• Isbit

Katten bajsade på golvet!!!!!!!!

Men varför helt plötsligt bajsade katten på golvet i ett helt annat rum??
    Dom går ju alltid på lådan annars.

fan va äckligt!!!!

• Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!
  • Maskrosbarn
    EnGladPingvin skrev 2012-08-31 09:26:27 följande:
    Jag har inte sagt något om forskning. Kunskap kan ju finnas utan forskningsrapporter. Men min fråga var helt uppriktig. Jag har aldrig hört att man ska vänta tills att katten har löpt och de gånger jag har kastrerat honkatter har jag aldrig fått frågan om de löpt eller inte. Jag har fått frågan hur gamla de är och fått veta att de vill att de ska vara 6 månader, men ingen av mina honkatter hann löpa så tidigt och vi kastrerade dem vid 6 månader utan att de löpt. Jag undrar vad som blir skillnaden om de löpt innan kastrering? Och som sagt är frågan helt uppriktig, då jag själv inte är någon expert på området och aldrig hört om det tidigare. Hänger man på kattforum.se märker man att många uppfödare numera kastrerar katter som säljs till sällskap och inte avel innan de säljer dem. Inte innan 12 veckor, men kort därefter. Dvs långt innan 6 månader och innan katterna har löpt. Det för att de inte vill riskera att de hamnar i avel. Vad jag har förstått där blir det allt vanligare med tidig kastrering.

Kolla vilket inlägg jag citert innan du brusar upp. Var noir som jag svarade. Jag vet inte vad det är för skillnad, vet bara att alla gånger jag varit i färd med att kastrera en honkatt, så har veterinären velat vänta. Och då litar man ju på dom...eller jag har gjort det iaf. Vill uppfödare sälja katten enbart som sällskap, så ska det skrivas in i kontraktet...och följs det inte så kan det bli rättssak av saken. Då begår man ett kontraktsbrott.
  • Maskrosbarn
    nemo1 skrev 2012-08-31 09:26:58 följande:
    Då skulle jag byta veterinär om jag fick det rådet. Den veterinären borde ha gått i pension för länge sen. Du kan få grymma kissproblem om du väntar. Boka tid redan idag. Och läs på om katter.  Kattstatus.se är en sida du borde läsa.

Jag har läst mycket på den sidan...så känner till den. Jag ska boka en tid i höst(oktober)...sommaren ska man inte kastrera honkatter på.
  • Maskrosbarn
    nemo1 skrev 2012-08-31 09:18:23 följande:
    Katter föds med testiklarna nere. Och att katter ska ha löpt en gång är en gammalt. Väntar du tills dess kan du istället få ett problem med revirkissande inne som även honor pysslar med och som kan bli svårt att bli av med även efter kastreringen. Att de flesta veterinärer vill vänta tills katten är sex månader beror inte på att organen är för små utan för att det finns risk med en sedering. 

Att katter föds med testiklarna nere har jag aldrig hört...eller läst. Ge en källa gärna...så jag isåfall kan läsa och lära nåt nytt.
  • Isbit

finns det förresten nån kattlucka där katterna inte kan ta med sig råttor & annat äckel in?

• nemo1
    Isbit skrev 2012-08-31 09:53:37 följande:
    finns det förresten nån kattlucka där katterna inte kan ta med sig råttor & annat äckel in?
    Nej. Jag fick inget svar på hur gamla dina katter är?
  • Isbit
    nemo1 skrev 2012-08-31 09:54:33 följande:
    födda i mars
  • Isbit
    nemo1 skrev 2012-08-31 09:54:33 följande:
    om det nu har  med att bajsa på golvet att göra
  • nemo1
    Isbit skrev 2012-08-31 09:57:10 följande:
    om det nu har  med att bajsa på golvet att göra
    Ja med tanke på att könsmogna katter inte bara kissar på golvet utan även bajsar
  • EnGladPingvin
    Maskrosbarn skrev 2012-08-31 09:40:47 följande:

Kolla vilket inlägg jag citert innan du brusar upp. Var noir som jag svarade. Jag vet inte vad det är för skillnad, vet bara att alla gånger jag varit i färd med att kastrera en honkatt, så har veterinären velat vänta. Och då litar man ju på dom...eller jag har gjort det iaf. Vill uppfödare sälja katten enbart som sällskap, så ska det skrivas in i kontraktet...och följs det inte så kan det bli rättssak av saken. Då begår man ett kontraktsbrott.

Jag ber om ursäkt om det verkade som jag brusade upp, det var precis det jag försökte undvika men jag kanske uttryckte mig otydligt. Min fråga var helt ärlig, jag har aldrig hört talas om att katten ska ha löpt först och jag undrade vad det skulle göra för skillnad. Rent intresse, inga upprörda känslor

Och nu kommer nästa möjligen okunniga fråga. Varför ska man inte kastrera honkatter på sommaren? Om man håller katten inne till såret har läkt, vilket jag hoppas de flesta gör, borde det väl inte göra någon skillnad?  
  • Maskrosbarn
    nemo1 skrev 2012-08-31 09:26:58 följande:
    Då skulle jag byta veterinär om jag fick det rådet. Den veterinären borde ha gått i pension för länge sen. Du kan få grymma kissproblem om du väntar. Boka tid redan idag. Och läs på om katter.  Kattstatus.se är en sida du borde läsa.

Du behöver inte vara otrevlig. Jag är rätt påläst om katter, har haft katter hela mitt liv. Säger inte att jag kan allt dock, men när jag vill ha riktiga fakta så vänder jag mig till veterinärer inte diskussionsforumssidor. Visst finns det ofta kunnigt folk där, men ibland inte. Så man ska inte lita på allt som står på sånna sidor.
Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!