Har inte läst alla svar utan bara några stycken på de första sidorna men om ja förstått rätt så är din dotter 6år och går alltså i förskoleklass?
Ca tre timmar om dagen med start ca 8 på morgonen.
Jag håller på att utbilda mig till lärare mot tidigare år och har haft en hel del tid inne i förskoleklassen o då är den obligatoriska tiden så att säga fram till där nån gång mellan 11 och kvart över elva.
Det e lite som när barnen gick i förskolan och de hade rätt till gratis 15 timmar mellan 3-5 år.
Barn i förskoleklass går oxå gratis dvs 15 timmar och därmed utgår lunchen eftersom de inte betalar.
För att detta ska bli lättare i förskolan har många slagit ut sina 15timmar på 5 dagar, alltså tre timmar om dagen o då (tror ja) att lunchen uteblir även där. Alternativt 3dagar i veckan a fem timmar.
Antingen fem dagar i veckan och utan lunch eller tre dagar med lunch.
Förskoleklassverksamheten är likadan förutom att där är det tre timmar fem dagar i veckan som gäller.
Så egentligen har detta inget med fritids i sig att göra utan antalet gratistimmar barnet går i förskoleklass för efter elvatiden där på dagen så övergår föreskoleklass att bli fritids som skolbarnen sedan återkopplas till när skoldagen är slut vid halv två-tvåtiden eller va de e.
Fritids betalar man för och då får barnen både lunch och mellanmål.
Om ja förstått rätt är detta inte något som varje skola var för sig beslutar om utan ja har för mig att de kommer från kommunen eller om de e ännu högre upp.
Ja förstår absolut din dotters besvikelse över att vara den enda som inte får följa med till matsalen och äta! :/
Fritids finns ju för barn vars föräldrar behöver barnomsorg pga arbete/studier.
Hoppas detta ändå kan vara en viss förklaring på din frustration och VARFÖR det är på detta sätt.
Och ja vill även avsluta med att detta är INTE vad ja vet, utan vad ja TROR mig veta utifrån att ha haft många av mina vfu-perioder i förskoleklass och år1 samt jobbat som vikarie på dessa ställen och i förskolan. Samt har en dotter i förskolan där ja periodvis varit arbetslös och periodvis studerat.