Inlägg från: Anonym (syrra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (syrra)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

talulah gosh skrev 2012-08-29 23:34:36 följande:
    Nej, jag är här också och håller nivån på diskussionen nere!
    Bekräftas.....
  • Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 23:41:11 följande:
    Du lägger dig i saker och svarar sedan otrevligt när jag svarat normalt. 
    1) Jag svara att man kan ta en venös blodgas så gör det inte ont. Då undrar du varför jag tror att du vill ta en blodgas.
    Sedan anklagar du mig för att sänka nivån på diskussionen när jag försökt förklara på ett vettigt sätt.
    Jag vet inte exakt hur mycket bikarbonat som är för mycket - det är naturligtvis individuellt för alla människor. Jag ser ingen anledning öht att äta bikarbonat om man inte har ex sura uppstötningar...

Anledningen till att jag är arg på alternativmedicinen är att många av dem är oseriösa och lurar folk på pengar, samt inger falskt hopp. Men det är en helt annan diskussion.

Skitsamma - vi kommer aldrig komma någon vart och jag behöver sova. Måste upp och bota en massa sura människor i morrn :)

Va? Lägger mig i? Det här är en allmän diskussiontråd, ska jag låta bli att diskutera då?

Du skrev så jag tolkade att du vände dig till mig, och istället då för att endera skita i att svara, alt lite snällt påpeka att du menade generellt fick jag svaret: men jag antar att du bara vill ordbajsa lite, eller visa hur du vet att man tar en blodgas, wow.....
    Ja, det var ju ett moget och bra svar! Sen ballade allt ur, mitt fel? Eller kanske ditt? Ja vi lär nog aldrig nå konsensus i den frågan heller

Jag ska sova, även om jag inte ska upp och bota nån...godnatt och hoppas du vaknar på rätt sida imorgon, med eller utan bikarbonat!   
  • Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 23:42:30 följande:
    se svar ovan. härliga försök att försöka sätta dit folk... god natt sur. ta det lugnt med bikarbonatet.

Sätta dit folk? Men nu får du väl ge dig? Ska jag sätta dit dig genom att fråga vad som är för mkt bikarbonat...snacka om att ha taggarna utåt...tar nog tillbaka det där om en god natt...
  • Anonym (syrra)
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 23:55:28 följande:

Sätta dit folk? Men nu får du väl ge dig? Ska jag sätta dit dig genom att fråga vad som är för mkt bikarbonat...snacka om att ha taggarna utåt...tar nog tillbaka det där om en god natt...

fast det där inlägget tar jag tillbaka lite grann på och skyller på den sena timmen och för mkt inlägg i en intressant tråd jag hade ju samma fråga och hade ju faktiskt fått ett osammanhängade svar lite högre upp...fast jag undrar fortfarande vad sätta dit betyder....jag lär väl få undra....
  • Anonym (syrra)

Bikarbonattillskott

Bikarbonat ger prestationshöjande effekt vid anaerobt arbete, som t.ex. vid ett 400 m-lopp. Anaerobt maxarbete leder till att mjölksyra bildas, vilket försämrar muskelarbetet. Mjölksyra har lågt pH och kroppen har ett buffertsystem mot det låga pH:t bestående av proteiner, fosfat och bikarbonat som har högt pH. Genom studier har man alltså sett att ett ökat intag av bikarbonat leder till en bättre buffertsystem mot mjölksyran. Problemet med bikarbonattillskott är att det är vanligt med biverkningar i form av kräkningar och diarré. Kroppen kan tyvärr inte vänja sig vid bikarbonat för att på så sätt minska biverkningarna. Mindre vanliga biverkningar är hjärtrytm-rubbningar och muskelspasmer.

Dosering

300-500 mg/kg kroppsvikt löst i 1-2 liter vatten ca 1-2 timmar före aktivitet. Passar bra vid ett 400m-lopp. 500 mg/kg kroppsvikt uppdelat på flera tillfällen under dagen, vilket bidrar till att effekten håller i sig under längre tid, t ex vid lagidrotter med anaeroba inslag.

Som sagt, åsikter går isär...vetenskapligt positiva effekter har det också! Bara som en parantes ang hur mkt som är för mkt...undrar hur ofta det är rekommenderat..
    http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/19

• Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-29 23:46:25 följande:
    Enligt FASS så är ligger överdosering på allt över knappa 9 gram/dygn och det rekommenderas som sagt bara till personer över 12 som inte har nedsatt njurfuktion och endast under 14 dagar. 
    1 tsk verkar vara 5 gram.
    bara tänkte på den rekommendation jag fick.  
  • Anonym (syrra)
    Anonym skrev 2012-08-30 00:07:22 följande:
    Tänkte väl det.
    Tänkte vad?
  • Anonym (syrra)
    Anonym skrev 2012-08-30 00:36:45 följande:
    Att din diagnos såg ut så ungefär.

Varför inte fortsätta vara lite uttömmande? Du var ju sån förut...
  • Anonym (syrra)
    stickkontakt skrev 2012-08-30 10:03:33 följande:
    Jag tycker det är väldigt obehagligt. Det skrivs ju rakt ut att 1. cancer växer bara i sur miljö, 2. vår livsstil gör oss sura, 3. genom att äta bikarbonat mm blir man basisk. Är det inte att skriva det rakt ut så är det väldigt nära. Det är precis sånt här som gör att alternativmedicin är allt annat än harmlös.
    Skrevs det i ett och samma inlägg?
  • Anonym (syrra)
    stickkontakt skrev 2012-08-30 10:16:32 följande:
    Det skrevs av samma person. Hur många inlägg ser jag som irrelevant.

Fast då drar du en slutsats som kan vara felaktig! Och antyder saker. Precis som du med fler hojtar om att andra drar slutsatser och antyder utan att ha grundkunskap...Är ni bättre än dom nu då? Eller?
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!