka 25 timmar i veckan och våra skolbarn får vara kvar över mellis. DVS jag kan få hämta barn som är mätta i magen, färdiglekta och fortfarande pigga och glada : )  Vi har dessutom valt att ha våra barn hemma länge innan de börjat förskolan.

• FruBlöjor
    doggy skrev 2012-08-23 19:53:42 följande:
    Men varför är det orättvist tycker du ? Hon går ju inte på fritids o det är där man får lunch ? Då är det ju ni föräldrar som är orättvisa mot henne då för ni inte har en fritidsplats
    Kännas för barnet orättvist.
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.