• Lufsan

Förskolepersonal: hur gjorde ni?

Hej!
    Har precis börjat på ett nytt jobb, på förskola såklart. Och är gravid, Den lilla tjejen beräknas komma i januari.
    Jag hade tänkt att inte hålla på alls med havandeskapspenning eller så, utan jobba tills i december och sedan gå ledighet.
    Nu har min BM frågat mig om verkligen kommer orka det (hon är jättegullig så inget fel på henne) och om jag kanske inte ska fundera över det i alla fall.
    Har inga komplikationer och mår hur bra som helst. Har lågt blodtryck bara, men det är inte så att jag svimmar eller så.

Nu har jag dock börjat märka på jobbet att magen, som ännu inte är så stor, har börjat vara ivägen. Har svårt att hjälpa barnen med kläder och skor och kan ju inte heller lyfta barnen speciellt mycket.
    Så har börjat undra om graviditeten kommer orsaka massor av svårigheter? (Min första så är helt grön) 

Så nu undar jag hur gjorde ni och hur var det för er? Ni som hade HP när gick ni på ledighet? Ni som jobbat hur var det med den stora magen? Jag vill veta allt! 

En dag i sänder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?
  • Lufsan
    Adidas16 skrev 2012-09-01 17:50:45 följande:
    Skönt och höra att det gick bra för dig. Nej men jag hoppas jag får fastanställning ändå skulle kännas så skönt för den 3 mars så har jag gjort dem 6 månaderna och 25 mars är jag beräknad i nuläget. Har kub i vecka 13+0 och nu är jag 10+5. Men är inte hela världen egentligen jobb finns det gott om säkert efteråt med. Dock är det mitt samvete, men som du säger det är naturligt att bli gravid. Ska sluta nojja mig :/
    Ja jobbar man på förskola och dessutom är fsklärare så finns det MÄNGDER med jobb. I alla fall i sthlm. Jag fick jobb otroligt lätt och är outbildad med 6 månaders erfarenhet. 
    En dag i sänder.
  • Gisney

Jag har använt pallar från IKEA för vi har tre stycken sådana i tamburen på förskolan som all personal hjälper. Sen har det ju gjort en hel del att man blivit stor och klumpig nu i sommartider när det inte krävs så mycket kläder på. Som mest blir det regnkläder :) Det jag har känt av värst nu var vilan när vi ligger på madrasser på golvet, sista veckan var jag som en skalbagge som hamnat på rygg. Nu är jag ordinerad vila med stora bokstäver av läkaren som sjukskrev mig. Han skakade på huvudet när jag sa att jag jobbat innan jag kom på läkarbesöket.

Nu vet jag ju inte än om FK godkänner sjukskrivningen, men det får väl lösa sig på ett eller annat sätt. I och med sömnbrist så var jag ju svimfärdig och foglossningen gjorde ju att efter några timmars arbete så kunde jag knappt gå.  Sökte inte HP eftersom många blivit nekade och jag har inte haft några krämpor innan.

• Cisslan

Jag var beräknad i slutet av februari och var ledig en dag i veckan i från januari. Sedan hann vara hemma en vecka :)

Förskola är enligt Fördäkringskassan inte tillräckligt tungt för HP. Hade egentligen behövt vara hemma från jul men fick inte trots ryggont och andra besvär.

• garib

Jobbade till sista dagen ,dock var detta i början av 80talet,då var det svårt att bli sjukskriven eller beviljad hp överhuvudtaget.

• My Guiding Light

Innan graviditeten var jag inställd på att jobba så länge det gick. Men när veckorna började ticka på så ändrade jag mig helt. Jobbar med de minsta barnen så det är mycket lyft, påklädning, avklädning, plockande osv. Sökte hel gravpenning efter RUL av olika anledningar: hade problem med foglossning, var otroligt trött, kände mig redan då begränsad i vad jag kunde göra och inte vilket jag tyckte påverkade hur bra jag kunde utföra mitt pedagogiska uppdrag (kände mig inte bekväm med att lämna över alla lyft till kollegor och städning mm eftersom det ju sliter på dom också, hade svårt att gå i skogen, sitta på barnens nivå, vara ensam med en mindre grupp etc, dvs sådant som faktiskt vår pedagogik till viss del bygger på), timing (har BF i okt, skulle starta med nya inskolningar i aug vilket kändes jobbigt gentemot både nya barnen, nya föräldrar och nya kollegor) och sist men inte minst var jag nojig över barnens säkerhet eftersom jag inte var särskilt snabb vid ex konflikter, olyckor och ett barn som gärna klättrade över staketet. Blev beviljad utan problem från FK. Även fått två olika sjukskrivningar beviljade utan problem inom ett par dagar. Hade så mycket farhågor om att det skulle ta låååååååång tid och vara svårt att få igenom just vid graviditet men hade så fel! Sen är det ju så att bara för att du söker måste man ju inte ta ut gravpenningen och man kan välja att bara ta en del av det man blivit beviljad.

• Chinx
    Cisslan skrev 2012-09-01 18:41:12 följande:
    Jag var beräknad i slutet av februari och var ledig en dag i veckan i från januari. Sedan hann vara hemma en vecka :)
    Om man går ner i tid, har man någon rätt att säga var de timmarna ska plockas? Vad jag förstår får man oftast inte vara hemma en dag i veckan utan måste gå ner i tid lite varje dag istället. 
    thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
  • M i l l a n

En liten rättning av dina svarsalternativ. Man kan inte få havandeskapspenning (eller graviditetspenning som det heter nu för tiden) från vecka 20 eller 30. Man kan få det tidigast 60 dagar innan beräknad förlossning. (v. 32) Undantag är om arbetsgivaren stänger av dig från jobbet då det bedömts att det finns risker med att arbeta. Det gäller inte oss i förskolan, utan bara riktigt farliga yrken. Då får man ersättning från det datum när avstängning sker. Jag jobbar också i förskola och har blivit beviljad graviditetspenning. Har beräknad förlossning den 25 okt. Jag ansökte innan jag kände att det var allt för tungt. Men var glad att jag gjorde det för när de på fk hunnit handlägga mitt ärende 5 veckor efter jag skickat in det, så hade magen hunnit växa riktigt mycket. Det var jobbigt att böja sig, sitta lågt ner, att gå iväg till skog och parker vilket vi gör varje dag. Så det var en stor lättnad att få det beviljat. Om du ska ansöka så tänkt på att handläggningstiden är riktigt lång. Det tar minst 4 veckor, men för mig tog det ca 5.

• nalleryd

Säger som någon annan sa. Rullpallar, sen såg jag att ni inte har de. Har jobbat som fsk i 5 år men inom förskolans värd i 11 år och aldrig varit med om att det inte finns rullpallar. De tycker jag absolut ni ska beställa 1 eller 2 st. De ska inte behöva gå på era pedagogiska kassa heller. Nu har jag blivit sjukskriven båda gångerna och jobbar i 1-3 års avdelning med bara blöjbarn. Så jag hade nog inte klarat det pga svår foglossning. Men Jag har många kollegor som jobbat tiden ut för att de velat de, lika många har tagit havandeskapspenning eller blivit sjukskrivna. Om du verkligen vill jobba så ska du klart göra det. Bara du som kan avgöra deär inte säker, men man kan väl söka havandeskapspenning och om du skulle få det beviljat kan man väl bara neka den om du nu inte vill ha den? Eller måste man ta ut den?
    Magen är i vägen, de kan jag hålla med om, men av och påklädning kan nog många av barnen på er avdelning klara själv med lite hjälp. Har ni stege eller höj och sänkbart skötbord? När jag är på golvet med barnen har det hjälpt att sitta på knä. Magen är inte ivägen lika mycket då :) Man hittar sina knep :)

• M i l l a n
    Chinx skrev 2012-09-01 19:58:26 följande:
    Om man går ner i tid, har man någon rätt att säga var de timmarna ska plockas? Vad jag förstår får man oftast inte vara hemma en dag i veckan utan måste gå ner i tid lite varje dag istället. 
    thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013

Ett tips om du hade tänkt att gå ner i tid, är att kolla upp innan hur det skulle påverka din SGI. En arbetskamrat som gick på föräldraledighet nyligen jobbade deltid, vilket även hennes SGI är baserades på. Hon får inte alls ut mycket i föräldrapenning. Om du får vara hemma en dag i veckan eller om du bara ska korta ner dagarna, är väl din chef som ska besluta? Jag vet flera på mitt jobb som fått dra ner arbetstiden genom att bara jobba 4 dagar i veckan. Så visst går det, om chefen tycker att det är okej.
  • Cisslan

Chinx; jo det stämmer som du skriver men jag fick inte HP och kunde därför välja att vara ledig en hel dag.

Svar på tråden Förskolepersonal: hur gjorde ni?