• Lufsan

Förskolepersonal: hur gjorde ni?

Hej!
    Har precis börjat på ett nytt jobb, på förskola såklart. Och är gravid, Den lilla tjejen beräknas komma i januari.
    Jag hade tänkt att inte hålla på alls med havandeskapspenning eller så, utan jobba tills i december och sedan gå ledighet.
    Nu har min BM frågat mig om verkligen kommer orka det (hon är jättegullig så inget fel på henne) och om jag kanske inte ska fundera över det i alla fall.
    Har inga komplikationer och mår hur bra som helst. Har lågt blodtryck bara, men det är inte så att jag svimmar eller så.

Nu har jag dock börjat märka på jobbet att magen, som ännu inte är så stor, har börjat vara ivägen. Har svårt att hjälpa barnen med kläder och skor och kan ju inte heller lyfta barnen speciellt mycket.
    Så har börjat undra om graviditeten kommer orsaka massor av svårigheter? (Min första så är helt grön) 

Så nu undar jag hur gjorde ni och hur var det för er? Ni som hade HP när gick ni på ledighet? Ni som jobbat hur var det med den stora magen? Jag vill veta allt! 

En dag i sänder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?
  • Chinx
    Coyote skrev 2012-09-02 00:55:46 följande:
    Med sonen var jag hemma i två månader innan bf, tog ut min semester och sen föräldradagar några veckor. Han var nämligen beräknad till mitten på september och jag ville inte börja jobba i ny grupp i någon vecka efter semestern, så jag valde att vara helt hemma i stället. Med tvillingarna blev jag sjukskriven i vecka 21, och fick havandeskapspenning sen.
    Det har jag bestämt mig för att göra oavsett om jag får GP eller inte (HP finns inte längre), alltså gå innan vi får ny barngrupp till vårterminen, eller helt enkelt så att vikarien kan ta över så snabbt som möjligt efter. Jag kommer gå så fort vi stänger över jul (21 december) och inte komma tillbaka i januari när jag har tre veckor kvar till BF. Det är bättre att någon ny får ta över helt än att jag ska dit i bara en vecka och jobba. 
    thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
  • Malima

Jag fick barn i augusti och gick på ordinarie sommarsemester 6 veckor innan bf. Tanken var att jag skulle tillbaka innan jag födde, men insåg sen att jag behövde vila inför förlossningen.
    Jag hade en bra graviditet, utan större besvär( "bara" karpaktunnelsyndrom, halsbränna å lite svårt att sova) så hade det inte varit semester hade jag nog jobbat på!
    För mig kändes det bra:)

Min bm tyckte att jag borde ansöka om hp, men eftersom jag vet att det är svårt att få det beviljat när man jobbar på fsk så ansökte jag inte ens.

Magen upplevde jag aldrig i vägen, men å andra sidan satt jag de senaste månaderna på en rullpall:) barnen var bussiga å hjälpte mig å jag hade schyssta kollegor som också tog en del delar som jag inte kunde ta.

För mig funkade det bra!

• Pärlans2

Första barnet sökte jag hp för halvtid i en månad och fick det, sen gick jag hem helt tio dar innan när hp tog slut, gick över nio dagar med, så det blev ändå länge hemma.
    Nu ska jag få mitt andra barn i oktober och har haft problem med onda åderbrock, sjukskriven halvtid efter sommar semestern. Har sökt hp heltid och fått det 6 veckor innan bf. Så jag går hem helt 14 sep och har bf 29okt.

Mår man bra är det ju skönt att kunna jobba tycker jag, men jag hade nog ändå valt att gå hem ett tag innan, vila och fixa lite är ju skönt med:) Speciellt när man har ett barn till att ta hänsyn till.

Jag upplever med att magen är ivägen och det känns sådär när man måste lyfta ett tungt barn och böja sig ner för att ta på skorna är ju lite besvärligt:) Tycker det känns som att den andra personalen får arbeta mer om jag är kvar och jobbar, än om de får en vikarie som kan göra allt...

• Stina31

Jag gick hem 5 veckor innan bf. Tog då ut komp och semester. Klart det var lite tungt på slutet men det funkade då jag mådde bra. Nästa gång jag är gravid ska jag nog söka hp så får jag se hur jag mår.

• KossanMuu

Blev nekad gravidpenning, men sjukskrevs i alla fall på halvtid från vecka 31+4. Hade inte orkat heltid längre! Jobbar nu 3 veckor till halvtid (tills jag är i v 35+4) sen tar jag 2 veckors semester och resten föräldraledigt. Kan tillägga att jag jobbar på 3-5 års avdelning vilket säkert var anledningen till avslaget men jag tycker mitt jobb är extremt tungt ändå, går ju inte att jämföra med kontorsjobb eller andra jobb där man iaf kan sitta när man vill. 

♥ 14 februari 2010 ♥ BF 22 oktober 2012 ♥
  • minneli

Jag blev nekad GP förra graviditeten, då jobbade jag med 17 barn 1-2 år, jag 100% och en annan 100% som också var gravid i samma vecka plus två som jobbade 75%.Blev sjukskriven 25% för högt blodtryck i typ v32 och lite senare 100% för havandeskapsförgiftningen.

Nu är jag i v23 på tisdag och har precis ansökt om GP, som isåfall blir från 16 nov, cirka 2 mån innan bf. Men det känns som ett lotteri om det blir beviljat eller inte..

• Chinx
    minneli skrev 2012-09-09 20:43:38 följande:
    Nu är jag i v23 på tisdag och har precis ansökt om GP, som isåfall blir från 16 nov, cirka 2 mån innan bf. Men det känns som ett lotteri om det blir beviljat eller inte..
    Jag har sökt som du och jobbar i en liknande situation med 11 stycken 1-2½ åringar. Jag jobbar 100% och min kollega 80%. Känner redan hur tungt det börjar bli men har väldigt svårt att tro att jag kommer bli beviljad GP. Har skickat in papprena för lite över en vecka sen och måste nu få inkomstuppgifter av jobbet innan de kan gå vidare med ansökan. Det är svårt nog att få bara inkomstuppgifterna..men hoppas det går snabbt.
    thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
  • M i l l a n
    minneli skrev 2012-09-18 19:48:19 följande:
    Idag blev jag beviljad hel graviditetspenning!
    Grattis :D Skönt för dig!
Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?