• Lufsan

Förskolepersonal: hur gjorde ni?

Hej!
    Har precis börjat på ett nytt jobb, på förskola såklart. Och är gravid, Den lilla tjejen beräknas komma i januari.
    Jag hade tänkt att inte hålla på alls med havandeskapspenning eller så, utan jobba tills i december och sedan gå ledighet.
    Nu har min BM frågat mig om verkligen kommer orka det (hon är jättegullig så inget fel på henne) och om jag kanske inte ska fundera över det i alla fall.
    Har inga komplikationer och mår hur bra som helst. Har lågt blodtryck bara, men det är inte så att jag svimmar eller så.

Nu har jag dock börjat märka på jobbet att magen, som ännu inte är så stor, har börjat vara ivägen. Har svårt att hjälpa barnen med kläder och skor och kan ju inte heller lyfta barnen speciellt mycket.
    Så har börjat undra om graviditeten kommer orsaka massor av svårigheter? (Min första så är helt grön) 

Så nu undar jag hur gjorde ni och hur var det för er? Ni som hade HP när gick ni på ledighet? Ni som jobbat hur var det med den stora magen? Jag vill veta allt! 

En dag i sänder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?
  • Gisney

Jag hade tänkt att jobba in i det sista, men tyvärr sa läkaren stopp i måndags. Har bf 9/10.  Det blir tyngre än vad man tror i alla fall i mitt fall. Har inte haft några krämpor tills för två veckor sedan ungefär och från att ha varit jättepigg till sömnlös på nätter pga foglossning och stelare än hulda på 100 år.

• Lufsan
    Gisney skrev 2012-09-01 15:34:45 följande:
    Jag hade tänkt att jobba in i det sista, men tyvärr sa läkaren stopp i måndags. Har bf 9/10.  Det blir tyngre än vad man tror i alla fall i mitt fall. Har inte haft några krämpor tills för två veckor sedan ungefär och från att ha varit jättepigg till sömnlös på nätter pga foglossning och stelare än hulda på 100 år.
    Fy! Jobbigt, men skönt att du får vila upp dig nu!

Hur gjorde du med påklädning av barnen? Något tips? Har prövat att sitta på huk men tycker att jag klämmer ihop magen ändå.  
    En dag i sänder.
  • Orkide

Jag sökte havandeskapspenning bland annat för att det var jobbigt att böja sig ner 20 000 gånger om dagen. Skrev tre datorskrivna A4 sidor om min arbetsdag men blev nekad. Blev sen sjukskriven ca 3 veckor innan. Min läkare tyckte det var helt sjukt hur försäkringskassan behandlar oss gravida..

Hade jag inte behövt böja mig ner hela tiden hade jag kunnat jobba in i det sista. Men jag mådde illa och blev yr att gå upp och ner hela tiden. Jag var även själv på morgnarna två dagar i veckan och hade en stängning i veckan vilket inte var det enklaste då man inte var så smidig ;)

• Lufsan
    Orkide skrev 2012-09-01 16:14:45 följande:
    Jag sökte havandeskapspenning bland annat för att det var jobbigt att böja sig ner 20 000 gånger om dagen. Skrev tre datorskrivna A4 sidor om min arbetsdag men blev nekad. Blev sen sjukskriven ca 3 veckor innan. Min läkare tyckte det var helt sjukt hur försäkringskassan behandlar oss gravida..

Hade jag inte behövt böja mig ner hela tiden hade jag kunnat jobba in i det sista. Men jag mådde illa och blev yr att gå upp och ner hela tiden. Jag var även själv på morgnarna två dagar i veckan och hade en stängning i veckan vilket inte var det enklaste då man inte var så smidig ;)
    Vad tråkigt att du blev nekad! 

Jag rätt så tur. Jobbar i en 2-5 grupp och har bara 5 blöjbarn. Arbetar bara mellantider och behöver aldrig öppna eller stänga. Men det där med att böja sig ner kan jag tänka mig blir jobbigt sen. Nu har jag inte reflekterat över det speciellt mycket alls.

En dag i sänder.
  • Lexxxie

Jag slutade jobba en månad innan min dotter kom. Men det var för mitt vik gick ut då. Annars hade jag nog jobbat tiden ut. Hade foglossning men inga andra problem och det var inga som helst problem att jobba (3-5 åringar).

• Lufsan
    Lexxxie skrev 2012-09-01 16:36:28 följande:
    Jag slutade jobba en månad innan min dotter kom. Men det var för mitt vik gick ut då. Annars hade jag nog jobbat tiden ut. Hade foglossning men inga andra problem och det var inga som helst problem att jobba (3-5 åringar).
    Skönt att höra! Jag vill gärna jobba hela tiden. Mest för att jag vet att det är nyttigt för mig. Jag blir lätt nere om jag bara ligger hemma. 
    En dag i sänder.
  • Maliso

Jag jobbar som förskollärare och jag hade tänkt jobba precis som dig Lufsan året ut för att sedan vara ledig fram tills att liten kommer! Har ju stött på varandra i andra trådar Skrattande bf än så länge 28/1 men efter RUL på måndag så kanske det ändras. Just nu har jag inga större problem och mina kollegor hjälper mig redan nu med massor som kan innebära problem för mig, som att bädda ut och bädda upp alla madrasserna och plocka ur diskmaskinen. Försöker själv att tänka på hur jag lyfter barnen när jag gör det och försöker att sätta mig på en rullpall innan jag plockar upp barnet i famnen. Jag arbetar på en 1-3 års avdelning så det kan ju ställa till problem längre fram om krämpor dyker upp. Det är ju som du säger svårt att veta hur det kommer att gå när det är första barnet och allt!

• Tramptass

Jobbade in i det sista med första barnet, ledig två veckor innan med andra. Gick bra men man får ju tänka sig lite för och dra ner på tempot lite.

Använd en rullpall när du klär barnen. Låt dem göra så mycket som möjligt själva (detta gäller iofs alltid). Undvik att bära barnen och låt dem klättra själva upp på skötbord/stolar/till ditt knä.

Detta är bra att göra för alla som jobbar i förskolan, gravida eller inte. Kroppen ska hålla i många år. 

• Fru Plommon81

Jag trodde att det inte skulle vara några problem att jobba nästan ända fram till BF, bestämde mig för att gå hem två veckor innan på FP. Men graviditeten ville annorlunda. I v 27 blev foglossningen, järnbristen och sömnlösheten för mycket och jag bestämde mig för att gå ner i tid till 75%, lite senare blev jag sjukskriven för foglossningen på 50%, men behövde aldrig få det godkänt då jag istället fick HP på halvtid godkänt i samma veva. Så sista tiden jobbade jag bara halvtid (förmiddagar) och det var riktigt tungt mot slutet, trots att mina kollegor tog nästan allt fysiskt ansträngande (jag satt mest i ateljén med ungarna eller läste böcker). Men det är ju så olika hur man är och hur graviditeten är, dock tycker jag att det är viktigt att lyssna på sin kropp och inte försöka vara "duktig". Även om du mår bra nu så kan det ändras, avvakta och se och var öppen för att det kanske kommer att bli annorlunda än du tänkt dig.

• Lufsan
    Maliso skrev 2012-09-01 16:45:05 följande:
    Jag jobbar som förskollärare och jag hade tänkt jobba precis som dig Lufsan året ut för att sedan vara ledig fram tills att liten kommer! Har ju stött på varandra i andra trådar Skrattande bf än så länge 28/1 men efter RUL på måndag så kanske det ändras. Just nu har jag inga större problem och mina kollegor hjälper mig redan nu med massor som kan innebära problem för mig, som att bädda ut och bädda upp alla madrasserna och plocka ur diskmaskinen. Försöker själv att tänka på hur jag lyfter barnen när jag gör det och försöker att sätta mig på en rullpall innan jag plockar upp barnet i famnen. Jag arbetar på en 1-3 års avdelning så det kan ju ställa till problem längre fram om krämpor dyker upp. Det är ju som du säger svårt att veta hur det kommer att gå när det är första barnet och allt!
    Ja just det! jag jobbar ju på en avdelning som i år inte har några inskolningar, barnen är 2-5 år gamla. Vi har stolar och bord som är höga (det gillar jag kanske inte ur pedagogik synpunkt men det är ju bra för mig nu). Det är som sagt 5 barn som har blöja. Vi har tyvärr inga rullstolar men vi har små stolar som jag kan ta och sitta på när jag ska klä på barnen. Vi diskar ingenting själva utan kör bara ut allt i köket. 
    De enda arbetsuppgifterna jag kan tänka mig blir jobbiga är klä på barnen. Ta på dom skor. Böja mig ner för att prata med barnen. Och en våldsam pojke med ADHD.  
    Pojken är väl det enda jag egentligen oroar mig för. När han inte får som han vill slåss han, sparkas och boxas. Men tror inte att det kommer göra att jag blir beviljad då jag säkert skulle kunna byta avdelning. 
    Som du säger så vet man ju inte vad som kan dyka upp. Men får man foglossning eller annat så kan man ju få sjukskrivning. 

En dag i sänder.
Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?