• Anonym (umg förälder)

inställt umgänge pga sjukt barn

Hej alla.
    Jag har lite funderingar kring vad man kan göra när boendeföräldern skyller på att barnet är sjuk väldigt ofta, det är alltid feber, förkyld och hosta.
    Barnet är närmare 2 år och jag får träffa h*n 4 dagar i veckan..h*n går inte på förskola så det är inget som går runt runt därifrån.
    Jag vet att den andra föräldern gör detta enbart för att sabba för mig och vet att det funkar genom att skylla på att barnet är sjuk...
    Finns det något jag som umgängesförälder kan göra för att förhindra detta? Jag vet nämligen att barnet är hos andra när h*n är hos"sjuk" men det är aldrig något jag kan bevisa i en förhandling. Tycker synd om mitt barn som förlorar så mycket tid med en av sina föräldrar.

• Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn
  • Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 13:12:07 följande:
    Jag har gett ts samma råd hela tiden.

Du har skrivit saker rörande den här situationen som föranledde till mina frågor. Ts skriver att familjerätten och soc inte hjälper honom utan att de tycker han ska låta mamman vara. Det är fel av dem!

Ja det är fel av dem- om det är det de gör. Vi vet ju inte riktigt det. Hans uppfattning är ju den. Det är ju olyckligt. Men ts verkar ha huvudet på skaft så att säga- så för att få sitt umgänge verkställt behöver han agera på ett annat sätt- vilket jag tipsat honom om att göra. Soc har han mig veterligen inte skrivit ngt om....
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 07:55:55 följande:
    Ja barnet är sjukt var annan/var tredje vecka..just dom dagar jag har umgänge med barnet.
    Mamman kommer aldrig ta med barnet till läkaren, ni förstår att den här mamman tror att hon sitter på den högsta pedistalen!och jag skulle aldrig få ta barnet till läkaren för då heter det att jag misstror mamman.
    Du skulle aldrig få ta barnet till läkaren, hur kan hon hindra dig?
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 08:21:48 följande:

Nej mamman går inte till öf med barnet, hon är bara hemma med djuren. Har även funderat om barnet kan vara allergisk men där får jag inte heller påverka ett läkarbesök. Jag blir stoppad och misstror tydligen mamman, tänker inte på barnets bästa osv. Klart jag vill att mitt barn ska må bra, förstår inte varför det vänds emot mig till något negativt.
    Hur kan du inte påverka ett läkarbesök. Hur blir du stoppad?
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 08:27:02 följande:

Nej hon förlorade sin stämning om ensam vårdnad, vi har haft gemensam från det att barnet föddes..
    Kp har gjort sin uppfattning och det är att lyssna på mamman, även fast jag har visat kp papper från tingsrätten där mamman till och med ljuger om vad kp sagt. Något som inte ens ifrågesätts!

Vad var skälet till att hon blev boförälder och du umgängesförälder?
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 09:06:16 följande:
    Jag har begärt ett möte men det går dom inte med på, de tycker jag ska sluta med det jag håller på med och vara glad att jag får träffa mitt barn överhuvudtaget!
    Det var FR som såg till att jag inte träffade mitt barn på 4 månader, för att mamman ville det! precis i början av separationen!!

Hur gick det till när du begärde ett möte och vad svarade familjerätten?
    Exakt HUR såg de till att du inte träffade ditt barn? Varför ville mamman detta så starkt? Hade du besöksförbud?

Dessa inlägg från TS gör att jag blir skeptisk. 

• Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 13:20:35 följande:

Ja det är fel av dem- om det är det de gör. Vi vet ju inte riktigt det. Hans uppfattning är ju den. Det är ju olyckligt. Men ts verkar ha huvudet på skaft så att säga- så för att få sitt umgänge verkställt behöver han agera på ett annat sätt- vilket jag tipsat honom om att göra. Soc har han mig veterligen inte skrivit ngt om....
    I inlägg 28 skrev han om att han försökt få ett möte med soc ang. kontaktpersonens utvärdering men att de vägrat.

Hoppas ts strider vidare för den här situationen är absolut inte okej för ts eller barnet.
  • Anonym (a)
    Leilon skrev 2012-09-17 12:12:41 följande:
    Det kan hända att jag är ute och cyklar här men visst är det väl så att om BF försvårar umgänget på egen hand genom att hela tiden hitta anledningar till att pappan inte får träffa sitt barn så kan det får negativa konsekvenser för henne själv?
    Inte om barnet är så stort att det får bestämma själv.... som det så ofta hänvisas till. I mitt fall har det inneburit att jag i princip inte har någon kontakt alls längre, och bättre tror jag inte längre att det kommer att bli.
  • Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 13:32:07 följande:
    I inlägg 28 skrev han om att han försökt få ett möte med soc ang. kontaktpersonens utvärdering men att de vägrat.

Hoppas ts strider vidare för den här situationen är absolut inte okej för ts eller barnet.

Med soc? Jag tolkade det som att det var familjerätten som vägrade honom mötet.
  • Anonym (umg förälder)
    Muminski skrev 2012-09-17 13:28:34 följande:
    Du skulle aldrig få ta barnet till läkaren, hur kan hon hindra dig?Hur kan du inte påverka ett läkarbesök. Hur blir du stoppad?Vad var skälet till att hon blev boförälder och du umgängesförälder?Hur gick det till när du begärde ett möte och vad svarade familjerätten?

Exakt HUR såg de till att du inte träffade ditt barn? Varför ville mamman detta så starkt? Hade du besöksförbud?

Dessa inlägg från TS gör att jag blir skeptisk. 

Oj vad många svar och många frågor, jag har ingen direkt lust att svara på varenda en, det skulle nog ta mig hela kvällen jag är väldigt tacksam för alla tips jag fått.

Ta med barnet till läkaren? Jag vet inte om kp skulle gå med på det under ett umgänge.skälet till att hon blev boföräldern? Jag flyttade vid separationen, mamman har aldrig ammat men skyllde på att barnet var rädd för mig, därför togs umgänget bort i 4 månader...för att jag försökte trösta barnet 2 ggr men hon kom och tog det i famnen..

Jag har aldrig haft besöksförbud utan detta handlade om att mamman är så bitter för att jag Lämnade henne...
  • Anonym
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 14:37:42 följande:

Oj vad många svar och många frågor, jag har ingen direkt lust att svara på varenda en, det skulle nog ta mig hela kvällen jag är väldigt tacksam för alla tips jag fått.
    Ta med barnet till läkaren? Jag vet inte om kp skulle gå med på det under ett umgänge.skälet till att hon blev boföräldern? Jag flyttade vid separationen, mamman har aldrig ammat men skyllde på att barnet var rädd för mig, därför togs umgänget bort i 4 månader...för att jag försökte trösta barnet 2 ggr men hon kom och tog det i famnen..
    Jag har aldrig haft besöksförbud utan detta handlade om att mamman är så bitter för att jag Lämnade henne...
    Du har gjort allt rätt hittills ts och se nu till att kontakta ditt ombud för att diskutera verkställighetsansökan.
  • Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 14:37:42 följande:

Om du har vårdnad om ditt barn, vilket du skriver att du har är det din fulla rätt att ta barnet till en läkare. Är umgängesinskränkningen en del av en dom eller är det frivilligt? VEM tog bort umgänget? Det måste ju fastställas i dom om du inte vill avstå från det frivilligt.

Du skrev initialt att KP var något du ville ha, då kan ju ju också välja att inte ha det- såtillvida det inte är fastställt i dom att umgänget ska ske med begränsningar. Du kan ju alltid ringa till en barnmottagning och fråga var gränsen går- om det är barnmisshandel att förflytta barnet.

Du behöver inte svara men dina inlägg gör mig skeptisk. Det räcker liksom inte med att vara bitter och lämnad för att kunna vägra ett umgänge. Gå vidare med detta så någon professionell får titta på det istället för att FL experterna spekulerar (däribland jag)   
  • Anonym (umg förälder)
    Muminski skrev 2012-09-17 14:50:10 följande:
    Om du har vårdnad om ditt barn, vilket du skriver att du har är det din fulla rätt att ta barnet till en läkare. Är umgängesinskränkningen en del av en dom eller är det frivilligt? VEM tog bort umgänget? Det måste ju fastställas i dom om du inte vill avstå från det frivilligt.

Du skrev initialt att KP var något du ville ha, då kan ju ju också välja att inte ha det- såtillvida det inte är fastställt i dom att umgänget ska ske med begränsningar. Du kan ju alltid ringa till en barnmottagning och fråga var gränsen går- om det är barnmisshandel att förflytta barnet.

Du behöver inte svara men dina inlägg gör mig skeptisk. Det räcker liksom inte med att vara bitter och lämnad för att kunna vägra ett umgänge. Gå vidare med detta så någon professionell får titta på det istället för att FL experterna spekulerar (däribland jag)   

Som jag skrev tidigare så har mamman utnyttjat allt med kp till fullo, så enligt dom måste det vara med en pga att mammans tillit till mig inte finns, inte som stöd för mig, det stog i det senaste utlåtandet från kp.

Jag förstår att det inte är lätt att hjälpa när jag inte säger allt vilket jag valt att inte göra, det skulle bli ett alldeles för långt inlägg.

Idag fick jag reda på att mitt barn börjat förskola, vilket jag var tvungen att ta reda på själv. På sista fr mötet i augusti sa mamman att hon skulle vänta med inskolning för att barnet är så känsligt(där tycker vi olika) men jag vet att hon sa så för att jag inte skulle kunna vara med på inskolningen för det var ett önskemål jag hade.
  • Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 15:00:36 följande:

Som jag skrev tidigare så har mamman utnyttjat allt med kp till fullo, så enligt dom måste det vara med en pga att mammans tillit till mig inte finns, inte som stöd för mig, det stog i det senaste utlåtandet från kp.
    Jag förstår att det inte är lätt att hjälpa när jag inte säger allt vilket jag valt att inte göra, det skulle bli ett alldeles för långt inlägg.
    Idag fick jag reda på att mitt barn börjat förskola, vilket jag var tvungen att ta reda på själv. På sista fr mötet i augusti sa mamman att hon skulle vänta med inskolning för att barnet är så känsligt(där tycker vi olika) men jag vet att hon sa så för att jag inte skulle kunna vara med på inskolningen för det var ett önskemål jag hade.

Så enligt dom måste det vara en KP men ändå var det du som ville ha KP?

Hur kan du INTE ha fått reda på att ditt barn börjar förskola. Måste inte förskolorna ha underskrift av bägge vårdnadshavarna?

Märkligt allting. Du behöver absolut inte svara.

Ta kontakt med ditt ombud och se vilket stöd du kan få därifrån så att du och ditt barn får möjligheter att ses. Lycka till.    
  • Anonym (umg förälder)
    Muminski skrev 2012-09-17 15:30:32 följande:
    Så enligt dom måste det vara en KP men ändå var det du som ville ha KP?

Hur kan du INTE ha fått reda på att ditt barn börjar förskola. Måste inte förskolorna ha underskrift av bägge vårdnadshavarna?

Märkligt allting. Du behöver absolut inte svara.

Ta kontakt med ditt ombud och se vilket stöd du kan få därifrån så att du och ditt barn får möjligheter att ses. Lycka till.    

Jag har skrivit på till platsen men mer än så visste jag inte..

Mamman vill inte ha kontakt med mig så det kan vara anledningen till att jag inte fått veta något. Jag har precis skickat ett mejl till kp och fr och frågat varför jag inte fått reda på något...inget svar ännu.
Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn