• Lufsan

Förskolepersonal: hur gjorde ni?

Hej!
    Har precis börjat på ett nytt jobb, på förskola såklart. Och är gravid, Den lilla tjejen beräknas komma i januari.
    Jag hade tänkt att inte hålla på alls med havandeskapspenning eller så, utan jobba tills i december och sedan gå ledighet.
    Nu har min BM frågat mig om verkligen kommer orka det (hon är jättegullig så inget fel på henne) och om jag kanske inte ska fundera över det i alla fall.
    Har inga komplikationer och mår hur bra som helst. Har lågt blodtryck bara, men det är inte så att jag svimmar eller så.

Nu har jag dock börjat märka på jobbet att magen, som ännu inte är så stor, har börjat vara ivägen. Har svårt att hjälpa barnen med kläder och skor och kan ju inte heller lyfta barnen speciellt mycket.
    Så har börjat undra om graviditeten kommer orsaka massor av svårigheter? (Min första så är helt grön) 

Så nu undar jag hur gjorde ni och hur var det för er? Ni som hade HP när gick ni på ledighet? Ni som jobbat hur var det med den stora magen? Jag vill veta allt! 

En dag i sänder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?
  • suss85

Hej hej!

Jag jobbade ända tills jag hade 5 veckor kvar till BF visst va man otymplig på slutet.. jag satte mig på golvet när barnen skulle ha hjälp att klä sig då böjer man inte till sig på en massa konstiga vis. Jag gav mig fasen på att jag skulle minsann inte bli stoppad för att magen var i vägen.  Jag mådde ju väldigt bra under min graviditet inga krämpor alls, jag tror det är väldigt induviduellt. Otymplig blir man men jag tyckte det funkade iaf =)

• Memsan83

Jag har också tänk att söka men är det så att man inte behöver ta ut om man istället känner att man orkar?

• Chinx
    Memsan83 skrev 2012-09-01 21:17:45 följande:
    Jag har också tänk att söka men är det så att man inte behöver ta ut om man istället känner att man orkar?
    Precis, du behöver inte ta ut om du inte vill. Jag kommer söka och enbart ta ut om jag behöver det, eller ta ut halva. 
    thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
  • Ville och Agnes

Med dottern, 4 år nu, jobbade jag på en "vanlig" förskola med barn 1-5. Dottern var beräknad till mitten av augusti så jag gjorde så att jag tog ut all min semester, 5 veckor, innan hon skulle komma. Så jag kom aldrig tillbaka efter semestern.
    Sen var hon 8 dagar sen så jag var ledig 6 veckor innan hon kom.
    Mådde toppen hela graviditeten men det blev självklart tungt på slutet. Skönt att kunna vila ordentligt!
    Sökte inte gravidpenning!

Med sonen, som kom i dec -11, var det annorlunda. Jobbar på Montessori med barn 1-3. Han var beräknad till mitten av november. Hade tänkt att jobba länge, gärna till början av november. Men fick under sommaren ont i rygg och ner i ena skinkan.
    Efter sommar semestern blev jag sjukskriven på 50% vilket var toppen.
    Ansökte även om gravidpenning!
    Fick i början av oktober min gravidpenning beviljad på heltid och den 4:e oktober gick jag hem.
    Hade inte kunnat jobba mycket längre men med hjälp av vila och vattengympa för gravida blev jag bra i kroppen och mådde toppen i slutet av graviditeten!
    Lilleman tittade ut 1/12 så jag var hemma 2 mån innan han kom.

• HASP

Jobbade till 4 dagar innan sonen föddes. Ville inte va hemma och sega , hade bara blivit less på att vänta å vänta på bebisen i flera veckor annars :)

• Goa frun

Jag fick full Hp 60 dagar innan Bf. Beskrev bara noga vad jag hade för arbetsuppgifter. Det tog ca 3 v

• Jennicken

Jobbade fram till vecka 36, sen blev jag sjukskriven för min rygg höll på att döda mig

• Coyote

Med sonen var jag hemma i två månader innan bf, tog ut min semester och sen föräldradagar några veckor. Han var nämligen beräknad till mitten på september och jag ville inte börja jobba i ny grupp i någon vecka efter semestern, så jag valde att vara helt hemma i stället. Med tvillingarna blev jag sjukskriven i vecka 21, och fick havandeskapspenning sen.

• Frida Li

Jag ville gärna jobba fram till bf men kände på slutet att det blev för jobbigt med magen o tog chansen att gå hem när jag fick beviljas HP. Hade barn i åldrarna 1-2. De var tur att jag gick hem o passade på att vila för barnet tittade ut en månad för tidigt :)

Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?