• Anonym (skild)

"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.

För att göra en lång historia kort:

Träffade kärleken, gifte mig (bytte namn till makens), fick barn (som har det gemensamma efternamnet), skiljde oss. Har nu träffat en ny och ska ha barn.

Jag har inte bytt tillbaka efter skilsmässan eftersom det är och var viktigt för mig att få heta samma som mitt barn. Mina föräldrar har olika efternamn och jag hette innan dubbelnamn, dvs båda mina föräldrars namn.

Jag har kännt som så att jag inte bytt tillbaka för jag vill inte behöva ge mitt barn dubbelnamn (att heta samma ÄR viktigt för mig) och jag har kännt att mitt nya namn ju faktiskt är mitt namn nu.

Nu ska nya barnet få namn, och det skiter sig med efternamnet, Både jag och barnets pappa vill heta samma som barnet, det är viktigt för oss båda. Alltså kommer det bli mellannamn och efternamn, men vilket ska bli vilket? Anses det konstigt att mitt barn med min nya får ett namn som jag fick genom min exmake?

Vi har inga konkreta plnaer på giftermål och även om det skulle ske kommer jag inte byta till hans namn.

• Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.
  • petsod
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 11:16:11 följande:

Jag tycker att man har "rätt" att behålla exets namn, om man har ett eller flera gemensamma barn med det namnet. För man skiljer sig ju inte från barnen! Bandet till dem är evigt, och det får gärna märkas på efternamnen.

Däremot kan jag tycka att kvinnor som gift om sig och snart skilt sig igen på äldre dagar, när det inte blir några barn längre, gör sig ganska löjliga när de behåller exmakens efternamn. Speciellt om det är ett fiiiint, adligt namn. Då kan man nästan undra, om hon hade planerat att få tillgång till namnet - att det var bara därför hon gifte sig med gubben... 
    Skrev som sagt att det är en smaksak, inte vad som är rätt och fel.
    Relationen och känslan av samhörighet har inget att göra med ett simpelt efternamn som dessutom tillhör en man som jag inte längre älskar och som har gått vidare.
  • Anonym

Jag har redan bestämt att jag aldrig kommer byta tillbaka till mitt gamla namn om jag skiljer mig. Det namnet jag har nu är MITT. Däremot är det inte säkert att jag kommer ge det till mina framtida barn om min nuvarande man inte är pappan, utan då kan jag tänka mig att ge de barnen pappans namn eller båda våra namn.

Detta är mitt tredje namn. Jag föddes med ett namn, hade det två år, fick sedan min pappas namn när mina föräldrar gifte sig och nu detta som jag gift mig till själv. Det är ett ovanligt namn och jag är den enda vuxna kvinnan i landet som har namnet (den andra "kvinnan" är min dotter).

• Anonym

Ts, hade du velat att ditt barn får sitt efternamn efter din mans ex? Tänk på det en stund...

• Pompeia01
    Anonym (skild) skrev 2012-09-10 11:25:55 följande:
    Ungefär lika spridda skurar som jag trodde.

Jag känner ju att mitt efternamn är mitt efternamn oavsett hur jag fick det. Känner större tillhörighet till det än det än vad jag hette innan. Gifte mig ung och det är ett par (och några till ;) år sen) så mitt gamla namn känns för mig som jag som tonåring liksom. Så att byta tillbaka (blir inte till båda fternamnen jag hade då utan till ett av dom bara) känns avlägset. Skulle jag göra det är det redan bestämt att barnet jag har med mitt ex skulle få det också. Men som sagt det känns avlägset.

Det är ju ingen tvekan om att DU har rätt att behålla namnet livet ut, eftersom du fött barn in i den släkten. Däremot tycker jag som sagt att det är helfel att ge namnet vidare till någon som inte tillhör din exmans släkt - som inte har hans blod. Efternamn är ju inte individers namn först och främst - de är släktnamn. På engelska heter det "family name" till och med. Genom efternamnen kan man se vilka som är släkt med varandra - vilka som hör till samma ätt och härstammar från samma stamfader. Fruar och exfruar då undantaget, men det hör till om de själva fött barn in i den släkten.

Så traditionell är jag..! Jag tycker att allt har blivit så rörigt och normlöst nu... 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • alynda

Vad gäller din exmans namn så kan inte ditt barn med en annan man få det enligt namnlagen. Däremot, om jag minns rätt, så kan du ta tillbaka ett av dina flicknamn och få dubbelefternamn, och ditt nya barn kan då få pappans namn+ditt flicknamn.

• Anonym
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 11:38:00 följande:

Det är ju ingen tvekan om att DU har rätt att behålla namnet livet ut, eftersom du fött barn in i den släkten. Däremot tycker jag som sagt att det är helfel att ge namnet vidare till någon som inte tillhör din exmans släkt - som inte har hans blod. Efternamn är ju inte individers namn först och främst - de är släktnamn. På engelska heter det "family name" till och med. Genom efternamnen kan man se vilka som är släkt med varandra - vilka som hör till samma ätt och härstammar från samma stamfader. Fruar och exfruar då undantaget, men det hör till om de själva fött barn in i den släkten.

Så traditionell är jag..! Jag tycker att allt har blivit så rörigt och normlöst nu... 
    Men då ska alltså inte män ta kvinnors namn heller, och allt arv ska gå på fadernet och bara till pojkar som för släkten vidare? Visst kan man vara traditionell om man nu vill det, men jag tycker inte man kan kategorisera så som du gör idag, 2012, när folk lever i helt andra familjekonstellationer än på förr i tiden.

Om ts byter namn så heter hon ju inte som sina andra barn. Och behåller hon sitt namn så kan hon inte heta som sitt nya barn (enligt dig), så på viket sätt är det ett "famijenamn"?
  • Anonym (skild)

Anonym:
    Det beror ju helt på hur han känner för namnet isåfall. Kände han att det var hans namn så hade jag inte haft några som helst problem med det.  Våra ex är våra ex och det vet vi båda, så några såna känslor finns inte. För mig spelar det ingen roll hur han fått sitt nuvarande efternamn bara att det är hans och jag vet att han värdesätter det.

Jag har inte behållt namnet på grund av relationen till mitt ex utan till mitt barn och min numera egen "tillhörighet" till namnet och det vet han. Han har ju bara känt mig som det namnet, likaså har hela mitt arbetsliv varit i det namnet, många av mina vänner har bara känt mig med det namnet osv

Bebisen på väg kommer oavsett få två "efternamn" frågan är bara vilket som ska sitta vart och om det isåfall skulle vara mitt flicknamn eller MITT nuvarande namn.

• Anonym
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 11:16:11 följande:

Jag tycker att man har "rätt" att behålla exets namn, om man har ett eller flera gemensamma barn med det namnet. För man skiljer sig ju inte från barnen! Bandet till dem är evigt, och det får gärna märkas på efternamnen.

Däremot kan jag tycka att kvinnor som gift om sig och snart skilt sig igen på äldre dagar, när det inte blir några barn längre, gör sig ganska löjliga när de behåller exmakens efternamn. Speciellt om det är ett fiiiint, adligt namn. Då kan man nästan undra, om hon hade planerat att få tillgång till namnet - att det var bara därför hon gifte sig med gubben... 
    Jo, men det är säkert därför folk är gifta i 20-30 år. För att få behålla ett fint adligt namn Obestämd
  • Anonym
    alynda skrev 2012-09-10 11:42:07 följande:
    Vad gäller din exmans namn så kan inte ditt barn med en annan man få det enligt namnlagen. Däremot, om jag minns rätt, så kan du ta tillbaka ett av dina flicknamn och få dubbelefternamn, och ditt nya barn kan då få pappans namn+ditt flicknamn.
    Du minns fel. Barn får alltid sin moders namn om hon är ogift, ovasett hur hon fått namnet. En ny make/maka kan däremot inte få sin partners namn om det namnet är taget genom äktenskap.
  • Anonym (skild)

Jo jag kan ge mitt barn på väg mitt efternamn efetrsom det är just mitt efternamn, däremot kan jag inte ge min nuvarande efternamnet om vi gifter oss.

Skulle vi inte anmäla något efternamn skulle bebisen ju automatiskt få moderns (mitt) efternamn och jag tvivlar på att de går tillbaka före ett äktenskap för att leta namn då.

Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.