• Anonym (umg förälder)

inställt umgänge pga sjukt barn

Hej alla.
    Jag har lite funderingar kring vad man kan göra när boendeföräldern skyller på att barnet är sjuk väldigt ofta, det är alltid feber, förkyld och hosta.
    Barnet är närmare 2 år och jag får träffa h*n 4 dagar i veckan..h*n går inte på förskola så det är inget som går runt runt därifrån.
    Jag vet att den andra föräldern gör detta enbart för att sabba för mig och vet att det funkar genom att skylla på att barnet är sjuk...
    Finns det något jag som umgängesförälder kan göra för att förhindra detta? Jag vet nämligen att barnet är hos andra när h*n är hos"sjuk" men det är aldrig något jag kan bevisa i en förhandling. Tycker synd om mitt barn som förlorar så mycket tid med en av sina föräldrar.

• Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn
  • Anonym (umg förälder)
    Anonym skrev 2012-09-17 06:52:07 följande:
    Först kan jag inte låta bli att undra varför mamman fått gehör för kp. Men sen....

Driv inte konflikten genom att säga att den andra ljuger eller är överbeskyddande. Se överhuvudtaget till att vara en del av lösningen och inte en del av problemet. För statistik ett tag över hur ofta barnet är förkylt etc. Efter ett tag undrar du om det inte är bäst att göra en grundlig hälsoundersökning samt att uppsöka vårdcentral när barnet är sjukt så prover kan tas. Så gör man bla inom skolan när man har föräldrar som sjukskriver barnen i ett. Sen kan du även trycka på att du naturligtvis inte vill flytta på barnet om det har feber men gärna även vill kunna ta hand om barnet när det är krassligt, febern sjunkigt o dyl.. .

Tack! jag för statistik på hur ofta barnen är sjukt,men när jag ber mamma ta barnet till läkaren så säger hon bara; en mamma vet när något är fel på ens barn.

Det finns en dom på umgänge från tingsrätten.

Kp valde jag att sätta in då mamman ljög om hur jag var som förälder så för att bevisa henne så bad jag om en...något hon utnyttjat till fullo i tingsrätten..
  • Anonym (umg förälder)

Motbevisa skall det ju naturligtvis stå

• Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 07:41:44 följande:

Tack! jag för statistik på hur ofta barnen är sjukt,men när jag ber mamma ta barnet till läkaren så säger hon bara; en mamma vet när något är fel på ens barn.
    Det finns en dom på umgänge från tingsrätten.
    Kp valde jag att sätta in då mamman ljög om hur jag var som förälder så för att bevisa henne så bad jag om en...något hon utnyttjat till fullo i tingsrätten..

En pappa vet också såna saker. Hon är inte unik för att hon är mamma. Hur ofta är barnet sjukt? Kanske behöver barnet träffa en läkare- det är verkligen något att uppmuntra om barnet är sjukt så ofta. Då kan ni få ett läkarutlåtande på hur det lämpar sig att förflytta barnet under en sjukdom.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anonym (umg förälder)

Ja barnet är sjukt var annan/var tredje vecka..just dom dagar jag har umgänge med barnet.

Mamman kommer aldrig ta med barnet till läkaren, ni förstår att den här mamman tror att hon sitter på den högsta pedistalen!och jag skulle aldrig få ta barnet till läkaren för då heter det att jag misstror mamman.

• Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 07:19:54 följande:
    Det "räcker" med att mamman inte varit så villig att låta ts träffa barnet sen födseln och barnet är nu lite äldre, känner inte sin pappa, och det är barnets bästa att få ha med någon barnet är trygg med..... Som sagt, det behöver inte vara så allvarligt.

Jag uppfattade det som att KP:n var med vid bara överlämnandet och inte vid umgänget. Jag funderade lite kring detta. TS menar att det var på sitt eget initiativ för att visa hur han var som pappa, men jag får inte ihop det om KP;n bara är med vid överlämnandet.
  • Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 07:55:55 följande:
    Ja barnet är sjukt var annan/var tredje vecka..just dom dagar jag har umgänge med barnet.
    Mamman kommer aldrig ta med barnet till läkaren, ni förstår att den här mamman tror att hon sitter på den högsta pedistalen!och jag skulle aldrig få ta barnet till läkaren för då heter det att jag misstror mamman.

Har ni gemensam vårdnad?
  • Anonym

Anledningen till att det blir såhär tror jag, är att den "nya" familjen hon har men den nya mannen blir "pressad" på nåt vis, alltså hon anser att nya mannen är pappa till hennes barn (också beroende på hur litet barnet var när de träffades)

Kanske de har fått flera barn tillsammans och det känns konstigt att lämna bort ett utav sina barn, vad säger man till resten av familjen? När barnets "pappa" är kvar hemma? Jag menar inte att det här är så man ska agera och jag tycker heller inte att det är positivt, tvärtom.

Sen såklart vad du och barnets mamma har haft för relation tidigare, har man haft svårt att komma överens m.m så kanske det är ärr ett sätt att hämnas?

• Anonym (umg förälder)

Ja hon låter den nya mannen bli kallad för pappa, hon har alltid blivit sur och satt sig på tvären när hon inte fått som hon velat, ett hemskt kontrollbehov har hon.

Hon blev gravid väldigt snabbt med den nya mannen så dom ska ha barn snart tror jag. Oktober/november.

Ja vi har gemensam vårdnad men när jag Lämnade henne så fick jag höra av hennes vänner att hon skulle dra till med en tvist om ensam vårdnad, vilket hon gjorde ett år senare.

Nej kp är med vid umgängerna, mamman fortsätter ljuga och fr och kp tror på henne men inte tingsrätten.

• Anonym (hm)
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 07:55:55 följande:
    alltså - jag försvarar inte mamman i detta läget.. men såhär små barn är sjuka oerhört ofta...
    är hon mycket på öppna förskolan? träffar andra med barn osv?

de smittas ju lättare än vad blommor pollineras på våren/sommaren.. ;))

mina 2 är sjuka MINST varannan vecka från aug-maj!! det är skitjobbigt och oerhört tärande :(
    men finns inte så mycket att göra åt saken..

men tvinga henne till läkaren om du vill ha intyg, för jag menar det kostar ju INGET att gå till läkaren med barn under 18år. :) 
  • Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 08:15:47 följande:
    Ja hon låter den nya mannen bli kallad för pappa, hon har alltid blivit sur och satt sig på tvären när hon inte fått som hon velat, ett hemskt kontrollbehov har hon.
    Hon blev gravid väldigt snabbt med den nya mannen så dom ska ha barn snart tror jag. Oktober/november.
    Ja vi har gemensam vårdnad men när jag Lämnade henne så fick jag höra av hennes vänner att hon skulle dra till med en tvist om ensam vårdnad, vilket hon gjorde ett år senare.
    Nej kp är med vid umgängerna, mamman fortsätter ljuga och fr och kp tror på henne men inte tingsrätten.

Inte okej att kalla en annan man för pappa- Du är barnets pappa.

Hon drog igång en tvist säger du- utfallet blev gemensam vårdnad? Umgänget några dagar i månaden för din del eller?

Om KP;n är med vid umgängena kan ju denna bilda sin egen uppfattning eller hur? På vilket sätt menar mamman att du är olämplig?

Funkar inga andra alternativ kan du som sista utväg stämma henne för umgängessabotage om du anser att det är det hon gör. Då får förvaltningsrätten reda ut detta en gång för alla. 
Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn