Katten bajsade på golvet!!!!!!!!
Men varför helt plötsligt bajsade katten på golvet i ett helt annat rum??
Dom går ju alltid på lådan annars.
fan va äckligt!!!!
Men varför helt plötsligt bajsade katten på golvet i ett helt annat rum??
Dom går ju alltid på lådan annars.
fan va äckligt!!!!
Ja jag tror det var kristall. Den har dom haft sen från första början.
Jag rensar när det behövs. Tar bajs med en gång.
LÅdan är en låda bara...ingen huv (vet jag inte ens vad de är)
Ok. Om du hade vänt dig till en kattbeteenderådgivare eller en etolog är jag övertygad om att du fått följande råd:
1. Skaffa fler lådor. En god regel är att ha lika många lådor som katter + en extra, alltså 3 lådor att välja på för dina 2 katter. Att lådorna är öppna är bra eftersom katter vill ha uppsikt så att de inte blir överraskade av något när de utför sina behov.
2. Byt till lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand och häll i ett ordentligt lager i lådan. Kristallsand är vass och obehaglig mot tassarna, finkornig sand är mjuk. Exempel på lämplig sand utifrån katters naturliga preferenser är Pussi Kompakt från mataffär eller EverClean (den oparfymerade) från djuraffär.
3. Med mycket och klumpbildande sand är det lätt att hålla lådorna fräscha. De bör rensas från kissklumpar och avföring minst varje morgon och kväll + när det finns bajs där. Sanden måste fyllas på i takt med att nivån sjunker.
4. Placera ut lådor på andra ställen än vid ytterdörren. Eftersom det som finns på andra sidan dörren kan upplevas som hotfullt och vetskapen om att dörren öppnas då och då kan göra att katten tycker att det känns otryggt att gå på lådan där .
Konstigt att dom gillat sanden hela sitt liv förutom imorse då....
Dessutom har jag testat annan sand men då stinker det i hela huset!
Den här verkar vara den enda som tar bort lukten
Jag tror väl att det var för att det var bajs i lådan redan.
Tänker inte ha en kattlåda inne som stinker iaf..urk