• Lufsan

Förskolepersonal: hur gjorde ni?

Hej!
    Har precis börjat på ett nytt jobb, på förskola såklart. Och är gravid, Den lilla tjejen beräknas komma i januari.
    Jag hade tänkt att inte hålla på alls med havandeskapspenning eller så, utan jobba tills i december och sedan gå ledighet.
    Nu har min BM frågat mig om verkligen kommer orka det (hon är jättegullig så inget fel på henne) och om jag kanske inte ska fundera över det i alla fall.
    Har inga komplikationer och mår hur bra som helst. Har lågt blodtryck bara, men det är inte så att jag svimmar eller så.

Nu har jag dock börjat märka på jobbet att magen, som ännu inte är så stor, har börjat vara ivägen. Har svårt att hjälpa barnen med kläder och skor och kan ju inte heller lyfta barnen speciellt mycket.
    Så har börjat undra om graviditeten kommer orsaka massor av svårigheter? (Min första så är helt grön) 

Så nu undar jag hur gjorde ni och hur var det för er? Ni som hade HP när gick ni på ledighet? Ni som jobbat hur var det med den stora magen? Jag vill veta allt! 

En dag i sänder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?
  • Lufsan
    Tramptass skrev 2012-09-01 16:52:51 följande:
    Jobbade in i det sista med första barnet, ledig två veckor innan med andra. Gick bra men man får ju tänka sig lite för och dra ner på tempot lite.

Använd en rullpall när du klär barnen. Låt dem göra så mycket som möjligt själva (detta gäller iofs alltid). Undvik att bära barnen och låt dem klättra själva upp på skötbord/stolar/till ditt knä.

Detta är bra att göra för alla som jobbar i förskolan, gravida eller inte. Kroppen ska hålla i många år. 
    Har tyvärr inga rullpallar... Men vi har små stolar i dockrummet jag kanske kan använda. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Fru Plommon81 skrev 2012-09-01 17:00:48 följande:
    Jag trodde att det inte skulle vara några problem att jobba nästan ända fram till BF, bestämde mig för att gå hem två veckor innan på FP. Men graviditeten ville annorlunda. I v 27 blev foglossningen, järnbristen och sömnlösheten för mycket och jag bestämde mig för att gå ner i tid till 75%, lite senare blev jag sjukskriven för foglossningen på 50%, men behövde aldrig få det godkänt då jag istället fick HP på halvtid godkänt i samma veva. Så sista tiden jobbade jag bara halvtid (förmiddagar) och det var riktigt tungt mot slutet, trots att mina kollegor tog nästan allt fysiskt ansträngande (jag satt mest i ateljén med ungarna eller läste böcker). Men det är ju så olika hur man är och hur graviditeten är, dock tycker jag att det är viktigt att lyssna på sin kropp och inte försöka vara "duktig". Även om du mår bra nu så kan det ändras, avvakta och se och var öppen för att det kanske kommer att bli annorlunda än du tänkt dig.
    Tack! Ja vi får se vad som händer. Jag hoppas att jag ska må bra hela graviditeten. Men har ett hörtfel sen innan som jag är lite orolig för ska börja göra ordentligt ont när jag blir större. Men än så länge går det jättebra och då har jag ändå gått upp 7 kg.
    En dag i sänder.
  • Adidas16

Lufsan: Du skrev att du börjat nytt jobb men jag antar de visste du var gravid redan vid anställningen va?

• Lufsan
    Adidas16 skrev 2012-09-01 17:14:51 följande:
    Lufsan: Du skrev att du börjat nytt jobb men jag antar de visste du var gravid redan vid anställningen va?
    Vad spelar det för roll?  
    En dag i sänder.
  • Chinx

Jag har också BF i januari och jobbar på förskola. Jag har sökt gravidpenning (som det heter numera) från ca 60 dagar innan BF (vilket är det tidigaste man får söka). Det innebär alltså att det blir från v. 31 ungefär. Det är väldigt svårt att få gravidpenning som förskollärare, speciellt om du inte har särskilda besvär annat än en stor mage.

Jag är relativt säker på att jag kommer få avslag och undrar hur jag ska klara det. Jag har både föräldrar på förskolan och en BM som inte tror att det kommer vara möjligt att jobba med barn 1½ - 2½ år mot slutet. Känns inte så kul när föräldrarna uttrycker oro för mitt "tillstånd" och hur det kommer vara i december. Men jag har iaf sökt, räknar dock med att inte få det. 

thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
  • Adidas16

Nej, anledningen jag frågar är att jag sitter i en sådan sits. Jag har börjat ett nytt jobb som förskollärare och är i vecka 11. När jag var på intervju visste jag inte att jag var gravid, tänkte börja med p-piller direkt när jag fick besked om jobbet då jag egentligen bara skulle få ett halvår vik men fick efter intervju provanställning och tänkte kan vara gött med fast jobb innan barn. Så ville fråga om de visste om det, men antar de när du skriver att din mage är i vägen och då borde andra redan se. Det jag tänkte fråga var när ska man berätta? Så var inget negativt med frågan :/  Vet bara inte när jag ska berätta för skäms när jag precis börjat på jobbet, precis nyexaminerad dessutom.

• Lufsan
    Adidas16 skrev 2012-09-01 17:24:33 följande:
    Nej, anledningen jag frågar är att jag sitter i en sådan sits. Jag har börjat ett nytt jobb som förskollärare och är i vecka 11. När jag var på intervju visste jag inte att jag var gravid, tänkte börja med p-piller direkt när jag fick besked om jobbet då jag egentligen bara skulle få ett halvår vik men fick efter intervju provanställning och tänkte kan vara gött med fast jobb innan barn. Så ville fråga om de visste om det, men antar de när du skriver att din mage är i vägen och då borde andra redan se. Det jag tänkte fråga var när ska man berätta? Så var inget negativt med frågan :/  Vet bara inte när jag ska berätta för skäms när jag precis börjat på jobbet, precis nyexaminerad dessutom.
    Nej, när jag skrev på kontraktet var jag i v.7 och berättade inget då. Ringde min chef två veckor innan jag skulle börja och berättade att jag var gravid. Hon blev glad och sa grattis! =) Har inte märkt att någon på jobbet har problem med graviditeten heller. Så var inte nervös.
    Jag personligen ville inte berätta något fören efter KUB UL. Men det gick ett tag efter det och jag berättade i vecka 16 har jag för mig. 
    Stressa inte! Sen reagerar alla olika men inget hemskt kan hända och det helt naturligt att bli gravid.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Chinx skrev 2012-09-01 17:23:45 följande:
    Jag har också BF i januari och jobbar på förskola. Jag har sökt gravidpenning (som det heter numera) från ca 60 dagar innan BF (vilket är det tidigaste man får söka). Det innebär alltså att det blir från v. 31 ungefär. Det är väldigt svårt att få gravidpenning som förskollärare, speciellt om du inte har särskilda besvär annat än en stor mage.

Jag är relativt säker på att jag kommer få avslag och undrar hur jag ska klara det. Jag har både föräldrar på förskolan och en BM som inte tror att det kommer vara möjligt att jobba med barn 1½ - 2½ år mot slutet. Känns inte så kul när föräldrarna uttrycker oro för mitt "tillstånd" och hur det kommer vara i december. Men jag har iaf sökt, räknar dock med att inte få det. 
    Jaha då räknade jag fel när jag kollade på FKs hemsida. 

Hoppas du blir beviljad. =) 
    En dag i sänder.
  • Adidas16

Skönt och höra att det gick bra för dig. Nej men jag hoppas jag får fastanställning ändå skulle kännas så skönt för den 3 mars så har jag gjort dem 6 månaderna och 25 mars är jag beräknad i nuläget. Har kub i vecka 13+0 och nu är jag 10+5. Men är inte hela världen egentligen jobb finns det gott om säkert efteråt med. Dock är det mitt samvete, men som du säger det är naturligt att bli gravid. Ska sluta nojja mig :/

• Adidas16

Om man får vara nyfiken, vad har du för anställning? Heltid? Vik eller provanställning?

Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?