• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • Run to the hills

Kapar tråden. Var i Haparanda/Tornio köper ni Kuoma? För jag antar att det är dit ni åker? Vad heter affären?

• Snusklubba

Jag har 4 barn. Det som är helt får dom ärva och när det behövs nytt så köper jag på rea.
    Fast jag kan ju bli bättre på det där, det vet jag. Jag tänker varje höst att jag ska bli bättre, men det blir inte så ändå

I år är det dock en "billig" höst. Behöver bara komplettera med ett par byxor, vinterkängor och fodrade gummistövlar till alla, mössor och vantar till alla och något underställ till 3 av barnen.

Förutom rena vinterkläder har dom även fodrade regnkläder. Dom tycker jag är smidiga när det är kallt, men slaskigt.  

Bor ju så att det vissa vintrar är vinter, dvs snö och fint och vissa är det bara regn och slask.  

• Lind a

Jag lägger alltid mycket pengar på ytterkläder. I år har jag köpt Helly Hansen ull underställ. Fleece ifrån HH med. Mössa ifrån peak och Reima (i ull) vantar ifrån hestra med Gore-tex och vinterkläderna fyndade jag på rean i Mars. 30% på peak performance... Skor ecco el Viking...

• Anonym
    Lind a skrev 2012-09-08 19:18:03 följande:
    Jag lägger alltid mycket pengar på ytterkläder. I år har jag köpt Helly Hansen ull underställ. Fleece ifrån HH med. Mössa ifrån peak och Reima (i ull) vantar ifrån hestra med Gore-tex och vinterkläderna fyndade jag på rean i Mars. 30% på peak performance... Skor ecco el Viking...
    Ja, jag brukar också köpa de märkena, tycker de är bra Fast även när de är på rea är de ju allt annat än billiga tyvärr...
  • Nyfiken gul

Kan tipsa om Facebooks  egna köp o säljsidor samt bortskänkes-sidor!

Finns mängder med såna sidor som enbart handlar om barnkläder också - hittar man bara en sida så brukar man kunna fråga om flera andra sidor.

Finns hur mycket som helst och det går fort att både bli av med grejorna och faktiskt köpa sakerna också.

hittade just nu ett par fodrade gummistövlar till 4-åringen - 30 kr!  Helt nya och oanvända!  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Jag har alltid köpt ytterkläder av märkena Molo, Isbjörn, Reima, Gneis och Pop och skor av märkena Ecco och Viking. Mössor har varierat och vantar har vi mycket Hestra...har jag gått på myten om att dyrare är bättre? Är de billigare märkena lika bra?

• splink

Jag köpte vinterkläder till dottern i juni. Det blev ett set med byxor och jacka och en overall, från Molo. Sen köpte jag vinterstövlar från Kavat och mössor från Didrikson. Brukar köpa begagnat, men i år blev det ju till 50% rea så jag slog till på nytt. Underställ och vantar och sånt har jag inte köpt ännu. Får se vad det blir för nåt. 

För mig är det jätteviktigt att min dotter har ordentliga vinterkläder. Minns hur jag fick frysa och vara blöt då jag var liten och min mamma inte tyckte det var sådär jätteviktigt med rejäla ytterkläder (plus att de väl inte var så bra på 80-talet som nu?)

Dotter född -07, BF med dotter 2 18/9, Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-08 19:24:16 följande:
    Jag har alltid köpt ytterkläder av märkena Molo, Isbjörn, Reima, Gneis och Pop och skor av märkena Ecco och Viking. Mössor har varierat och vantar har vi mycket Hestra...har jag gått på myten om att dyrare är bättre? Är de billigare märkena lika bra?
    Förtydligar:  Jag har ofta köpt på rea eller begagnat, men som någon skrev, en "märkesoverall" på Tradera kan ju ofta går för 700 kr..
  • yodi

har tre barn och ett fjärde på väg

jag brukar planera just detta med vinter kläder väldigt långt i förväg, jag brukar börja köpa upp redan när dom börjar rea ut inför våren.

bla så köpte jag i våras vinterkängor till barnen (viking) med 70% rabatt.

när det gäller ytterkläder så brukar jag låta det kosta en slant och dom håller så dom två yngsta har kunnat ärva en hel del.

när det gäller skor så brukar det bli viking eller eco. när det gäller ytterkläderna så har jag varierat lite mellan didriksons, reima och pop. jag brukar kolla hur det går för dom på vi föräldrars tester.          

• Anonym

Vantar, mössor, halsdukar, pannband och liknande saker anser jag är förbrukningsvaror - jag skulle aldrig i livet betala större summor för såna saker.  Jag köper 5-pack fingervantar på Hm för 79 kr  tex.  Såna saker finns att köpa året om dessutom så jag köper på mig när det är billigt,  "barnen" (läs jag) önskar sig sånt i födelsedagspresent o julklapp så sjunker summorna också.

behöver man skidhandskar eller specialvantar  finns dom att hitta för bra peng på second hand.

Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift