• Isbit

Katten bajsade på golvet!!!!!!!!

Men varför helt plötsligt bajsade katten på golvet i ett helt annat rum??
    Dom går ju alltid på lådan annars.

fan va äckligt!!!!

• Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!
  • Noir

ofta säger man att man ska ha en kattlåda per katt och en gärna en extra om det är möjligt. och är katterna över 12v så är det helt okej att kastrera dom redan nu. Finns visserligen vissa veterinärer som inte vill kastrera än men det finns forskning som säger att det inte spelar någon roll. Många uppfödare säljer sina kattungar kastrerade.

Kastrera gärna innan förstalöp /könsmognad så får du harmoniska katter

• Isbit
    Noir skrev 2012-08-31 08:44:33 följande:
    ofta säger man att man ska ha en kattlåda per katt och en gärna en extra om det är möjligt. och är katterna över 12v så är det helt okej att kastrera dom redan nu. Finns visserligen vissa veterinärer som inte vill kastrera än men det finns forskning som säger att det inte spelar någon roll. Många uppfödare säljer sina kattungar kastrerade.

Kastrera gärna innan förstalöp /könsmognad så får du harmoniska katter
    Jaså okej då ska jag kolla upp de
  • Maskrosbarn

Är det hankatter så måste kulorna ha hamnat på plats innan kastrering. Och enligt alla veterinärer jag pratat med, så ska honor hunnit löpa in gång innan.

• EnGladPingvin
    Maskrosbarn skrev 2012-08-31 09:06:24 följande:
    Är det hankatter så måste kulorna ha hamnat på plats innan kastrering. Och enligt alla veterinärer jag pratat med, så ska honor hunnit löpa in gång innan.

Det där lät konstigt. Att många veterinärer vill vänta tills de är 6 månader har jag hört, men det på grund av att organen är så små innan dess. Ingen av våra katter har hunnit löpa innan de kastrerats. Har aldrig hört talas om något sådant. Numera är det många som kastrerar sina katter, både han- och honkatter, när de är strax över 12 veckor, men det är inte alla veterinärer som går med på det. Varför skulle de behöva löpa först?
  • Maskrosbarn
    Noir skrev 2012-08-31 08:44:33 följande:
    ofta säger man att man ska ha en kattlåda per katt och en gärna en extra om det är möjligt. och är katterna över 12v så är det helt okej att kastrera dom redan nu. Finns visserligen vissa veterinärer som inte vill kastrera än men det finns forskning som säger att det inte spelar någon roll. Många uppfödare säljer sina kattungar kastrerade. Kastrera gärna innan förstalöp /könsmognad så får du harmoniska katter

Den forskningen skulle jag vilja se. Kring 6 månader är vad som normalt rekommenderas...nån veterinär gör det dock strax före...har köpt flera katter från uppfödare, aldrig stött på någon som kastrerat eller ens tänkt innan dom säljs.(innan 12 veckor alltså)
  • nemo1
    Maskrosbarn skrev 2012-08-31 09:06:24 följande:
    Katter föds med testiklarna nere. Och att katter ska ha löpt en gång är en gammalt. Väntar du tills dess kan du istället få ett problem med revirkissande inne som även honor pysslar med och som kan bli svårt att bli av med även efter kastreringen.
    Att de flesta veterinärer vill vänta tills katten är sex månader beror inte på att organen är för små utan för att det finns risk med en sedering. 
  • Maskrosbarn
    EnGladPingvin skrev 2012-08-31 09:14:09 följande:
    Det där lät konstigt. Att många veterinärer vill vänta tills de är 6 månader har jag hört, men det på grund av att organen är så små innan dess. Ingen av våra katter har hunnit löpa innan de kastrerats. Har aldrig hört talas om något sådant. Numera är det många som kastrerar sina katter, både han- och honkatter, när de är strax över 12 veckor, men det är inte alla veterinärer som går med på det. Varför skulle de behöva löpa först?

Jag vet inte riktigt, kanske för att se så allt står rätt till. Men hankatterna...de måste du väl ändå hört? Det är ju inge konstig alls. Vi har en hona nu, som vi ska kastrera...men veterinären ville vi skulle vänta tills efter första löpte.
  • EnGladPingvin
    Maskrosbarn skrev 2012-08-31 09:16:56 följande:

Den forskningen skulle jag vilja se. Kring 6 månader är vad som normalt rekommenderas...nån veterinär gör det dock strax före...har köpt flera katter från uppfödare, aldrig stött på någon som kastrerat eller ens tänkt innan dom säljs.(innan 12 veckor alltså)

Jag har inte sagt något om forskning. Kunskap kan ju finnas utan forskningsrapporter. Men min fråga var helt uppriktig. Jag har aldrig hört att man ska vänta tills att katten har löpt och de gånger jag har kastrerat honkatter har jag aldrig fått frågan om de löpt eller inte. Jag har fått frågan hur gamla de är och fått veta att de vill att de ska vara 6 månader, men ingen av mina honkatter hann löpa så tidigt och vi kastrerade dem vid 6 månader utan att de löpt. Jag undrar vad som blir skillnaden om de löpt innan kastrering? Och som sagt är frågan helt uppriktig, då jag själv inte är någon expert på området och aldrig hört om det tidigare.

Hänger man på kattforum.se märker man att många uppfödare numera kastrerar katter som säljs till sällskap och inte avel innan de säljer dem. Inte innan 12 veckor, men kort därefter. Dvs långt innan 6 månader och innan katterna har löpt. Det för att de inte vill riskera att de hamnar i avel. Vad jag har förstått där blir det allt vanligare med tidig kastrering.
  • nemo1
    Maskrosbarn skrev 2012-08-31 09:22:06 följande:

Jag vet inte riktigt, kanske för att se så allt står rätt till. Men hankatterna...de måste du väl ändå hört? Det är ju inge konstig alls. Vi har en hona nu, som vi ska kastrera...men veterinären ville vi skulle vänta tills efter första löpte.
    Då skulle jag byta veterinär om jag fick det rådet. Den veterinären borde ha gått i pension för länge sen. Du kan få grymma kissproblem om du väntar. Boka tid redan idag. Och läs på om katter.  Kattstatus.se är en sida du borde läsa.
Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!