• Anonym (skild)

"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.

För att göra en lång historia kort:

Träffade kärleken, gifte mig (bytte namn till makens), fick barn (som har det gemensamma efternamnet), skiljde oss. Har nu träffat en ny och ska ha barn.

Jag har inte bytt tillbaka efter skilsmässan eftersom det är och var viktigt för mig att få heta samma som mitt barn. Mina föräldrar har olika efternamn och jag hette innan dubbelnamn, dvs båda mina föräldrars namn.

Jag har kännt som så att jag inte bytt tillbaka för jag vill inte behöva ge mitt barn dubbelnamn (att heta samma ÄR viktigt för mig) och jag har kännt att mitt nya namn ju faktiskt är mitt namn nu.

Nu ska nya barnet få namn, och det skiter sig med efternamnet, Både jag och barnets pappa vill heta samma som barnet, det är viktigt för oss båda. Alltså kommer det bli mellannamn och efternamn, men vilket ska bli vilket? Anses det konstigt att mitt barn med min nya får ett namn som jag fick genom min exmake?

Vi har inga konkreta plnaer på giftermål och även om det skulle ske kommer jag inte byta till hans namn.

• Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.
  • Anonym

Jag behöll min exmans efternamn när vi skilde oss. Gillar namnet, gillar karln. Sedan tog jag min nuvarande mans efternamn också, då blev mitt efternamn från förra äktenskapet mitt mellannamn (har jag för mig att det kallas?) 

Skulle aldrig vilja bli av med mitt efternamn från förra äktenskapet, tycker att det är väldigt fint och jag trivs att heta det. 

• Ms H
    Anonym (skild) skrev 2012-09-10 11:25:55 följande:
    Ungefär lika spridda skurar som jag trodde.

Jag känner ju att mitt efternamn är mitt efternamn oavsett hur jag fick det. Känner större tillhörighet till det än det än vad jag hette innan. Gifte mig ung och det är ett par (och några till ;) år sen) så mitt gamla namn känns för mig som jag som tonåring liksom. Så att byta tillbaka (blir inte till båda fternamnen jag hade då utan till ett av dom bara) känns avlägset. Skulle jag göra det är det redan bestämt att barnet jag har med mitt ex skulle få det också. Men som sagt det känns avlägset.

Just nu lutar det åt att jag behåller mitt "gifta" namn som jag känner är jag (det var ju inte så att jag "lånade" det så länge vi var gifta utan jag ändrade ju underskrift, pass, id, ja ALLT, kostar ju en slant och är sjuhelsikes med jobb att ändra om allt) och att bebisen på väg får mitt namn som mellannamn och pappas som efternamn.

Och nej jag kommer inte att ta min nyas efternamn om vi gifter oss inte ens som mellannamn. Just för att jag vet nu på äldre och klokare dagar dels hur knepigt det kan bli och på grund av att jag känner att mitt namn är mitt namn och han skulle aldrig byta sitt (nu kan han ju inte ta mitt men även om han kunde det skulle han inte vilja byta)
    Finns det alltså nån regel om att man inte får göra det? *nyfiken*
  • Anonym (Bytt tillbaka)

Jag bytte efternamn när jag gifte mig, och ville behålla det pga att det är min sons namn. Sen träffade jag en ny och han blev lite stött att jag vill behålla mitt exs namn. Och när jag tänkte på det... så är ju det sjukt att behålla. Jag har INGETING med han och hans familj men längre! Och en del av mig har saknat mitt riktiga namn. Så nu har jag bytt tillbaka. Det är inget konstigt att min son heter som sin pappa, jag heter som jag och om jag får barn med min nya så kommer det barnet heta som sin pappa också. Jag gillar inte dubbelnamn. Sen får vi se, om jag gifter om mig, ifall att jag orkar byta igen. För det är som sagt ett jäkla jobb! Förmodigen blir de då ett mellannamn för mig.

• Anonym
    Anonym (Bytt tillbaka) skrev 2012-09-10 11:51:06 följande:
    Jag bytte efternamn när jag gifte mig, och ville behålla det pga att det är min sons namn. Sen träffade jag en ny och han blev lite stött att jag vill behålla mitt exs namn. Och när jag tänkte på det... så är ju det sjukt att behålla. Jag har INGETING med han och hans familj men längre! Och en del av mig har saknat mitt riktiga namn. Så nu har jag bytt tillbaka. Det är inget konstigt att min son heter som sin pappa, jag heter som jag och om jag får barn med min nya så kommer det barnet heta som sin pappa också. Jag gillar inte dubbelnamn. Sen får vi se, om jag gifter om mig, ifall att jag orkar byta igen. För det är som sagt ett jäkla jobb! Förmodigen blir de då ett mellannamn för mig.
    Det är inte alls sjukt att behålla sitt efternamn. Precis som det inte är sjukt att välja att inte göra det. 
  • Anonym (skild)

Många olika åsikter är det, att läsa och svara har gjort det ganska tydligt för mig själv hur jag känner.

Alternativen som är relevanta just för oss är:

1. Jag ger mitt nya barn mitt nuvarande efternamn antingen som mellannamn eller efternamn beroende på vad vi tycker känns bäst. (Min nuvarande har alltså inga problem med namnet alls)

2. Jag byter till ett av mina flicknamn som jag inte känner är JAG, byter/lägger till ett efternamn på mitt tidigare barn och ger mitt nya barn på väg det namnet som antingen mellannamn eller efternamn.

Just nu känns valet rätt enkelt. Även om inte alla tycker det är korrekt. Det viktiga är vad jag känner och självklart min nuvarande. Mitt ex kunde inte bry sig mindre. Den enda jag kan tänka mig fnyser åt det är exets mamma, men tilläggas kan då att hon har namnet som "ingift" hon också och har inte bytt tillbaka sen hon skiljde sig.

• Lotusblomma

Jag var gift förr o vi gjorde ett helt nytt efternamn som vi idag såklart är ensamma om. Skilde oss 2009 o jag har sedan dess velat byta efternamn, först tillbaka till mitt gamla flicknamn men nu när mina föräldrar gift om sig o har nya efternamn känns det mer aktuellt för mig att göra ytterligare ett nytt till mig o mina tre barn. Min yngsta som jag fick med min nya heter som min sambo. Av förklarliga skäl ville varken han eller jag att vår son skulle heta som jag eftersom det är från mitt förra förhållande. Sticker dock inte under stol med att det känns riktigt KONSTIGT att han heter något annat. Kommer lägga till vårt nya efternamn som mellannamn iaf...

Vad barnet ska heta är bara ni som känner vad som är rätt. Personligen förstår jag om din sambo inte vill att hans barn ska ha ditt ex efternamn, precis så kände ju vi =)

• Anonym (skild)

Min nuvarande har inga problem med att hans barn skulle ha mitt (mitt ex) efternamn, eftersom han ser det som just mitt efternamn.

Frågan (mitt eventuella namnbyte har varit på tapeten ett par ggr efter att andra frågat hur jag ska göra, men för mig har det alltid varit självklart att behålla namnet vilket mitt ex är helt med på) väcktes hos mig(inte honom) när vi pratade om vilket av våra efternamn som blir det officiella och vilket som blir mellannamn. Men efter att ha läst, skrivit och förklarat här  och googlat lite på namnstatistik så känns det som att jag fått reda ut mina tankar och jag känner mig rätt säker på hur vi kommer göra.

Tack för alla åsikter och tankar

• Sassajajja

Jag har lite svårt att sätt mig in i detta själv eftersom namn inte är viktigt för mig. Min son hette som sin pappa tills vi gifte oss och min man tog mitt efternamn och då bytte vi, så klart, även på sonen. Jag har, också, alltid gillat mitt efternamn trots att det finns en icke-internationell bokstav i det.

Men  jag skulle nog resonera så här.
    - Jag skulle behålla mitt nuvarnade efternamn - det framgår inte hur länge ni varit gifta och om du har ett jobb där namnet är viktigt, vilket jag tycker kan spela in i detta beslut. Men det verkar som om du känner att ditt "nya" efternamn är du och då tycker jag att du ska behålla det.
    - Barnet skulle få ditt namn som mellannamn och sin pappas namn som efternamn. Detta skulle kännas naturligt för mig. Även om du känner att ditt efternamn är ditt och bara ditt, så skulle jag, om jag vore din sambo, tycka att det kändes konstigt att mitt barn skulle heta ett efternamn som kommer från ditt tidigare äktenskap. Och jag är, som jag skrev tidigare, inte känslig gällande efternamn.

Jag har en kompis som det här är viktigt för. Jag vet att hon tycker att det är jättejobbigt att hennes sambos ex fortfarande har hans efternamn. Han har ett mycket ovanligt efternamn. Deras gemensamma barn heter som hon och jag är övertygad om att hon inte kommer att byta till hans efternamn när de gifter sig i vår. Och jag tror inte heller att han kommer att ta hennes, som också är ovanligt, eftersom hans barn med exet heter som han.

• LillGris

Jag och mina systrar har samma namn som mamma hade innan hon och pappa gifte sig. När de sedan gifte sig lade mamma till pappas namn så hon har dubbelnamn, det som vi "barn" heter och det pappa heter. De är skilda sen 20 år, men hon har kvar hans namn, fast vi barn inte bär hans namn. Det är ju så olika hur man gör. Mamma o pappa har en jättefin relation så för de är det ingen biggie, men som sagt, är väl olika beroende på relationen till varandra.

• Pompeia01
    alynda skrev 2012-09-10 11:42:07 följande:
    Vad gäller din exmans namn så kan inte ditt barn med en annan man få det enligt namnlagen.

Jo faktiskt. Så galet blev det efter sista lagändringen. Jag trodde inte heller på det, men jag rinde Skatteverket och frågade!
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.