• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • Anna Svenssonliv

Varför går hon inte på fritids då? Låt henne gå ett par timmar på fritids och sen är problemet löst. Sa inte rektorn det när ni pratade?

• Iam

Men om skolan slutar 11:15 och lunchen är efter det, dvs på tid för fritids... Då är det väl inte så konstigt om hon inte äter.. för hon går inte på fritids. 
    Det är ju ditt jobb att förklara för henne att dom andra barnen äter i skolmatsalen eftersom deras mamma eller pappa inte är hemma och kan laga mat till dom. Dom måste äta där. Men du är hemma och kan därför laga mat till henne.

Man kan inte skylla allt på skolan alltid.  

• Vinterankan
    Butterflie skrev 2012-08-24 09:21:40 följande:

Tror inte du ens har rätt till å ha ditt barn på fritids då du är hemmafru, här är det så ial. Fritids är till för de barn vars föräldrar jobbar.

Ofta kan man få dispens. Vet några där pappan är arbetslös där de fått dispens att få gå på fritids ändå för att de bor så långt ut på landet att barnen har svårt att få ta med sig kompisar hem och alla vänner går på fritids så de kan inte följa med någon annan hem efter skolan heller. Kommunen bedömer helt enkelt att barnen har behov av att få vara med sina vänner och att de behöver fritids för det pga att de bor för långt bort.

Tror säkert att ts skulle kunna få dispens också om det är så att dottern blir ledsen över att inte få äta med de andra.  
  • Busbellan
    Orpat skrev 2012-08-24 09:00:45 följande:
    Jag är alltså hemmafru och tycker det är onödigt att betala i fritidsavgift och har inga problem att laga lunch åt henne. Tidigare har alla barn ätit skollunchen oavsett om dom gått på fritids eller ej. Men nu har dom ändrat på detta så att bara fritidsbarnen får äta.
    Det jag reagerar över är att man sätter ett barn åt sidan när man på skolan pratar så mycket kring likabehandlingsplaner. Visst kan jag hämta henne ännu tidigare innan dom samlas för lunch men dom går ju så kort tid så jag vill att hon verkligen får vara in till sista minuten. 

Fast då är det ju ditt val att hon inte ska äta lunch med de andra. Har du möjlighet att ha henne där och inte vill betala för det så är det ju ditt val, inte skolan som ställer henne utanför. Som sagt vill man ha barnen på fritids så självklart måste man betala för det
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Hannah76

Oj vad många det är som inte har koll på detta med förskola. Det är bara tre timmar om dagen. I vissa skolor/kommuner så väljer man självmant och frivilligt att förlänga tiden. Det har självklart med pengar att göra.

Tycker det är lågt att säga att skolan gör så att ts barn blir utfryst. Gäller det alla barn som går hem tidigare än stängning? Alla de som  missar mellis? Alla som inte äter frukost på skolan? Alla de som är lediga på loven?

• Busbellan

Undra om alla även skulle tycka det var utfrysning om flickan var 5 år och gick på förskolan och hade ´tre timmar per dag som är vanligt när en förälder inte jobbar. Då går ofta 15-timmars barnen hem innan lunch. Är ju precis samma sak men antar att folk inte skulle skrika utfrysning då?

Mamma till Nora, August och Ella
  • mirre67
    Orpat skrev 2012-08-23 16:00:35 följande:

Men får man verkligen ha hur korta dagar som helst eller kan det vara en taktisk grej av kommun att tvinga föräldrar att ha barnen på fritids. Finns det någon lagstadgad minimigräns på antal timmar som 6 årsverksamheten ska vara?

Eller kan kommun ha hur korta dagar som helst? 

Hon går väl i förskoleklass? Där är verksamheten 15 timmar i veckan. Här är det iallafall också så att enbart de barn som går på fritids får lunch. Jag ser inget som helst konstigt med det faktiskt. Förskoleklassen är ju inte obligatoriskt till skillnad från åk 1-9. Du som är hemmafru skulle iallafall inte här i vår kommun få ha dottern på fritids, det är enbart till för de barn vars föräldrar jobbar eller studerar. Också helt rätt tycker jag. Hur du kan få det till att det skulle vara mobbing att hon inte får mat i skolan förstår jag faktiskt inte, du får förklara för henne att de som ska vara kvar på fritids får äta och hon som inte är det, går hem och äter.
  • mirre67
    Anna Svenssonliv skrev 2012-08-24 09:31:53 följande:
    Varför går hon inte på fritids då? Låt henne gå ett par timmar på fritids och sen är problemet löst. Sa inte rektorn det när ni pratade?

Tror inte hon har någon rätt till fritidsplats när mamman är hemmafru. Där vi bor är det iallafall enbart barn till föräldrar som jobbar eller studerar som har rätt till det. Bra tycker jag att det är så, fritidsgrupperna är ju ofta jättestora så barn som inte egentligen behöver gå där ska inte göra det heller.
  • charlie och novas mamma

Min son har precis oxå  börjat i förskole klass, vi bor i Gävle och SKOL TIDEN här är 9.30-11.30. Eftersom jag är mamma ledig får jag inte ha honom på fritids men han går på fritids varannan veckan när han är hos sin pappa. Men till saken, han får inte heller lunch eftersom jag inte betalar fritids avgift. Alla barn går och äter när han går hem. Inget konstigt med det kan jag tycka men jag trodde faktiskt att det fick lunch i förskoleklassen oavsett. Men men det är som det är..

• Hannah76
    charlie och novas mamma skrev 2012-08-24 10:15:17 följande:
    Min son har precis oxå  börjat i förskole klass, vi bor i Gävle och SKOL TIDEN här är 9.30-11.30. Eftersom jag är mamma ledig får jag inte ha honom på fritids men han går på fritids varannan veckan när han är hos sin pappa. Men till saken, han får inte heller lunch eftersom jag inte betalar fritids avgift. Alla barn går och äter när han går hem. Inget konstigt med det kan jag tycka men jag trodde faktiskt att det fick lunch i förskoleklassen oavsett. Men men det är som det är..
    Varför borde de få det?
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.