Inlägg från: Anonym (sur?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sur?)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Themis skrev 2012-08-29 22:58:27 följande:
    Cancer är komplext och multifaktoriellt och jag tror inte nån här har tid att ge dig en forskarutbildning, dessvärre.

Snabbversionen:

Celler är inte gjorda för att bli hur gamla som helst, och oavsett vad du gör med dem så blir de slitna genom normal användning och då börjar saker gå fel.

Kroppen har flera verktyg för att reparera DNA och torpedera celler som löpt amok men när man blir äldre så går verktygslådan också sönder p.g.a slitage, kan man säga.

Och evolutionen skiter i om vi dör bara vi hinner fortplanta oss, så resten av livet efter det är egentligen bara ett race mot döden, som vi förlängt med hygien, läkekonst och teknik.

Du förnekar alltså att cancer inte kan växa i sur miljö?
  • Anonym (sur?)
    stickkontakt skrev 2012-08-29 23:12:06 följande:

Jag har googlat lite om citroner. Det enda jag hittar om att de skulle bli basiska är mumbojumbo-sidor som saknar vettiga källor. Angående cancerns tllväxt så är saknar jag kunskap i ämnet. Vad jag förstår så är det dock väldigt mycket som är okänt kring cancer. Jag betvivlar att det är så enkelt som att den inte växer i en basisk miljö. För övrigt är jag väldigt nyfiken på svaret på frågorna Pallas ställde om Ragnar Berg, inlägg 103 tror jag det var.
    Klart du tvivlar.

Tror du att syrorna i kroppen har konstanta halter så kan jag förstå att det är svårt att tro att man kan börja må bättre bara genom att basgöra kroppen.

• Anonym (sur?)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 23:09:39 följande:
    Självklart ska man leta efter andra sätt att må bättre! Det är inte det jag vänder mig emot (jag brukar ofta rekommendera folk att se över sina kostvanor om de har besvär med något kroppsligt och min mormor blev av med en dödlig ulcerös colit genom att sluta äta socker. ja, det låter tokigt, men är sant) Det gör inte att jag tycker att man ska rekommendera folk att äta bikarbonat! Inte ens att man ska säga att det beror på acidos! Det gör inte heller att jag tror att alla med ulcerös kolit skulle bli botade av att sluta äta socker, eller att jag skulle påstå att det beror på att de är för sura. Jag skulle däremot kunne rekommendera  dem att TESTA att låta bli att äta socker. Eftersom det inte kan skada! Att äta bikarbonat kan skada.
    På vilket sätt kan det skada? Samarin innehåller bikarbonat och citronsyra....Drömmer
  • Anonym (sur?)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 23:32:19 följande:
    Så bara för att Samarin innehåller bikarbonat så tror du inte att det kan vara skadligt att äta mycket av? Det är som att säga att paracetamol inte kan vara skadligt att äta mycket av för det finns ju i Alvedon.
    Vad är "för mycket"? Du får svara för du var den som sa att man inte alls skulle äta bikarbonat!
  • Anonym (sur?)
    Pallas skrev 2012-08-29 21:29:25 följande:
    Ragnar Berg, ja... När jag Googlar på honom för att få reda på vad det var han forskade om egentligen, så får jag upp en massa pH-balanssvammel som hänvisar till honom som nobelpristagare (det säger ju en del om deras källkritik.). Jag hittar honom dock inte i listan över nobelpristagare genom åren. Vad fick hans kollega priset för och vad hette han?
    Jag skrev inte att han var nobelpristagare, hans kollega blev det. Min källkritik är det däremot inget fel på. Så du lyckades inte googla fram det? Nåväl, Otto Warburg hette han. Lite från enkla beskrivningar från wikipedia som jag tror de flesta förstår:
    Citat: "the prime cause of cancer is the replacement of the respiration of oxygen in normal body cells by a fermentation of sugar."

"In recent years, Warburg's hypothesis has re-gained attention due to several discoveries linking impaired mitochondrial function as well as impaired respiration to the growth, division and expansion of tumor cells. In a study by Michael Ristow and co-workers, colon cancer lines were modified to overexpress frataxin. The results of their work suggest that an increase in oxidative metabolism induced by mitochondrial frataxin may inhibit cancer growth in mammals."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16263703
  • Anonym (sur?)
    Pallas skrev 2012-08-29 23:46:25 följande:
    Enligt FASS så är ligger överdosering på allt över knappa 9 gram/dygn och det rekommenderas som sagt bara till personer över 12 som inte har nedsatt njurfuktion och endast under 14 dagar. 
    1 tesked bikarbonat, som personen skrev att denne blivit rekommenderad, innehåller 5 mg...

Vad menar du kan hända om man tar en mindre mängd en längre tid?
  • Anonym (sur?)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 23:45:58 följande:
    Har man lätt för att få UVI:er brukar det snarare bero på att man inte har tillräckligt surt pH. Då hjälper ibland surgörande föda så som c-vitamin (som finns i bl a... citron! ;))
    Vem har uvi?

Citronsyra fungerar som surhetsreglerande medel och underlättar matsmältningen genom att stimulera produktionen av magsyra och pepsin.
  • Anonym (sur?)
    Pallas skrev 2012-08-30 00:34:06 följande:

5 mg på en tesked säger du, 5 g säger anonym syrra. Viss skillnad...
    Jag menar ingenting och är inte insatt nog för att svara på frågan om läge dos under länge tid. Jag läste innantill i FASS.
    Slarvskrivning av mig. Ber allra ödmjukast om ursäkt.Flört

Du påstod att man absolut inte ska äta 1 tsk bikarbonat. Därav min fråga. Men då hade du väl fel då.
  • Anonym (sur?)
    Pallas skrev 2012-08-30 00:39:46 följande:

Nä jag förstod inte. Vill du förklara närmare?

Jag skrev varken att du sa att han fått nobelpris eller att du hade kass källkritik. Men läser du dina källor som du tolkade mitt inlägg kan jag inte annat än sluta mig till att din källkritik är under all kritik.
    Du får läsa rapporten så klarnar det nog.

Jag påstod inte att du påstod det, utan jag påpekade bara att det inte var jag. Lustigt att du misstolkade det.

Så, nu när du fått kollegans namn som du bett om i flera inlägg, vad ska du göra med det?
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!