• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

jag har hitils haft reima och gneis till dottern, i år kan hon ff ha sin från förra året men den räcker nog inte hela vägen, men har köpt 2 delat från kappahl kaxs med fina rabatter också..

lillebror kommer få ärva from nästa år men nu hade vi sålt av dotterns overall från hon var liten..

skor kör vi viking, har testat andra märken och ecco har varit sämst av dom, dottern var så kall om fötterna trots ullstrumpor..

tror inte fodrade gummistövlar håller en hel vinter..

jobbar också på förskola och det värsta som finns är när barnen har för små/tighta overller, för stora skor mm super om man kan ärva men om det skiljer mkt i storlek är det inte ok tycker jag.. alla barn är ju olika.. 

• Anonym

Jag har bara ett barn, det hjälper nog ekonomisk. Men oftast så köper jag kläder en stl större så att de räcker i två år (när det gäller jackor, regnställ mm.).

• Anonym

Ullared säger jag då,

De har märkeskläder även där.

Jag köpte vinterkläder där 300 kr settet, då jag kommer hem till sportaffären här så har de exakt samma fast för 1000 kr.
    Så man kan spara mkt på att handla där, bor du nära västkusten eller västra delarna av sverige så har du sportshoppen som säljer märkeskläder till halva priset. Ullunderställ kostar 100 kr per del.
    Gortexvantar 199 kr.

Det kostar bara runt 2-300 kr att ta bussen till ullared, eller om du tar med en väninna och bilar. 

• Anonym

Åh, så många svar som droppat in! Tack, jag suger åt mig alla tips som en svamp, nu ska jag bli bättre på att shoppa!

Såg att flera listat vad deras barn kommer att ha på sig i vinter och mina kommer att ha:

1. Tvådelat från Gneis och Ecco-skor (allt köpt nytt, kostade nog totalt 2500 kr)

2. Tvådelat från Molo och Kavat-skor (set köpt på rea, skor från second hand-affär, summa 2000 kr)

3. Overall från Isbjörn och Superfit-skor (Overall köpt på rea, skor köpta nya, summa 2000 kr)

4. Overall från Molo.Skor har jag inte köpt än, hoppas på att hitta second hand. (overallen är ärvd efter storasyskon, köpt ny för lite över 1000 kr)

Ullunderställ köpte jag på halva-priset rea förra året till alla. Mössor har de vindtäta i ull från Reima och vantar från Hestra, Gneis och Reima (de har två par var) Alla har också en extra uppsättning kläder i nödfall; overaller från HM, Didriksson och Kappahl som alla är köpta på Blocket.

• Anonym
    Anonym (Loppis 4-ever) skrev 2012-09-09 10:46:36 följande:
    Ja, i år blev det riktigt dyrt för oss (ironi). Sonen fick en reimaoverall, ett par fodrade regnbyxor från Lindex, ett par skidbyxor från Didriksson och en jacka från Reima, kängor från kavat och kängor från viking samt ett par fodrade stövlar från Viking. Mössa och vantar passar från året innan. Total kostnad 150 kr. Loppis är det absolut bästa alternativet om du vill att barnen ska ha märkeskläder men inte har råd att lägga en månadslön varje säsong.
    Jag tycker själv att det lönar sig att köpa märkeskläder, de håller längre och syskon kan ärva varandra. Hade en overall från Kappahl när sonen var liten och den höll inte hela vintern. Ska sägas att han är ett stillsamt barn. Den gick sönder i grenen och den läckte in vid dragkedjan. 

Kolla i lokaltidningen och hör bland vännerna. Det är alltid loppis någonstans.
    Ett annat tips är att ni som har barn i samma ålder går ihop i en klädpool. Det hade jag och två väninnor när barnen var mindre (pojkarna var födda med ett års mellanrum) och det var kanon. Vi bytte kläder med varandra ett par gånger om året. Skitbra!

Jag tycker även att Din Sko har helt ok skor till barnen för ett bra pris. Ett litet budgettips.  
    Oj, märkesgrejer kostar från 400 och uppåt på de loppisar jag besökt.

Men grattis till bra fynd!
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-09-09 09:26:36 följande:
    samma här, vad underbart det var när man upptäckte de bra vinterkläderna. Därför är jag så noga med mina barns kläder.
    Det är inte priset på skorna som avgör att dom är bra, eller att kvaliten är bra.

Ser man på skorna att de är vattentäta nertil, dvs gummerade. Med en lös filtinnertoffel  så klarar man sig.

Sen lyfter man ur toffeln under natten.
    Man kan även köpa lös ullsula.

Och att använda tunnstrumpa, plus ullsocka.

Dessa skor kostar inte mer än 2-300 kr och klarar både kyla och slask.

Men det minus som ni kanske tycker är att de saknar MÄRKE...Flört

Är det slaskväder, så funkar det att sätta gallon utanpå overall/flisdräkt .
  • Anonym
    Vinterankan skrev 2012-09-09 13:19:16 följande:
    Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag inte haft behov av kläder som andas och är av en klass bättre förrän jag började vandra i några timmar uppför berg för att sedan åka ner igen. Dvs hög ansträngning under kanske två-tre timmar för att sedan åka nedför och sedan samma sak igen från det liftarna öppnar tills de stänger, alltså ca 8-10 timmar i sträck 

Du kanske tycker det jag listar är skräp och jag var själv tveksam första gången jag köpte men jag är väldigt noga att känna på min dotter när hon kommer in efter att vi varit ute och lekt om hon är blöt eller kall vilket hon aldrig varit. Och hon leker inte lugna lekar.

Om man har så dålig ekonomi att man måste spara kläder för att ha råd med de finaste vinterkläderna så tycker jag att det är bättre att lägga de pengarna på något annat som t.ex. en skidresa som barnen verkligen kan ha kul av. 
    Vi har också sysslat med alpint (tävlat)
    Och det handlar inte om priset, eller märke.
    Utan om kvalitet, ett bra underställ, Jacka som tar emot vind. Handskar kan behövs några med lite mer lager i och vindtäta, där rekommenderar jag hestra. För de som åker utför. Och bra skydd för hals, samt ryggskydd.

Som jag skrev i ovanstående inlägg så funkar det med billigare stövlar, om det är rätt foder, om sulan är bra, och att de är lite större så att det ryms luft , o att det ska rymmas ullsocker. ÄKTA ullsocker 
  • Anonym
    Fenrisulven skrev 2012-09-09 11:58:40 följande:
    kanske inte men om man med en dålig ekonomi väljer att skaffa barn så tycker jag inte att man har rätt att gnälla i efterhand.Man vet att barn kostar när man skaffar dem och man blir absolut inte tvingad att skaffa dem
    Hur blir man som du? Hur har man mage att skriva så som du gör?
    Fik lite kräk i munnen när jag läste ditt inlägg!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-09 13:24:20 följande:
    Det är inte priset på skorna som avgör att dom är bra, eller att kvaliten är bra.

Ser man på skorna att de är vattentäta nertil, dvs gummerade. Med en lös filtinnertoffel  så klarar man sig.

Sen lyfter man ur toffeln under natten.
    Man kan även köpa lös ullsula.

Och att använda tunnstrumpa, plus ullsocka.

Dessa skor kostar inte mer än 2-300 kr och klarar både kyla och slask.

Men det minus som ni kanske tycker är att de saknar MÄRKE...Flört

Är det slaskväder, så funkar det att sätta gallon utanpå overall/flisdräkt .
    precis!
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift