Inlägg från: Anonym (syrra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (syrra)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Jag får zonterapi just nu och hon som behandlar menar också på att jag är sur. Låter mkt logiskt i mina öron. Jag har i botten hypotyreos och det gör ju att min kropp går på sparlåga, jag har svårt att tillgodogöra mig mitt Levaxin och är väldigt svullen.
    Jag har börjat med alger! Supergreens heter det jag tar. Utöver det blir det en grön smootie varje dag! Gjorde på spenat (eller nån annan grön bladgrönsak). Har även tillsatt MSM.

En naprapat påtalade att jag var sur då jag blev så röd i huden under behandlingen. och hon tipsade om en tesked bikarbonat om dagen. Ett råd jag inte följde då dock...men fel är det ju inte!

Efter att ha varit patient med en sån diffus sjukdom som hypotyreos så inser man att massor MÅSTE man påverka själv, genom sin kost och ev via div tillskott. Som inte behöver kosta massor och vara konstiga. Är kroppen i en allmän obalans (inte konstigt med tanke på vilket lev många lever...) så får man hjälpa till på traven. Dels genom att ta det lugnare men även på andra vis!

Läkare idag kan många gånger ta sig i arslet när det kommer till såna här saker! Är inte provsvaren röda...ja då är det inget fel och man är nog bara lite trött och deppig...att sen provsvar ligger på gränsen och inte mitt i intervallet, som borde vara mer optimalt...nä sånt skiter dom i...

• Anonym (syrra)
    Fannypack skrev 2012-08-29 15:53:42 följande:
    Fast det jag hävdar är ju att det inte finns något, utom allvarlig sjukdom, som kan ändra ph-värdet i kroppen, oavsett hur vad man äter. Visst bryts olika mat ner på olika sätt, syror bildas etc, men det påverkar fortfarande inte ph-värdet i blodet.  Kroppens buffersystem reglerar det. Jag har läst på . Om du kan visa en enda vetenskaplig artikel där en männiksa med i övrigt "normala" värden har för lågt phvärde i kroppen så ändrar jag gärna uppfattning.

Visst kan vara kritisk till resursbrister etc i den vanliga vården, men det gör inte "försurad kropp" till mindre bogus.

Tycker lite synd om dig faktiskt...som litar så blint på sjukvården och inte kan se vinser med att folk faktiskt mår mkt bättre i både kropp och själv genom att hålla sig därifrån, tänka till lite och på så sätt hitta möjligheter att få kroppen i balans genom att ta bort och lägga till saker i sin kost, att se vilka extra vitaminer som kan behövas och kanske även lite hokus pokus som är bra för själen. När inte syntetisk medicin hjälper, kanske tom stjälper...vad är det för fel att tänka lite annorlunda?
    Att vetenskapliga artiklar enbart ser till blodets ph gör det inte mindre fel att titta på ph i ex urin och saliv, om det avviker, man ändrar sin kost och mår bättre, värdet blir bra...vad är problemet? 
    Om 20 år kanske det här är vardagen...  
  • Anonym (syrra)
    Estelle skrev 2012-08-29 17:29:36 följande:
    pH-stickor? pH-balansen i kroppen mäts med artärblod.
    Ph kan även mätas med urinstickor....
  • Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-29 17:35:55 följande:
    Urinets pH, ja, inte blodets.
    Men det speglar ju också saker! Urinen är ju slaggprodukter, är det för mkt/för lite av nåt syns det ju även där!
  • Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-29 18:01:20 följande:
    Men alltså, urinets pH-värde kan variera medan blodets samtidigt är konstant. Om jag fattat det rätt. Därför verkar det inte vara någon bra idé att laborera med urinstickor hemma till höger och vänster. Ett problem är att det inte går att Googla på detta utan att få upp en massa ovederlagt trams.

Laborera? Vad spelar det för roll om man väljer att äta mer frukt och grönt och mindre mjöl? Och mår bättre? Om några urinstickor är vägen till bättre hälsa, vad är problemet?

Jag tycker det är problem när läkare massproducerar recept med Tramadol och Citalopram istället för att göra nåt åt grundproblemet.... 
  • Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-29 18:20:59 följande:
    Nä, det är klart att man kan ändra sin kost, men nu är jag intresserad av vetenskapliga belägg för att det skulle ha någon inverkan på blodets pH-värde. Jag kan inte hitta några, kan du?

Nä, jag har inget intresse av det. Jag har kommit på att vetenskapen skriver vad vetenskapen känner för och det krävs en hel del tid och säkert pengar för att verkligen få fram vad studier visar! Om man nu nånsin får det! Så jag har valt att behandla min egen kropp utifrån vad jag känner att MIN kropp vill ha. Läser och tar till mig nyfiket och med öppna sinnen och har i bakhuvudet lite fysiologi. En del är humbugg men vissa saker tror jag eller rättare sagt vet jag funkar, på mig...det kan inte vara helt fel att använda sig av saker som ändå använts i många många år före oss?
  • Anonym (syrra)
    Baginbox skrev 2012-08-29 18:39:55 följande:
    Hoppas inte syrra i ditt nick betyder att du är sjuksyster. Vetenskapen är inget homogent väsen som försöker jävlas med folk. Vetenskapen ser till att kunskaper hela tiden är färska och studierna görs på ett kontrollerat sätt. De resultat man får fram kontrolleras sedan av en stor mängd forskare och har man inte gjort sitt jobb rätt så sågas det. Det är ett avsevärt säkrare sätt än att labba med sin egen kropp och tro en massa. Vad en enskild individ upplever visar inte på något sätt vad det är som orsakar upplevelsen och inte varför.

Det är vetenskap som lett fram till att vi kan byta hjärtan på folk, rädda för tidigt födda barn, bota cancer etc etc. Kvacksalvare och ormoljeförsäljare har inte gjort det.
    Nu syftade jag på forskning av mer basic saker som ex kostens betydelse, ledsen att inte det framgick! Var väl så inne i trådens ämne så jag inte tänkte att nån kunde relatera till hjärtbyten och cancer...
    Min basala kunskap räcker dock en bit för att lätt kunna ifrågasätta studiens relevans, syftet och resultatet...När jag har lust att läsa...
    Och jo...jag är sjuksyster så nu kan du väl tycka det är hemskt också  
  • Anonym (syrra)
    Selfish Geene skrev 2012-08-29 19:09:45 följande:
    problemet är att några urinstickor inte är vägen till en bättre hälsa
    Du säger det du...andra tror absolut att det är vägen! Men vad är hälsa då?
  • Anonym (syrra)
    Barbamamah skrev 2012-08-29 19:52:30 följande:

Så du litar mer på din "känsla" än på vetenskaplig forskning. Om din "känsla" skulle säga till dig att cancerpatienter kan bli botade av kalktabletter tycker du då att man borde ändra på gängse cancerbehandling till just kalktabletter?

Det finns just nu ingen vetenskaplig forskning som talar om vad som är rätt...vad gäller kost! Så varför du fortsätter dra in cancerpatienter är för mig obegripligt!
    Det märks ju väl i tråden att vissa har en väg att vandra och den följer de spikrakt, att se sig om, att kanske ta en utflykt och se nåt annat...det går inte. Jag tycker synd om er! Vad jag väljer att göra med min kropp är min ensak! Jag läser och väljer och ratar en massa.  
  • Anonym (syrra)
    Baginbox skrev 2012-08-29 19:27:42 följande:
    Nej det är kanske inte hemskt så länge du i yrket ägnar dig åt vård i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Men samtidigt blir man ju lite förundrad över hur liten respekt du har för ditt yrke. Du kan jobba i vetenskapens namn men om du själv blir sjuk så tar du till kvacksalverier. Du tror mer på anekdoter än på evidensbaserad forskning? Jag får inte ihop det men det är säkert inte meningen heller.

Vem har påstått att jag tar till kvacksalveri? Vad pratar vi om egentligen? Jag har inte cancer! Jag har sökt hjälp inom sjukvården men får bara piller, som i många fall inte hjälper...jag försöker hitta vägar som får MIG att MÅ BRA!!! Utan en massa syntetiska läkemedel (vilket jag iof också äter, då läkare vägrar läsa ALLA studier som finns, utan bara väljer ut några).

Du drar en hel massa slutsatser utan att vet ett dugg..spännande...
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!