• Anonym (umg förälder)

inställt umgänge pga sjukt barn

Hej alla.
    Jag har lite funderingar kring vad man kan göra när boendeföräldern skyller på att barnet är sjuk väldigt ofta, det är alltid feber, förkyld och hosta.
    Barnet är närmare 2 år och jag får träffa h*n 4 dagar i veckan..h*n går inte på förskola så det är inget som går runt runt därifrån.
    Jag vet att den andra föräldern gör detta enbart för att sabba för mig och vet att det funkar genom att skylla på att barnet är sjuk...
    Finns det något jag som umgängesförälder kan göra för att förhindra detta? Jag vet nämligen att barnet är hos andra när h*n är hos"sjuk" men det är aldrig något jag kan bevisa i en förhandling. Tycker synd om mitt barn som förlorar så mycket tid med en av sina föräldrar.

• Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn
  • Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 09:06:16 följande:
    Jag har begärt ett möte men det går dom inte med på, de tycker jag ska sluta med det jag håller på med och vara glad att jag får träffa mitt barn överhuvudtaget!
    Det var FR som såg till att jag inte träffade mitt barn på 4 månader, för att mamman ville det! precis i början av separationen!!

Hmm nu blir jag skeptisk. Vad är det vi inte känner till här egentligen.... De kan inte neka ett möte.
    FR är opartisk och måste gå enligt lagen- inte enligt mammans vilja. Är det FR som utsett KP, har du umgängesinskränkning, isåfall varför? Du behöver inte svara på frågorna här men vi här kan inte svara mer på dina frågor då allt inte är klarlagt.

Om du vill ha ditt umgänge verkställt och mamman inte går med på det får du vända dig till ditt ombud och stämma om verkställighet av umgänge. Antingen bedöms att umgänget ska verkställas (och gör inte mamman detta kan hon beläggas med vite) eller så bedöms det att umgänget ska utgå pga vissa orsaker. Men det är väldigt svårt att mista sitt umgänge med barnen så mitt råd är att du tar det den vägen. Vad säger ditt ombud? Vad får du för rekomendationer av denne?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 09:31:08 följande:

Hmm nu blir jag skeptisk. Vad är det vi inte känner till här egentligen.... De kan inte neka ett möte.
    FR är opartisk och måste gå enligt lagen- inte enligt mammans vilja. Är det FR som utsett KP, har du umgängesinskränkning, isåfall varför? Du behöver inte svara på frågorna här men vi här kan inte svara mer på dina frågor då allt inte är klarlagt.

Om du vill ha ditt umgänge verkställt och mamman inte går med på det får du vända dig till ditt ombud och stämma om verkställighet av umgänge. Antingen bedöms att umgänget ska verkställas (och gör inte mamman detta kan hon beläggas med vite) eller så bedöms det att umgänget ska utgå pga vissa orsaker. Men det är väldigt svårt att mista sitt umgänge med barnen så mitt råd är att du tar det den vägen. Vad säger ditt ombud? Vad får du för rekomendationer av denne?

Måste rätta dig. Att Fr SKA vara opartiska är inte samma sak som att de ÄR opartiska. Många gånger går de på mammors snyfthistorier om hur hemsk pappan är. Trots att det inte finns några som helst bevis på att de har att göra med en olämplig pappa.

• Muminski

Jag gjorde ytterligare ett felaktigt antagande och trodde att FR var Förvaltningsrätten- inte familjerätten.

Familjerätten ska beakta barnets behov i centrum- inte mammans eller pappans.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • hymafr
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 08:36:38 följande:
    Det som känns mest är att jag fick en bild av en vän igår där barnet var ute och lekte 3 timmar innan jag fick beskedet om inställt umgänge idag..
    Jag har foton på min dotter när hon var liten och ute och lekte i snön med sin morfar och hade jättekul. När hon kom in upptäckte jag att hon hade nästan 40 graders feber!
    Så barn kan bli sjuka väldigt fort. 
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 09:36:22 följande:
    Jag gjorde ytterligare ett felaktigt antagande och trodde att FR var Förvaltningsrätten- inte familjerätten.

Familjerätten ska beakta barnets behov i centrum- inte mammans eller pappans.
    Precis, och vad ska de gå på om inte den primära vårdgivarens ord? Det blir ofta fel.
  • Anonym

förstår att umgänge ibland kan utgå pga sjukdom men kanske inte förkylning. hög feber typ 39-40 grader då barnet kanske bara sover så ja då ska det så klart utgå/bytas. magsjuka flyttar man också ogärna ett barn... men feber och förkylning tycker jag inte det utgår om uf är en normal person och inser att barnet bör vila. kolla på film, läsa saga, mysa i soffan. inte springa i lekpark, träffa folk och såna grejer...

• Anonym

man har inte feber av allergi... är man snorig jämt utan feber då kan man börja misstänka allergi.

• Iam
    Anonym skrev 2012-09-17 09:33:23 följande:
    Måste rätta dig. Att Fr SKA vara opartiska är inte samma sak som att de ÄR opartiska. Många gånger går de på mammors snyfthistorier om hur hemsk pappan är. Trots att det inte finns några som helst bevis på att de har att göra med en olämplig pappa.

Det finns det nog många pappor som kan skriva under på. Min sambo är en av dom. Och tro mig, där finns inga som helst tvivel på att han är en bra pappa. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 10:05:08 följande:
    man har inte feber av allergi... är man snorig jämt utan feber då kan man börja misstänka allergi.
    Har barnet feber då eller är det bara vad mamman påstår? Varför får ts inte träffa sitt barn även om barnet har feber?
Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn