• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Dotter på snart 1 år;

2 delat set från Gekås 149:-
    Overall efter storebror samt en fleeceoverall också efter storebror.
    Halsduk o mössa, arv från mig då jag var liten
    Regnställ 130:- begagnat från en grupp på facebook
    Skor har vi inte införskaffat än och inte heller vantar

Son på 3,5;

2 delat set från Gekås 149:-
    Ytterligare ett två delat set som ingick i ett klädpaket på Tradera. 340:- för hela paketet (4 mjukisbyxor, 4-5 tröjor, 2 tjocktröjor, ett par regnbyxor)
    En skaljackafrån Pop inkl fleecejackan för 61:- på tradera
    2 par långkalsonger från Gekås 60:- för båda
    Mössa, vantar och fuskpolo för ca 50:- på Gekås. Då var det ett par tumvantar och 2 par fingervantar.

Skorna är inte inhandlade ännu.

Det behöver inte vara dyrt med popkläder osv om man köper fint begagnat.
    Inte heller vinterkläder, det finns massor på tradera nu!

Jag köper oftast till ett barn i taget. Ena månaden köper jag till flickan och den andra till pojken.
    Och har man svårt för att hinna med kan man likaväl börja tidigt.

• Anonym

Jag tycker att priset på kalasbyxor är horribelt för både flickor och större pojkar!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-10 09:20:51 följande:
    Jag tycker att priset på kalasbyxor är horribelt för både flickor och större pojkar!
    Håller med! Priset på tjocka strunpbyxor till större killar är gräsligt!
  • Anonym
    Skit i det du skrev 2012-09-10 09:35:01 följande:
    Vad har du för barn? En porslinsdocka?

Kläder håller inte här. Det går sönder och slits.

Inte fan betalar någon en tusing för en overall med sönderskrapade knän?

Och jag har svårt att tro att garantin täcker förslitningsskador, men jag kan ha fel.
    Isf är det ju bara att hämta ut en ny efter säsongens slut och sälja den för mer.

Jag lär mina barn att inte krypa på marken eller förstöra kläder på annat sätt.
    Man ska vara rädd om sina saker och det gäller även kläder. Varför lära sina barn att det är ok att förstöra?
  • Anonym

Oj, vad många lägger ner mycket pengar på kläder! Det gör väl vi med men inte 2*300 kr¨på vantar till 1 barn. Eller 1000 kr för en jacka. Isåfall ska det vara ett barn som är ute i skogen och jagar eller åker skidor osv. Inte vanliga ute lek kläder. För då behöver man inte så dyra kläder.

• Anonym

Jag köper också gärna litet dyrare grejer, tycker att de verkar hålla bättre. Och ja, litet märkesdiva är jag nog... Fast jag försöker att sansa mig... Förra året hade vi en overall från Gneis, vinterstövlar från Ecco, Vinterjacka + täckbyxor från Didriksons, vantar från Stadium. I år blir det vinterstövlar från Treksta (till introduktionspris, fick dem för strax under 500 kr). Overall från Gneis (kommer gå på ca 1100 kr + frakt). Ullunderställ köpte jag två på rea i våras, från Pierre Robert. Behöver komplettera med ett till, tror jag. Behöver nog också köpa en hel drös med ullstrumpor... Blir nog från Gneis eller Minimundus. Fleecekläder köper jag från H&M. Vantar blir antingen Stadium i år också, eller Gneis. Tunna vantar (stickade "magic"-vantar) köper jag ullvarianter från Stadium. Ärligt talat så är det bara att inse att det kostar en del. Men samtidigt tycker jag det är värt det, för att barnet ska hålla sig varmt och lära sig att man kan klä sig efter vädret och vara ute i alla lägen. Och till skillnad från den Anonym som skrev #361 så försöker jag inte lära mina barn att "vara rädda" om sina kläder. Visst vill jag inte att barnet ska förstöra sina kläder medvetet, men jag skulle aldrig hindra barnet att leka med motiveringen att kläderna kan gå sönder... Vill barnet åka kana nerför grusbacke så får barnet göra det. Kläder går alltid att köpa nya, om de skulle gå sönder...

• Anonym

Vi har två ganska stora inkomster i vår familj men jag känner ändå att jag inte har lust att läga tusentals kronor på sådant som ändå bara ska förstöras.
    Jag handlar mycket på tradera. Ibland köper jag märkesgrejer men då säljer jag vidare nästa säsong.
    Det går att komma runt dessa kostnader.
    Och det där med underställ etc tycker jag är så överdrivet. Det verkar vara så att man ska ha en uppsättning kläder för varje väder, det är löjligt. Vindställ, regnställ, underställ. Gör det inte så svårt.
    /fyrabarnsmamma

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-10 10:41:27 följande:
    Vi har två ganska stora inkomster i vår familj men jag känner ändå att jag inte har lust att läga tusentals kronor på sådant som ändå bara ska förstöras. Jag handlar mycket på tradera. Ibland köper jag märkesgrejer men då säljer jag vidare nästa säsong. Det går att komma runt dessa kostnader. Och det där med underställ etc tycker jag är så överdrivet. Det verkar vara så att man ska ha en uppsättning kläder för varje väder, det är löjligt. Vindställ, regnställ, underställ. Gör det inte så svårt. /fyrabarnsmamma

Tja, hur har du det själv med kläder? Regnkläder är ju ganska givet att man behöver. Vindställ? Jo, sådant har jag när jag tränar. Annars kanske du menar vindtäta skalkläder? Sådana har jag till mitt barn. De ersätter då regnkläder, plus att de funkar bra i alla väder. Jag har alltså ett set med skalkläder + en vindfleece, och detta täcker mitt barns behov av ytterkläder all tid utanför overallväder. Då gör det inte så mycket att det kostar en slant, för att man ska få bra kläder. Underställ använder jag själv mycket, så det var givet att köpa det till mitt barn. Vintertid har mitt barn på sig understället till förskolan, med någon tröja över. Detta för att det är smidiga kläder, som är varma men som inte blir knöliga innanför overallen när man är ute och leker. Under hösten kan man också ha underställsbyxorna under andra byxor, innan man behöver ta till overallen. 4 Så att man har en uppsättning kläder för varje väder, är ju inte sant... Jag tycker att jag har bättre och mer ändamålsenliga kläder, samt färre plagg, jämfört med om jag haft vanlig jacka, regnställ i galon, fodrat regnställ i galon, samt overall till mitt barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-10 11:16:15 följande:

Tja, hur har du det själv med kläder? Regnkläder är ju ganska givet att man behöver. Vindställ? Jo, sådant har jag när jag tränar. Annars kanske du menar vindtäta skalkläder? Sådana har jag till mitt barn. De ersätter då regnkläder, plus att de funkar bra i alla väder. Jag har alltså ett set med skalkläder + en vindfleece, och detta täcker mitt barns behov av ytterkläder all tid utanför overallväder. Då gör det inte så mycket att det kostar en slant, för att man ska få bra kläder. Underställ använder jag själv mycket, så det var givet att köpa det till mitt barn. Vintertid har mitt barn på sig understället till förskolan, med någon tröja över. Detta för att det är smidiga kläder, som är varma men som inte blir knöliga innanför overallen när man är ute och leker. Under hösten kan man också ha underställsbyxorna under andra byxor, innan man behöver ta till overallen. 4 Så att man har en uppsättning kläder för varje väder, är ju inte sant... Jag tycker att jag har bättre och mer ändamålsenliga kläder, samt färre plagg, jämfört med om jag haft vanlig jacka, regnställ i galon, fodrat regnställ i galon, samt overall till mitt barn.
    Om jag inte hade barn och läste det du skrev skulle jag låta bli. Snacka om att göra det till en vetenskap. Har du ett liv? Jag menar som inte handlar om vad barnen ska ha på sig?
    Jeez.
  • Anonym
    Inga bekymmer skrev 2012-09-10 11:40:10 följande:
    Verkar som många tar på sina barn vinteroverall när det är blött och slask ute. Själv tar jag aldrig på vinteroverall på min son om det inte är minusgrader för då blir det ju självklart blött även om det är en pop overall. Vid blött väder är det fleecefodrade galonställ som gäller, han har hittills aldrig blivit blöt igenom även om han suttit i en vattenpöl. Förra året hade han två fodrade galonställ, ett från name it och ett med märket Kiba, båda inköpta på Mega i Örebro som jag för övrigt kan rekommendera för alla som bor i närheten, där har dom både billigare varianter och dyrare märken som Didrikson. Vintervantar köpte jag också där med märket Thinsulate för 80 kr och dom var riktigt bra! Förra året tror jag att vinterkängor med märket Lejon som finns på Skopunkten fick bäst i test, så det finns faktiskt bra skor även där som inte är hutlöst dyra. Detta var för övrigt en bra sida. Har fått många tips jag ska kolla upp:)

Ja, jag tar på mitt barn overall i det läget. Och har valt overall för att den ska hålla undan vätan, en bra overall har minst 10 000 mm vattenpelare i vattenmotstånd. Vilket är bättre än de flesta galonkläder, som bara tål 5000 mm vattenpelare. Fördelen med en bra overall i det läget, är också att de även andas, vilket galon inte gör. Om barnet rör sig och blir svettigt, så transporteras fukten ut från en bra overall. Galonkläder håller svetten inne. Har man då vanliga kläder under, bomullskläder, så blir de fuktiga. Och fuktiga bomullskläder kyler. Underställ av ull värmer även om det blir fuktigt. Och billigare underställ håller undan fukten från huden rätt så bra.
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift