Inlägg från: Anonym (sur?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sur?)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Barbamamah skrev 2012-09-02 13:13:53 följande:

Om du skulle talat om tidigare att du har en kronisk njursjukdom skulle din önskan om att basgöra kroppen tett sig mer logisk. Det är ingenting friska personer behöver oroa sig över och att laborera med det själv känns inte helt säkert. Förstår dock fortfarande inte ditt behov av att vara negativ mot allt och otrevlig mot alla.
    Var är jag negativ och otrevlig? Att jag skriver svammel när någon kommer med osanningar är varken negativt eller otrevligt utan en sanning,
  • Anonym (sur?)
    Barbamamah skrev 2012-09-02 23:31:21 följande:

Zonterapi är även kvacksalveri. Om man ute efter en skön placeboeffekt är det rätt ställe att vända sig till.
    Oops, du tar inte i nu? Det finns dokumenterat den 2450 fKr så den typen av behandlingar är bra mycket äldre än den sk. skolmedicinen. Är du emot akupunktur och ayur veda också?
  • Anonym (sur?)
    Anonym skrev 2012-09-02 23:36:12 följande:
    Oj, jag visste inte att moderna vetenskapliga metoder fanns 2450 fKr!
    Ett råd är att du ska läsa om och försöka läsa rätt.
    Anonym skrev 2012-09-02 23:40:36 följande:
    De gjorde även trepaneringar när folk hade problem med saker i huvudet typ huvudvärk, psykiska sjukdomar de flesta patienterna dog självfallet, åderlåtning hjälpte mot det mesta, det fanns svart galla....
    Haha, du är roligt du. Man kan jämföra det med alla de LCHF fanatiker som kallar sin kost för ursprungskost...

• Anonym (sur?)
    Anonym skrev 2012-09-02 23:54:29 följande:
    Vad är det jag ska läsa om? Att någon skrivit om en företeelse  för länge sedan betyder inte att den håller för vetenskaplig granskning.

De har i alla fall vetenskapliga belägg för det.
    Var påstod jag att det är en modern vetenskaplig metod?Drömmer

Nej, inte alls.

I en artikel från 2003 med titeln “What Actually was the Stone Age Diet?” tar man upp att det som troligen först skiljde människans diet från den som apor har var användandet av rötter och rotfrukter för mer än 3 miljoner år sen. Detta baserar man på tänderna hos människans föregångare redan då hade tänder för mer svårtuggad föda. Även nutida analyser av apor och människor som lever traditionellt i samma regioner i Afrika visar på dessa skillnader. Användandet av rötter och rotfrukter i födan tror man gav människan tillgång till mat året runt även i mer säsongsberoende miljöer (1). För ungefär 2 miljoner år sen fick köttet en allt större roll i människans diet allt eftersom människan spreds sig ut från Afrika.

För 200 000 år sen, när homo sapiens sapiens först “dyker upp” i de arkeologiska arkiven, tror man att människans diet till stor del var baserad på vegetarisk föda. I artikeln jag tog upp här ovanför uppskattar man att upp emot 70 % var plantföda. Återigen baserar man det dock på hur födan ser och såg ut för kända jägar och samlarfolk i den regionen. Den moderna människan anses ha börjat sprida sig ut från Afrika för ungefär 70000 år sen för att efterhand ta över och utkonkurrera alla andra släkten. Samma tillgång på plantföda anses ha funnits i Mellanöstern och Asien medan de folkgrupperna som spridit sig mot Europa för ungefär 40 000 år sen anses ha börjat äta mera animalisk föda.

Denna kost där kött stod för stora delar av energin tror man att människan sen åt i ungefär 30 000 år. Under denna tid var klimatet i Europa inte lika varmt som det är nu och möjligheten att leva på stora delar plantföda var begränsad. Ju mer norrut människan spred sig, desto mer animalier fanns det i maten. Denna trend har man kunnat se ända till modern tid där jägar- och samlarfolk äter mer och mer plantbaserat ju närmre ekvatorn man kommer.

En studie publicerad i november 2010 visar dock på att behandling av vegetabilier och möjligen även tillverkande av mjölk troligtvis var vanligt förekommande i stora delar av Europa redan för 30 000 år sen.

I stort sett alla som säger sig basera sin kost på evolutionen rekommenderar att man inte ska äta spannmål eller några andra kolhydratskällor från jordbruket. Flera rotfrukter har varit en stapelföda för många populationer väldigt väldigt länge och att använda argumentet att vi inte är anpassade för dem känns för mig väldigt udda. Men hur är det då med de saker som vi först började odla seriöst för mindre än 10 000 år sen? Faktum är att precis som man kan se en ökad frekvens av personer som tål laktos i populationer där mjölk och mejeriprodukter varit vanligt förekommande så kan man se en ökad mängd amylas i munnen hos folkgrupper som historiskt haft stora mängder stärkelse i sin kost. Amylasmängden i människors munnar är redan ungefär 3 gånger så stor som hos schimpanser vilket antyder att denna anpassning för att äta stärkelse påbörjats innan jordbruket.

Så nej, de har inte vetenskapen bakom sig.
  • Anonym (sur?)
    Selfish Geene skrev 2012-09-05 08:06:07 följande:
    Att en metod är gammal säger inget om dess effektivitet  (åderlåtning är ett sådant exempel, en  mycket populär behandling under lång tid men som gjorde mer skada än nytta)

Ayur veda är dokumenterat trams, vad gäller akupunktur finns vissa indikationer att det kan hjälpa vid vissa smärtillstånd men för det mesta är det bara placeboeffekt.

Kära nån, vad spelar det för roll om det är placeboeffekt som hjälper eller själva akupunkturen? Det handlar väl ändå om resultatet?

Samma händer inom skolmedicinen kan jag berätta. De som fått piller för sömn t.ex kan inte sova när de får samma substans men pillret är en annan färg.....
  • Anonym (sur?)
    Barbamamah skrev 2012-09-05 08:32:48 följande:

Men om det är placeboeffekten som ger resultaten så är ju själva behandlingen i sig overksam. Varför betala dyra pengar för någonting overksamt?
    Tja, vad vet jag varför vissa gör det. Huvudsaken är väl att det funkar och att folk får må bra? Själv kommer jag nu lindrigt undan med bikarbonat istället för 30 dagars medicinuttag á 549 kronor!
  • Anonym (sur?)
    Barbamamah skrev 2012-09-05 08:59:34 följande:

Men vet du hur mycket bikarbonat (bakpulver??) du ska ta?
    Jag har fått kvalificerad hjälp med det.
  • Anonym (sur?)
    talulah gosh skrev 2012-09-05 21:18:27 följande:
    Men att äta syntetiskt bikarbonat går bra? (Det är nämligen så bikarbonat framställs - syntetiskt)
    Det innehåller inget annat än vad kroppen innehåller naturligt.
  • Anonym (sur?)
    Selfish Geene skrev 2012-09-05 21:24:55 följande:
    man får inte samma effekt.

Med alternativmedicin får du bara den inbillade effekten, med riktiga läkemedel får du den inbillade effekten och den riktiga
    Om "inbillning" kan få min huvudvärk att upphöra så nöjer jag mig med den, så behövs inte alvedon. Men visst får du tänka annorlunda.
  • Anonym (sur?)
    Anonym skrev 2012-09-05 21:48:10 följande:
    Att ämnen är naturligt i kroppen innebär inte att tillförsel av ämnen utifrån är ofarligt.
    Källa på påståendet tack!
  • Anonym (sur?)
    Pallas skrev 2013-05-27 09:10:42 följande:

Jo, men jag är ju så nyfiken! Dessutom är jag nog lite trögfattad, eftersom jag fortfarande, efter 600+ svar, inte hajat vad det är som är försurat... Magen? Blodet? Ospecifik vävnad?
    Kroppen. Det samlades mycket skit i bindväven. Har nu lyckats lösa problemet genom periodiskfasta. Tack för visat intresse.
  • Anonym (sur?)
    Selfish Geene skrev 2013-05-27 14:15:10 följande:

Tack själv!
    Hur mäter man ph-värdet i hjärnan?

Hjärnan? Jag skrev kroppen, inte kroppen. Du får nog vända dig till någon annan med din fråga.
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!