• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Just det ja, fodrade regnställ har vi köpt också, på Gekås för ca 199 kr styck

• Anonym

Jag köper alltid nytt till mina barn och vinerkläder blir det oftast Polarn och stadium båda får en overall och en uppsättning jacka/byxa man vill ju inte ha samma kläder som har varit ute på dagis när man hämtar och ska handla eller så på vägen hem. Brukar väl lägga ca 2500 per barn i ytterkläder å ca 1000 i skor till båda sen tillkommer jubindetställ å tröjor. Sällan de ärver av varann då det är några år mellan dem, synd om den minsta i så fall som skulle få gå i inaktuella kollektioner.. Förstår inte hur man kan snåla in på sina barn. Jag skulle skämmas om mina barn hade coopkläder

• Anonym
    Border skrev 2012-09-09 12:31:55 följande:
    Nja. En hyfsad overall på Kappahl kostar 75o spänn här och en ny Didrikssons kostar ungefär 800 - 1200 här. 
    Dessutom har jag upptäckt stora brister med Kappahl Proxtec. Jag har jobbat på förskola och barnen som använt Proxtec blir kalla om det är minusgrader och blöta genom kläderna om det är lite blöt snö.
    Sarah84 skrev 2012-09-09 20:47:30 följande:
    Då kan man ju fråga sig vilka overaller de haft i testet från kappahl, om ja inte minns fel var dom bland de bästa overallerna i testet förra året. Samma vattenpelare som pop. Men som sagt jag har inte testat själv på mina.
    Vi hade Kappahls overall förra året med ullunderställ från Pop under samt fleece när det var extra kallt och min tjej frös inte om kroppen. Hon hade aldrig galon över overallen och hon blev inte blöt heller. Däremot frös hon om fötterna i sina Vikingkängor.
  • Anonym

Vi köper (nästan) bara kvalitetskläder som fått bra i tester åt vår son, men räknar då med att allt ska gå att ärva av framtida syskon, alternativt säljas till ett bra pris. 

Jag surfar runt en hel del efter extraerbjudanden och betalar sällan fullt pris. Ofta beställer jag saker från andra länder, t.ex. Tyskland. Köpte ett par viking-gore-tex-stövlar för halva priset nyligen därifrån. 

Skal- och vinteroverall hittade jag till 20% rea (mindre rea än jag brukar leta upp, men ok ändå), 800 kr styck blev det. Vikingskorna för 400 kr.  

Till mig själv handlar jag mycket off season, vilket sparar mycket pengar. Svårare med storlekar åt barn.

Det lönar sig som sagt ofta att titta utanför Sveriges gränser. Vi handlade barnvagn i USA (under halva priset mot Sverige), svindyr vinteråkpåse där också, USA kombinerat med att det var sommar gav ett nästan löjligt lågt pris. Klart att det inte funkar att göra så med budgetmärken som bara finns i Sverige, men är man flitig kommer man nästan ner i de priserna ändå.

• Anonym
    Indianica skrev 2012-09-09 23:02:24 följande:
    Jag tycker inte märket spelar så stor roll, men skulle skämmas om barnet hade dåliga kläder och jag har lite svårt att förstår hur folk kan tro att det ens är möjligt att t ex få bra thermobyxor för 99 kr på t ex Rusta till ett dagisbarn, vinterkängor för 99 kr, eller vinterhandskar för tre tior.... Bor man i Norrland där det blir kallt på vintern så är det ju vansinne och jag tycker folk borde skämmas när de är så pass snåla för barnen blir lidande av det *grrrrr*!
    Fast det behöver inte vara kasst. Vi hade didrikssons regnställ förra året till sonens förskola, det tog ett par veckor sen var hällorna trasiga, sedan gick banden till axlarna och även sömmarna på jackan släppte. Av en slup inne på rusta såg jag fleecefodrat ställ med brandmanstryck som sonen ville ha. Tänkte testa (kosta 199 för hela stället), och det fungera kanon. Lika så vinterhandskar för 30kr från gekås. Nu bor vi i mer åt den södra regionen, så vi har mer slask vinter men vi har haft vargavintrar det senaste.
  • Anonym

Har ej läst hela tråden..coops overall "friends"har faktiskt fått bäst i test i testfakta nyligen så varför skulle man skämmas över en sån overall? Sen är dom kanske inte världens snyggaste men det är ju en smaksak

• Anonym
    Indianica skrev 2012-09-09 22:45:23 följande:
    Som någon annan påpekat är en gummerad sko helt tät och blir otrevlig för en fot om man t ex rör sig mkt och svettas. Jag skulle aldrig i livet heller låta barnen springa runt i sådana där höga vidriga stela allvädersttövlar som gör att de har stel plast ända upp till knäna, minns inte vad de heter, men de är vanliga på norrländska landsbygden eftersom de är hyfsat billiga och "ungarna kan ju ha dem året runt". Fy sjutton för att leka och klättra i snöhögar med dem, man måste ju bli smått handikappad.
    De som jag pratar om är gummerade i bara fotdelen.

Jag har råd att köpa de dyraste , men jag är inte märkeskåt.
    Utan köper det som funkar bra Och skor ska inte andas i blöta. De ska hålla blöta ute......
    Och med rätt innertoffel så funkar det bra,... 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-10 08:05:31 följande:
    De som jag pratar om är gummerade i bara fotdelen.

Jag har råd att köpa de dyraste , men jag är inte märkeskåt.
    Utan köper det som funkar bra Och skor ska inte andas i blöta. De ska hålla blöta ute......
    Och med rätt innertoffel så funkar det bra,... 
    kan tillägga att visserligen har jag massa kläder med "märke" då jag bor nära den stor outletkedja som säljer ut för halva halva reapriset. Men jag skiter fullkomligt om det heter bergans, fjällräven,  the north face, adidas, fransa mm mm.

Och då det gäller märkestenniskor till tonåringa söner, så är det att kasta pengarna i havet för det slits ut lika fort på 2-3 månader oavsett sort. Om man har en aktiv tonåring som gillar att röra sig, köra moppe osv.

Självklart gäller säkert inte det om du har en datakille/tjej.

Mina killar har alltid haft fristadsjackor, pga av  mycket mekande i garage 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-09 23:53:31 följande:
    Har ej läst hela tråden..coops overall "friends"har faktiskt fått bäst i test i testfakta nyligen så varför skulle man skämmas över en sån overall? Sen är dom kanske inte världens snyggaste men det är ju en smaksak
    Vad spelar snygghet för roll när barnet kommer hem genomskitig iaf *s*

Jag tycker funktion är det viktigaste, att barnet kan röra sig OCH leka utan att vi får leva på vatten och bröd om kläderna går sönder.

Tack för tipset om Coop =)
  • Anonym
    Rocket Mania skrev 2012-09-10 08:37:21 följande:
    En sak som jag inte fattar är hur vissa räknar.

Jag köper Molo 1400 kr
    Du köper skräp 500 kr

När säsongen är slut säljer jag Molo för 1000 kr
    När säsongen är slut slänger du skräpet som ev finns kvar

Jag har då betalat 400 kr och har ett varmt, torrt barn. Utan galon.
    Du har betalat 500 kr.

Vem är det då som gjort en dålig affär?

men fattar du inte, det behöver inte vara skräp för att det saknas en märkeslapp, eller för att det är billigt.

Mina billiga vinterkläder har använts i många säsonger, av alla mina tre barn. De har aldrig blivit blöta.
    Och tro mig att vi inte är en innesittarfamilj, vi  va ute ifrån 06-18 vissa dagar på på vintern. Vi är fiske och jaktfamilj. samt alpint .
    Mina barn har legat på knä, och grävt stora snögrottor hemma på gården.

Jag anser mig inte gjort en dålig affär, då tre har använt en overall för 300.
    Och att de har hållt sig torra. 
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift