• Isbit

Katten bajsade på golvet!!!!!!!!

Men varför helt plötsligt bajsade katten på golvet i ett helt annat rum??
    Dom går ju alltid på lådan annars.

fan va äckligt!!!!

• Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!
  • nemo1
    Isbit skrev 2012-08-31 12:59:57 följande:
    Men katten har bara bajsat inne en enda gång. Det är inte ett återkommande problem.
    jag har en låda vid ytterdörren. Det är vit sand med blåa grejjer i...MInns inte vad det heter.
    Men snälla du. Du startade ju en tråd om problemet och vill inte ta till dig informationen du får. Helt plötsligt vill du få det till att VI tycker att det är ett problem och inte du??!?
    Bara för att två små kattungar tidigare kunnat dela låda så är det inte säkert att dom vill det vid könsmognad. Köp en låda till, fyll den med 10 kg bra sand, tex Extreme Classic. Se till så att det inte är luckor och huvar på, se även till så att de får sitta på lådan ifred.
    Rensa ett par gånger om dagen, och ffa boka tid för kastrering innan det blir ett besående problem, dina katter har åldern inne.
  • Isbit
    nemo1 skrev 2012-08-31 17:30:57 följande:
    Men snälla du. Du startade ju en tråd om problemet och vill inte ta till dig informationen du får. Helt plötsligt vill du få det till att VI tycker att det är ett problem och inte du??!?
    Bara för att två små kattungar tidigare kunnat dela låda så är det inte säkert att dom vill det vid könsmognad. Köp en låda till, fyll den med 10 kg bra sand, tex Extreme Classic. Se till så att det inte är luckor och huvar på, se även till så att de får sitta på lådan ifred.
    Rensa ett par gånger om dagen, och ffa boka tid för kastrering innan det blir ett besående problem, dina katter har åldern inne.
    har redan fått hjälp så det är lugnt
  • nemo1

Och självklart släpper man inte ut katterna förrän dom är kastrerade, vaccinerade, idmärkta och försäkrade.

• Isbit
    nemo1 skrev 2012-08-31 20:43:52 följande:
    Och självklart släpper man inte ut katterna förrän dom är kastrerade, vaccinerade, idmärkta och försäkrade.
    jo det gör man!

Har aldrig hört nåt annat. Ska väl vara storstadsbor då men då ska man ju inte ens äga en katt
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 20:45:42 följande:
    jo det gör man!

Har aldrig hört nåt annat. Ska väl vara storstadsbor då men då ska man ju inte ens äga en katt

Tänk efter lite innan du svara så dumt. Kastrera, id-märka, vaccinera och försäkra gör man  för att man bryr sig om sin katt.. Är det något som endast "storstadsbor" gör enligt dig?
  • Isbit
    Birmafröken skrev 2012-08-31 21:23:26 följande:

Tänk efter lite innan du svara så dumt. Kastrera, id-märka, vaccinera och försäkra gör man  för att man bryr sig om sin katt.. Är det något som endast "storstadsbor" gör enligt dig?
    Ingen jag känner har nånsin gjort det så inte vet jag.
    Är uppväxt på en bondgård med massor med katter & vi gjorde det inte då heller
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 21:51:10 följande:
    Ingen jag känner har nånsin gjort det så inte vet jag.
    Är uppväxt på en bondgård med massor med katter & vi gjorde det inte då heller

I så fall är det hög tid att någon där du bor (t.ex. du själv) föregår med gott exempel genom att  kosta på sina katter både vaccinering, id-märkning, ägarregistrering, kastrering och veterinärvårdsförsäkring.. Alla katter är värda god omsorg och ansvarsfulla ägare, även de katter som råkar bo på landet.
  • ForReal
    Isbit skrev 2012-08-31 20:45:42 följande:
    jo det gör man!

Men skärp dig.
  • Isbit

Ja jag ska kosta på kastrering iaf

Menar ni på allvar att katten inte får gå ut på minst 6 månader???
    hur gör man då när man bor i hus på landet & dörren står öppen hela dagarna??
    Låser in katten i en bur?

• Birmafröken
    Isbit skrev 2012-09-01 09:11:45 följande:

Hur skulle du göra om du hade småbarn? Skulle du låta dörren stå öppen då också och låta dem tulta iväg på egna äventyr eller skulle du ha koll på var de tog vägen?
  • Isbit
    Birmafröken skrev 2012-09-01 13:04:51 följande:

Hur skulle du göra om du hade småbarn? Skulle du låta dörren stå öppen då också och låta dem tulta iväg på egna äventyr eller skulle du ha koll på var de tog vägen?
    Jag har tre småbarn
    Och det ÄR skillnad på katter & barn
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-09-01 13:21:30 följande:
    Jag har tre småbarn
    Och det ÄR skillnad på katter & barn

Det gläder mig att du har barn för då vet du redan vad ansvar för andra levande varelser innebär när det gäller besvär, utgifter och säkerhetsåtgärder.
  • ForReal
    Isbit skrev 2012-09-01 09:11:45 följande:

Det handlar inte om antalet månader katten är, det handlar dels om att den är för liten för att vara helt utan uppsikt (tills den lärt sog utemiljön lite mer), och mest handlar det om att den kan bli könsmogen. Innan den är kastrerad ska den inte vara ute själv.

Det finns hur många trådar som helst om honor som "smitit" och blir dräktiga eller hanar som smitit och säkert gjort andra honor dräktiga. Sådant himla överskott av katter som det är tycker jag det är riktigt ledsamt, men få verkar ens bry sig på landet. Men vad härligt att du beslutat att kastrera {#emotions_dlg.flower}

Hur du löser det med öppna dörrar osv är ju något du får fundera ut, t ex nätdörr. Ägaren får ju anpassa efter behovet. 

Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!