• Isbit

Katten bajsade på golvet!!!!!!!!

Men varför helt plötsligt bajsade katten på golvet i ett helt annat rum??
    Dom går ju alltid på lådan annars.

fan va äckligt!!!!

• Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!
  • nemo1
    Maskrosbarn skrev 2012-08-31 10:03:17 följande:

Du behöver inte vara otrevlig. Jag är rätt påläst om katter, har haft katter hela mitt liv. Säger inte att jag kan allt dock, men när jag vill ha riktiga fakta så vänder jag mig till veterinärer inte diskussionsforumssidor. Visst finns det ofta kunnigt folk där, men ibland inte. Så man ska inte lita på allt som står på sånna sidor.

Jag är inte otrevlig utan ger dig bara fakta eftersom du inte visste. En del veterinärer brukar vilja undvika kastreringar när det är varmt som på sommaren då det lättare blir infektion i såret då.
    Om du inte tror mig så ring en annan veterinär. 
  • Maskrosbarn
    EnGladPingvin skrev 2012-08-31 10:01:43 följande:
    Jag ber om ursäkt om det verkade som jag brusade upp, det var precis det jag försökte undvika men jag kanske uttryckte mig otydligt. Min fråga var helt ärlig, jag har aldrig hört talas om att katten ska ha löpt först och jag undrade vad det skulle göra för skillnad. Rent intresse, inga upprörda känslor Och nu kommer nästa möjligen okunniga fråga. Varför ska man inte kastrera honkatter på sommaren? Om man håller katten inne till såret har läkt, vilket jag hoppas de flesta gör, borde det väl inte göra någon skillnad?  

Det är ingen fara. Ibland framgår ju inte allt när man skriver. =) Man ska inte kastrera en honkatt på sommaren(om det inte är akut) eftersom värmen kan göra att det blir infektion. Som rötmånad...kan man säga. Planerade operationer överhuvudtaget undvika på sommaren.
  • Maskrosbarn
    nemo1 skrev 2012-08-31 10:08:30 följande:
    Jag är inte otrevlig utan ger dig bara fakta eftersom du inte visste. En del veterinärer brukar vilja undvika kastreringar när det är varmt som på sommaren då det lättare blir infektion i såret då. Om du inte tror mig så ring en annan veterinär. 

Jag har pratat med 3 olika veterinärer....borde inte det räcka? Vilket fall som helst så litar jag på att dom vet vad dom pratar om och väntar till i oktober.
  • Maskrosbarn

Jag har haft många katter och aldrig problem med kissande inne. Kastrerade och okastrerade. Så jag har haft tur kanske.

• Noir
    Maskrosbarn skrev 2012-08-31 09:06:24 följande:
    Är det hankatter så måste kulorna ha hamnat på plats innan kastrering. Och enligt alla veterinärer jag pratat med, så ska honor hunnit löpa in gång innan.
    Nej nej nej, honor ska inte ha löpt en gång innan! Den stressen är inte bra för katten om man vill ha en harmonisk. Läs på lite själv, många veterinärer kör med gammal forskning för att det inte läser den nya.
  • Maskrosbarn
    Noir skrev 2012-08-31 11:18:18 följande:
    Nej nej nej, honor ska inte ha löpt en gång innan! Den stressen är inte bra för katten om man vill ha en harmonisk. Läs på lite själv, många veterinärer kör med gammal forskning för att det inte läser den nya.

Ge mig denna forskning som du påstår finns då. Bad ju om det tidigare också...när du sa att det fanns forskning på det ena och det andra. Du kan ju inte bara säga att det finns och sen inte kunna visa nåt...
  • Isbit

tjafsa om det där i nån annan tråd är ni snälla.

jag har hankatter o dom är inte kastrerade ännu. för små.

dessutom har väl inte det att göra med om den ena bajsade inne en gång.

antagligen var det väl att det var bajs i lådan redan...

• Birmafröken

För den som vill veta hur rekommendationerna kring kastrering ser ut och få svart på vitt att det vanligen är vid 6 månaders ålder nuförtiden, men att  forskning visar att problemen med att kastrera tidigare än så bara har med kattens storlek att göra kan läsa här:
    http://stud.epsilon.slu.se/184/3/magnusson_j_090522.pdf

När det gäller TS felbajsande katt undrar jag:

1. Hur många lådor har du?
    2. Vad är det för typ av lådor (öppna, med huv, med svänglucka)?
    3. Var är lådorna placerade?
    4. Vad innehåller lådorna för typ av sand (märke och sort)?
    5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?
    6. Hur ofta rensas lådorna från avföring och kissklumpar?

• Maskrosbarn
    Isbit skrev 2012-08-31 12:08:31 följande:
    tjafsa om det där i nån annan tråd är ni snälla. jag har hankatter o dom är inte kastrerade ännu. för små. dessutom har väl inte det att göra med om den ena bajsade inne en gång. antagligen var det väl att det var bajs i lådan redan...

Om du bara har hankatter och dessa problem har börjat nu...så kan det ha med revir..könsmognad att göra. Att dom nu inte vill dela längre. Pröva köpa en till låda, och löser det inte sig då...så hör med en veterinär. Lådan får inte heller stå bredvid maten(om den gör det), då vill oftast katter inte använda den.
  • Isbit

Men katten har bara bajsat inne en enda gång. Det är inte ett återkommande problem.
    jag har en låda vid ytterdörren. Det är vit sand med blåa grejjer i...MInns inte vad det heter.

Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!